با موبایل عکس های باکیفیت و مناسب چاپ بگیرید!

ترفند عکاسی با موبایل - چندماهمه

 

چندماهمه / عکاسی – اغلب ما هرروز با موبایل تعداد زیادی عکس می‌گیریم بدون اینکه به کیفیت و زاویه عکس دقت چندانی کنیم. سپس این عکس ها را بدون چاپ کردن و یا ثبت در خاطراتمان از روی حافظه گوشی و کامپیوتر پاک می‌کنیم.

 چرا؟ چون فکر می کنیم این عکس ها مناسب چاپ کردن و اشتراک گذاری نیستند. بهتر است بدانید با پیشرفته‌تر شدن فناوری‌های به کار رفته در گوشی‌ها، کیفیت عکس‌های موبایل در بسیاری از مواقع با دوربین‌های عکاسی برابر است. اینجا نکاتی به شما می آموزیم که بتوانید عکس‌های بهتری با موبایل ثبت کنید.

 

تکنیک های گرفتن عکس با کیفیت با موبایل

  • ۱- برای یافتن زاویه عکس بهتر دوربین را بالاتر بگیرید

زاویه دید در عکاسی یکی از مهم‌ترین نکاتی‌ است که باید به آن توجه کرد. گرفتن دوربین بالاتر از سوژه به خصوص در حالت سلفی باعث می‌شود که چین و چروک‌های صورت کمتر در عکس مشخص شوند و پوست حالت صاف‌تری به خود گیرد.
در ضمن این کار می‌تواند چروکیدگی پوست زیر گلوی شما را از دوربین مخفی نگه دارد که نتیجه‌ی آن عکسی جذاب‌تر خواهد شد. مسلما تنها راه بهتر شدن عکس بالاتر گرفتن دوربین نیست، ولی با این کار نه تنها پوست حالت بهتری به خود می‌گیرد بلکه صورت شما کشیده‌تر نیز به نظر می‌رسد.

ترفند عکاسی با موبایل - چندماهمه

 

۲- سرعت شاتر دوربین را قبل از عکاسی تنظیم کنید

خیلی از افراد هنگام عکاسی از امکانات دوربین اطلاع درستی ندارند یا از آن‌ها استفاده‌ نمی‌کنند. تنظیم سرعت شاتر یکی از این امکانات است که کنترل درست این مورد تاثیر بسیار مثبتی بر روی نتیجه‌ی کار دارد.

سرعت شاتر، میزان زمان نوردهی به سنسور دوربین را مشخص می‌کند. در سرعت‌های بالاتر دوربین می‌تواند سوژه‌هایی با سرعت بالا را شکار کند و تمام جزییات را به نمایش بگذارد.

ولی سرعت پایین شاتر برای عکاسی در محیط‌هایی با شرایط نوری کم مناسب‌تر است. زیرا در این حالت نور بیشتر به سنسور تابیده می‌شود و اگر سرعت حرکت سوژه زیاد باشد با تصاویری مات روبه‌رو خواهیم شد.
برای گرفتن یک نتیجه‌ی مناسب در شاتر با سرعت‌ پایین، بهتر است گوشی را در یک حالت ثابت قرار دهید. بنابراین استفاده از مونو‌پاد یا سه پایه مخصوص موبایل کمک زیادی به شما می‌کند.

 

۳- رعایت قانون یک‌ سوم در عکاسی

ترکیب‌بندی یکی از پایه‌های مهم عکاسی است. ساده‌ترین و کاربردی‌ترین ‌قانون ترکیب بندی در عکاسی، قانون یک سوم نام دارد. ایده اصلی این قانون بسیار ساده است.

ترفند عکاسی با موبایل - چندماهمه

تنها کافی است کادر عکاسی را به ۹ ناحیه مساوی تقسیم کنید. مستطیل وسطی را انتخاب کرده و سوژه‌ی اصلی عکاسی خود را در یکی از گوشه‌های آن قرار دهید. در این حالت موضوع اصلی عکاسی بهتر به چشم می‌آید.
مثلا در زمان عکاسی از کودک کاری کنید که صورت او در مستطیل وسط کادر قرار بگیرد. با این حال مواظب خالی ماندن بقیه مستطیل‌ها باشید تا به فضای مرده در عکس شما تبدیل نشوند.

