کودک شما چگونه رشد می کند؟

بینایی فرزندتان که قبلاً در بهترین حالت 20/40 بود، حالا در میزان دقت و شفافیت مانند بزرگترهاست. با وجود اینکه بینایی با دامنه کوتاه هنوز بهترین شرایط است، بینایی با دامنه وسیع او آنچنان خوب شده که بتواند افراد و اشیا را در یک اتاق تشخیص دهد. او ممکن است در آن طرف اتاق یک اسباب بازی را ببیند و سعی کند به سمتش سینه خیز برود. چشم‌های نوزاد نزدیک به رنگ نهایی‌شان هستند با وجود اینکه تغییرات زیادی احساس نمی‌شود.

* یادگیری حقایق جالب تر در مورد رشد نوزاد شما در 8 ماه و 1 هفتگی

تغییرات زندگی شما: وقتی مراقبت از کودک سخت می‌شود

وقفه ی زمانی، روشی نظام مند است که والدین بچه‌های بزرگتر گاهی از آن استفاده می‌کنند تا رفتار کودک را اصلاح کنند و در این مدت توجه مثبتی به او نمی‌کنند. وقفه زمانی مامان و بابا روشی است که با آن می‌توانید رفتارتان را تغییر دهید و از فشردگی مراقبت‌ها بکاهید.

وقتی نوزاد حرکت می‌کند، دنبال کردن او وضعیت خسته کننده‌ای را ایجاد می‌کند. کمی استراحت می‌تواند به شما کمک کند تا سرپا بمانید.

وقتی که احساس درماندگی می‌کنید، کودکتان را به پارک ببرید. اگر شب‌ها گریه می‌کند، چند دقیقه‌ای قبل از اینکه ببینید مشکلش چیست، خود را آرام کنید. چند نفس عمیق بکشید یا تا 10 بشمارید و سپس به سراغ نوزاد بروید. وقتی که خواب است شما هم کمی بخوابید. و در صورت امکان مسئولیتش را به همسرتان واگذار کنید تا کمی استراحت داشته باشید.

بیشتر بدانیم: سرفه کردن

 چرا نوزادان سرفه می کنند؟

حتی بچه‌های سالم هم هر روز سرفه می کنند و یک سرفه به نوزادتان کمک می‌کند تا جریان هوا را راحت‌تر عبور دهد و نفس بکشد. سرفه‌ها معمولاً همراه با علایم نشان گر ویروس هستند اما همهٔ آنها چنین نیست. بعضی مثال‌ها شامل موارد زیر خواهند بود:

  • اگر نوزاد خس خس می‌کند یا به سختی نفس می‌کشد، ممکن است ویروس مجاری تنفسی وارد بدن او  شده باشد.
  • اگر سرفه‌هایش عمیق و مانند صدای عوعو(صدای سگ) است، ممکن است خروسک داشته باشد.
  • اگر سرماخوردگی طولانی و سرفه‌های شبانهٔ شدید داشته باشد، ممکن است دلیلش سینوزیت یا آلرژی باشد.
  • اگر سرفه‌های پیوسته بدون علایم سرماخوردگی دارد، به معنی آسم یا قرار گرفتن شی در مسیر تنفس نوزاد است.
  • اگر سرفه‌های پیوسته همراه با مشکل تنفسی، تب و سرماخوردگی باشند، مبتلا به ذات الریه است.
  • اگر سرفه‌های بدون توقف به مدت ۲۰ تا ۳۰ ثانیه دارد و میان این فاصله صداهای عجیبی مانند سوت زدن تولید می‌کند احتمالاً به سیاه سرفه مبتلاست.
  • اگر با هر بار سرفه خلط در دهانش خارج می‌شود و مشکل تنفسی دارد، کیست فیبروزش باید بررسی شود.

 

آیا می‌توان از داروهای ضدسرفه به نوزاد داد یا کاری کرد که حالش بهتر شود؟

هرگز از داروهای بادبر، کاهنده سرفه یا آنتی هیستامین بدون مشورت با پزشک استفاده نکنید. باید ابتدا مایعات فراوان به او بدهید و شب‌ها دستگاه بخور در اتاق نوزاد روشن کنید. حمام کردن او در سونا یا حمام پر از بخار آرامش بخش است و حال نوزاد را بهتر می‌کند. اگر عامل آلرژی زایی در اتاقش قرار دارد آن را از او دور کنید، برای مثال حیوانات عامل سرفه‌های طولانی هستند و اتاق را عاری از هرگونه گرد و غبار نگه دارید. در نزدیکی‌اش سیگار نکشید.

 

چه زمان باید با پزشک کودک تماس گرفت؟

  1. اگر سرفه باعث شده که فرزندتان نتواند غذا بخورد و بخوابد باید سریعاً به پزشک مراجعه کرد.
  2. در صورتی که سرفه‌هایش خونی شود، مشکل تنفسی داشته باشد یا علایمی مانند تب، افزایش ضربان قلب، بی حالی یا استفراغ مشاهده شود، باید سریعاً با پزشک تماس بگیرید.
  3.  اگر شی ای را قورت داد و شروع به سرفه زدن کرد به پزشک مراجعه کنید.
  4. اگر فرزندتان نمی‌تواند نفس بکشد یا هوشیاری‌اش را از دست داده عملیات احیا تنفسی را انجام بدهید و با اورژانس تماس بگیرید.
  5. از آنجا که آلرژی، شی خارجی یا آسم می‌توانند سرفه‌های شدید را به دنبال داشته باشند، در صورتی که سرفه زدن بیش از یک هفته به طول انجامید با پزشک تماس بگیرید.