اصول عکاسی دسته جمعی برای عید و مهمانی

عکاسی دسته جمعی برای روز مادر - چندماهمه

 

چندماهمه / عکاسی – وقتی می خواهیم عکس های دسته جمعی و  خانوادگی بگیریم معمولا توجه زیادی به نور، چیدمان، طرز قرار گرفتن افراد و زمینه نداریم. بیشتر سعی می کنیم همه افراد حاضر در جمع به نوعی در عکس دیده شوند حتی در یک اندازه کم و کوچک. اما با چند تغییر ساده در زمان عکاسی می توانید عکس های حرفه ای ثبت کنید.

روز مادر یک موقعیت مناسب برای ثبت تصاویر خانوادگی است. پس با رعایت چند نکته ساده عکس های زیبا و به یادماندنی بگیرید.

 

نکات اساسی برای عکس های دسته جمعی

۱- شرایط  و محل عکس گرفتن

وقتی می خواهید عکس دسته جمعی بگیرید، جایی را انتخاب کنید که نور کافی داشته باشد. عکس دسته جمعی را جلوی پنجره نگیرید، زیرا انعکاس نور فلش در شیشه باعث خراب شدن عکس خواهد شد.

  • در عکس های مناسبتی مثل روز مادر، روز پدر، تولد و سالگرد ازدواج که محل عکاسی از قبل مشخص می شود کار شما ساده است. قبل از شروع مراسم محل مناسب برای عکاسی را تعیین کنید، بعد آنجا را تزیین کنید و وسایل مربوط را قرار دهید.
  • وقتی برای این مناسبت ها عکاسی می کنید، بهتر است در آغاز مهمانی عکس برداری را انجام دهید. چون در این زمان افراد سرحال تر و شاداب هستند و در بهترین وضعیت خود قرار دارند.

اصول عکاسی دسته جمعی برای روز مادر - چندماهمه

 

۲- مدل قرار گرفتن افراد

  • در عکس های دسته جمعی افراد ژست و حالت خود را انتخاب می کنند. برای اینکه عکس شما انسجام داشته باشد افراد بلند قد را در ردیف آخر و کوتاه قدها در ردیف های جلویی قرار دهید. در ابن مدل عکس افراد مهم را در مرکز عکس قرار دهید. مثلا در روز مادر بهتر است مادر به تنهابیی و یا همراه با پدر در مرکز عکس باشند و بچه ها با تعداد مناسب در اطراف آنها قرار بگیرند.

اصول عکاسی دسته جمعی برای روز مادر - چندماهمه

 

  • می توانید برای یک عکس دسته جمعی رسمی، افراد بلند قد را عقب‌تر قرار دهید (ولی در مرکز کادر باشند) و افراد کوتاه قد را به لبه ی کادر نزدیک کنید. سعی کنید افراد خیلی دور نباشند و تا جایی که می‌توانید فاصله ی بین خط افراد ردیف جلو و ردیف عقب را تا لبه ی کادر کم کنید. با این کار شما می توانید روی همه ی افراد به طور مساوی فوکوس کنید.

توجه: تا حد امکان از نزدیک عکس بگیرید. این کار باعث می‌شود با جزئیات بیشتری عکس  بگیرید و صورت اشخاض بهتر مشخص شود.

عکاسی دسته جمعی برای روز مادر - چندماهمه

 

۳- به چهره افراد توجه کنید

قبل از گرفتن عکس باید حواستان به صورت افراد باشد. از خانم ها بخواهید آرایششان را در آیینه درست کنند. صورت کودکان را چک کنید و اگر ایرادی دارد بگویید بزرگتر ها آن را مرتب کنند. با این کار عکس شما دیگر نیازی به ویرایش نخواهد داشت.

نکته:در عکس های دسته جمعی حتما از روش عکاسی پی در پی (Burst Mode)  استفاده کنید. به افراد توصیه کنید مراقب حالت دهان و چشم‌هایشان باشند و در طول عکاسی ثابت بمانند. زیرا کسی دوست ندارد با چشمان بسته یا لب های بهم فشرده عکس بگیرد.

تا حد امکان از نزدیک عکس بگیرید. این کار باعث می‌شود با جزئیات بیشتری عکس  بگیرید و صورت اشخاض بهتر مشخص شود.

 

۴- انتخاب لنز و اپرچر

برای عکس گرفتن از یک گروه بزرگ بهتر است از یک لنز ۵۰ میلی‌متری استفاده کنید. بسته به عمق ترتیب قرار گرفتن گروه، یک اپرچر f/9 یا بیشتر، انتخاب درستی است.

