حالا می‌توانم به وضوح ببینم

دید کودک که قبلاً در بهترین حالت 20/24 بود حالا مانند بزرگسالان است. با وجود اینکه میدان دید او هنوز کوتاه است، کیفیت و عمق تصاویری که می‌بیند برای تشخیص افراد و اشیا در یک اتاق کافی است. او ممکن است اسباب بازی‌اش را در آن سوی اتاق ببیند و برای رسیدن به آن سینه خیر برود. تشخیص چشم ها به رنگ‌های نهایی نزدیک شده‌اند.


استفاده از دست ها

کودک شروع به جستجو برای اشیایی می‌کند که آنها را پرتاب کرده و ممکن است با انگشت خود به آنها اشاره کند. او به سادگی از انگشتان کوچک خود برای برداشتن مقداری غذا و نگه داشتن آن با مشت بسته استفاده می‌کند و یاد می‌گیرد که با دقت بیشتر دست خود را باز کند و اشیا را پرتاب نماید. او سعی می‌کند تا چنگ زدن را یاد بگیرد و برای برداشتن اشیای کوچک با انگشت تمرین کند.

کودک دوست دارد که اشیا را بازرسی کند و انگشت های خود را در سوراخ‌های مختلف شی قرار دهد. بنابراین بهتر است که پریزهای برق را ببندید تو نوزاد هوس بازی با این وسیله پر خطر را نکند.

کنترل ترس‌های کودک

گاهی کودک از چیزهایی که نمی‌شناسد می‌ترسد. حتی چیزهایی که تا به حال او را اذیت نکرده‌اند مانند صدای زنگ در یا سوت کتری. در این صورت بهتر است که به او آرامش بدهید. به او بگویید که شما اینجا هستید و حال او خوب است، نوزاد را بغل کرده و آرامش کنید.

به خاطر داشته باشید، نوزاد شما منحصر بفرد است

تمام نوزادان خاص هستند و لازم است که به آنها به عنوان پدیده‌هایی جداگانه نگاه کرد. نمودار  رشد نشان می‌دهد که نوازد شما پتانسیل کامل شدن را دارد. اگر نوزاد شما هنوز رشد نکرده، این را به خاطر داشته باشید که شاید آنها به زمان بیشتری برای رسیدن به سطح نمودار رشد  نیاز دارند. اگر سوالی در مورد رشد نوزاد دارید از مسئولان بهداشت بپرسید.