 

۴- آشنایی با ایزو (ISO) در تنظیم نور دوربین

مقدار ایزو میزان حساسیت سنسور دوربین را در برابر نور مشخص می‌کند. مثلا مقدار پایین ایزو بیانگر حساسیت پایین‌تر سنسور دوربین به نور است. بنابراین لازم نیست افکت خاصی ایجاد کنید، بهتر است زمان نوردهی به سنسور را برای جذب نور، بیشتر کنید.
در گوشی های موبایل در تنظیمات یک حالت عکاسی به نام دوربین حرفه ای وجود دارد. با انتخاب این گزینه بسیاری از تنظیماتی که در دوربین ها وجود دارد را می توانید روی گوشی خود اعمال کنید.

ترفند عکاسی با موبایل - چندماهمه

هرچقدر عدد ایزو بیشتر باشد، حساسیت سنسور نیز با آن افزایش پیدا می‌کند. همچنین نویز در تصویر به موازات ایزو حرکت می‌کند و می‌تواند عکس شما را خراب کند. بنابراین برای جلوگیری از این اتفاق باید عوامل دیگر دخیل در عکس را کنترل کرد.
به عنوان مثال می‌توان سرعت شاتر را نیز افزایش داد تا نویز به حداقل خود برسد. در این صورت علاوه بر زیبایی کیفیت عکس های شما افزایش پیدا می کند.

 

۵- رزولوشن مناسب را انتخاب کنید

اکثر گوشی‌ها، دارای چند گزینه برای رزولوشن‌های عکس هستند. موضوع ساده‌ای است ولی همین سادگی باعث می‌شود که گاهی فراموش کنیم قبل از عکاسی رزولوشن مناسب را انتخاب کنیم.
بعد هنگام اتصال به کامپیوتر و کپی کردن عکس‌ها، چیزی از این ناراحت‌کننده‌تر نیست که ببینید تمام عکس‌های لحظات به‌یادماندنی شما، رزولوشن پایینی مثل ۶۴۰ در ۴۸۰ پیکسل دارند.

پس برای عکس هایی که تصمیم دارید چاپ کنید، بالاترین رزولوشن دوربین گوشی را انتخاب کنید.

توجه: در برخی گوشی‌ها زمانی که عکس را ضمیمه‌ی ایمیل می‌کنید، نرم‌افزار مربوطه به صورت خودکار رزولوشن را کاهش می‌دهد. دقت کنید که عکس‌های ارسال شده رزولوشن کامل داشته باشند.

 

۶- از حالت عکس ‌برداری HDRاستفاده کنید

عکاسی HDR یکی دیگر از امکانات خوبی است که گوشی‌های موبایل جدید در اختیار کاربران می‌گذارد. بنابراین زمانی‌ که با تضاد بالای نور در زمینه عکس رو‌به‌رو هستید، بهتر است از حالت HDR استفاده کنید. مثلا در محیط‌های باز و عکاسی از مناظر یا عکاسی از سوژه‌هایی با منبع نوری در پشت یا جلو، فعال کردن گزینه HDR می‌تواند در بهبود کیفیت عکس تاثیرگذار باشد.

ترفند عکاسی با موبایل - چندماهمه

 

و در آخر، از نور به بهترین شکل بهره بگیرید

همیشه دقت کنید که سوژه‌ی عکاسی رو به نور قرار داشته باشد و شما پشت به نور باشید. دوربین گوشی‌های هوشمند معمولاً در محیط‌های تاریک ضعیف عمل می‌کنند. لذا بهتر است از نور به بهترین شکل استفاده کنید.

البته این کار در مورد یک دوربین حرفه‌ای درست نیست. زیرا دوربین بهتر خود را با شرایط دشوار تطبیق می‌دهد. اما در مورد یک گوشی هوشمند، باید خیلی دقت کنید.

ترفند عکاسی با موبایل - چندماهمه

 

گاهی ممکن است گاهی عکاس بخواهد جلوه خاصی را به تصویر بکشد. مثلاً در عکاسی از مناظر وجود خورشید در مرکز تصویر، نورپردازی جالبی ایجاد می‌کند، یا در عکاسی از چهره، سایه‌هایی که در اثر تابش زاویه‌دار نور روی چهره‌ی شخص ایجاد می‌شود، طرح جالبی ایجاد می‌کند.

اما در مجموع بیشتر مواقع نور پشت سر (پشت سر عکاس) بهتر از حالت‌های دیگر است و تاثیر چشمگیری در کیفیت عکس های شما خواهد داشت.

 


اگر به یادگیری عکاسی علاقه دارید می توانید مقالات زیر را نیز مطالعه کنید:

1+

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.