اپرچر (Aperture) همان سوراخی است که در داخل لنز دوربین قرار دارد و میزان عبور نور را مشخص می کند. به نحوه ی عملکرد چشم هایتان دقت کنید، وقتی از محیط های تاریک و روشن عبور می کنید، عنبیه ی چشم ها کوچک یا بزرگ می شوند تا میزان نور عبوری از مردمک را تنظیم کنند.
در عکاسی به مردمک لنزها “اپرچر” می گویند. شما می توانید اندازه ی اپرچر را کوچک و بزرگ کنید تا میزان نور عبوری تنظیم شود.

عکاسی دسته جمعی با تنظیم اپرچر - چندماهمه

 

برای جلوگیری از خرابی در کناره‌ها، زمانی که از لنز کمتر از ۵۰ میلی‌متری استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که فاصله لازم بین آخرین نفر و کناره‌ها وجود دارد.  وقتی که باعث شوید کسی چاق‌تر از آن چیزی که هست به نظر برسد، هیچکس از شما تشکر نخواهد کرد. زیرا زاویه واید باعث می‌شود افرادی که در کناره‌ها ایستاده‌اند، عریض‌تر به نظر آیند.

اصول عکاسی دسته جمعی برای روز مادر - چندماهمه

 

۵- روش مناسب عکاسی از افراد زیاد

وقتی می خواهید از تعداد زیادی از افراد عکس بگیرید، قرار دادن همه افراد در چارچوب مشکل است. در چنین وضعیتی، سعی کنید کمی بالاتر از سطح زمین قرار بگیرید. در این صورت مطمئن می شوید که چهره همه افراد واضح و مشخص می افتد.

در صورت امکان روی یک سکو یا چهارپایه بروید و از بالای آن عکاسی کنید. این ژست تاثیر بهتری از نظر ترکیب بندی و پرسپکتیو روی عکس دارد.

ژست عکاسی دسته جمعی برای روز مادر - چندماهمه

 

۶- از سه پایه عکاسی استفاده کنید

استفاده از سه پایه برای عکس برداری دسته جمعی ضروری نیست اما مزایای بسیاری دارد:

  • به عکاس امکان تنظیم میزان فاصله کانونی، تغییر پس زمینه و تنظیم سطح دوربین از زمین را می دهد.
  • عکاس می تواند در اطراف حرکت کرده و به افراد در ژست گرفتن و نحوه قرار گیری کمک کند.

ژست عکاسی از نوزاد در منزل با خواهر و برادر


ایده های عکس خانوادگی در خانه

یکی از مدل های معروف عکاسی خانوادگی در خانه، عکاسی روی مبل است. شاید عکس خیلی خلاقانه و خاصی نباشد اما می تواند در همه مواقع یک ژست مناسب باشد. از نزدیک عکس بگیرید و سعی کنید روی میز و اطراف مبل خالی باشد و یا شلوغ نباشد.

ژست عکس دسته جمعی - چندماهمه

 

ژست عکاسی دسته جمعی برای روز مادر - چندماهمه

 

ژست عکاسی دسته جمعی برای روز مادر - چندماهمه

 

ژست عکاسی دسته جمعی برای روز مادر - چندماهمه

 

یک ژست دیگر  خانوادگی در خانه این است که ارتفاع دوربین را تاجایی که می توانید پایین بیاورید و عکس بگیرید. البته در طبیعت هم می توان از این مدل استفاده کرد.

ژست عکس دسته جمعی - چندماهمه

 

مدل ژست ساده و صمیمی  مناسب برای خانواده


ژست های زیبای عکس نوزاد با پدر و مادر در خانه


ایده های عکاسی خانوادگی در طبیعت

یکی دیگر از ایده های مورد علاقه برای عکس های خانوادگی، عکاسی در فضای باز مثل پارک، کنار رودخانه، در باغ یا کنار ساحل است. در اینجا مدل های متنوع و زیبایی برای ژست عکس خانوادگی آورده شده است.

ژست عکاسی دسته جمعی در طبیعت- چندماهمه

 

ژست عکاسی دسته جمعی در طبیعت- چندماهمه

 

ژست عکاسی دسته جمعی در طبیعت- چندماهمه

 

می توانید از بچه ها بخواهید که از پشت والدین خود را بگیرند و عکاسی کنید.

 

اگر به یادگیری عکاسی علاقه مند هستید می توانید از مقاله های چگونه یک استودیو خانگی برای عکس گرفتن از نوزاد بسازیم؟ و آموزش تنظیم دوربین برای عکاسی نوزاد در خانه نیز دیدن کنید.

 


اگر دوست دارید ایده های جدید و خلاقانه از عکس خانگی نوزادان را ببینید، از پیج شبکه های اجتماعی ما دیدن کنید: 


آدرس اینستاگرام چندماهمه
کانال تلگرام چندماهمه
کانال پینترست چندماهمه


0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.