کودک شما چگونه رشد می کند؟

با راه افتادن فرزندتان به دنبال کفش برای او خواهید بود. تا زمانی که کودکان دائماً در محیط بیرون راه برود، بیشتر پزشکان و متخصصان رشد توصیه می‌کنند که به کفش واقعی نیاز نیست. او با پاهایی که کمانی می‌شوند و در هم می‌پیچند راه می‌رود و پاهایش به نظر صاف می‌آیند. راه رفتن با پای برهنه به او کمک می‌کند تا ماهیچه‌های پای خود را تقویت کند و هر آنچه که در زیر پاهای کوچکش قرار می‌گیرد را لمس کند و در نهایت تعادل بهتری داشته باشد.

* یادگیری حقایق جالب تر در مورد رشد نوزاد شما در 8 ماه و 4 هفتگی

تغییرات زندگی شما: تحرک داشته باشید

حرکت دادن بدن باعث تولید انرژی می‌شود. بهتر است ورزشی را انتخاب کنید که با برنامه زمانی‌تان تداخل نداشته باشد:

پرسه زدن در بیرون از خانه: پیاده روی بروید، کوهنوردی کنید و تمام مدت فرزندتان را با خودتان ببرید. می‌توانید از کوله پشتی کودک استفاده کنید. درحالی که ورزش می‌کنید،  احساسات نوزاد برانگیخته می‌شود و رشد او را تقویت می‌کنید.

با فرزندتان به کلاس بروید: بعضی باشگاه‌های ورزشی و یوگا یا پیلاتس کلاس‌هایی برای والدین همراه با بچه‌ها تشکیل می‌دهند. برخی دیگر هم پرستارانی برای مراقبت از فرزند شما دارند.

سالن ورزشی در خانه داشته باشید: تجهیزات یا ویدئوهای ورزشی را در خانه داشته باشید تا در حالی که فرزندتان غر می زند یا همراهی‌تان می‌کند ورزش کنید.

با فرزندتان برقصید: با یکدیگر دور تا دور اتاق بچرخید، کودک شما از موسیقی و حرکت لذت می‌برد.

در مقابل تنبلی‌ها بایستید: اتومبیلتان را در فاصله دورتری پارک کنید تا مجبور شوید که پیاده روی کنید.

به جای آسانسور از پله‌ها استفاده کنید: هر پله را بشمارید و این خود بهترین تمرین است.

بیشتر بدانیم: ضربات شدید به سر

 اگر به سر کودک ضربه‌ای وارد شود، چه باید کرد؟

او را آرام کنید اما واکنش شدید نشان ندهید. ضربات به سر برای بچه‌هایی که تازه راه افتاده‌اند، زیاد پیش می‌آیند و بیشتر آنها چندان محکم نیستند و باعث آسیب جدی نمی‌شوند. 20 دقیقه کیسه یخ را بر روی محل ضربه قرار دهید تا ورم نکند. حواسش را پرت کنید تا سردی کیسه یخ او را اذیت نکند.

در صورتی که پس از ضربه رفتارش تغییر کرده با پزشک تماس بگیرید. شما بهتر از همه کودک را می‌شناسید، پس از بینش خود استفاده کنید و در صورتی که شک داشتید با یک متخصص صحبت کنید.

در صورتی که کودک حالت تهوع دارد، گیج و بداخلاق است، دائماً گریه می‌کند یا جیغ می زند یا ضربه سر شدیدی دیده است که باعث خونریزی شده، پشت گوش نوزاد کبود شده، پوست سرش صاف شده، نقاط سیاه یا آبی بر روی سر نوزاد ظاهر شده، خون در سفیدی چشم‌های او مشاهده می‌شود، یا از دهان، بینی یا گوش‌های او مایع سفید یا صورتی یا خون می‌آید سریعاً با پزشک تماس بگیرید. این علایم نشانگر ضربهٔ مغزی است.

در صورتی که هوشیاری‌اش را از دست داده و نفس نمی‌کشد، به عملیات احیا تنفسی را انجام بدهید و با اورژانس تماس بگیرید.

 

چگونه می‌توان از آسیب به سر جلوگیری کرد؟

شما نمی‌توانید از ضربات ناگهانی به سر جلوگیری کنید اما می‌توان پیشگیری‌هایی محتاطانه را انجام داد:

  • مبلمان و تلوزیون را محکم کنید تا بر روی کودک سقوط نکنند و لامپ‌های لرزان و اشیای سنگین را از دسترس او دور کنید.
  • وقتی که از مبلمان بالا می‌رود بسیار مراقب باشید.
  • حفاظ‌های نرده‌ای را در لبه‌ها قرار دهید و در زیر قالی‌ها پدهای نگهدارنده نصب کنید.
  • وقتی که بر روی میز نشسته یا در سبد خرید قرار گرفته کاملاً به او نزدیک باشید. از نوارهای نگهدارنده استفاده کنید تا به شما نزدیک باشد اما بخاطر داشته باشید که نمی‌توان به طور کامل به آنها اعتماد کرد.
  • تشک نوزاد را تا جای ممکن پایین بیاورید تا بتواند در تخت بایستد و خودش را به بیرون پرت نکند.