اولین گام‌ها

کودک به راه رفتن کامل نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود. می‌تواند در کنار پله‌ها بایستد و در حالی که به مبلمان تکیه داده خود را نگه دارد. حتی ممکن است چند گام هم بردارد.

کودک یاد می‌گیرد که چگونه زانوها را بکشد و پس از ایستادن بنشیند، چیزی که بسیار سخت‌تر از تصور شماست. او ممکن است با ایستادن روی تخت گیج شود به او بگویید که چگونه می‌تواند به عقب بازگردد.

روش‌های مختلفی برای کمک به راه رفتن کودک وجود دارد. ایستادن یا زانو زدن در جلوی او و کمک به راه رفتن با گرفتن هر دو دست کوچک نوزاد راهکار های خوبی است. در نهایت دست‌های نوزاد را رها کنید. بعضی کودکان از بازی تاتی تاتی لذت می‌برند و در این بازی حمایت و حرکت را باهم تجربه می‌کنند. سعی کنید حرکات پیوسته و محکم را به او آموزش دهید.

ایمنی سازی خانه در این مرحله کاملاً ضروری است. بهتر است با قفل کردن درها و کابینت‌ها شروع کنید. همچنین تخت باید در کوتاه ترین ارتفاع خود قرار بگیرد.

کفش؟ هنوز خیر

با ایستادن و تاتی تاتی کردن، ممکن است به کفش فکر کنید. تا زمانی که کودک در محیط بیرون راه نرود، بیشتر کارشناسان رشد پوشیدن کفش را توصیه نمی‌کنند.زیرا ممکن است باعث قوس شدن پا یا احساس پیچیدگی در پا یا صاف شدن کف پا شود. پای برهنه باعث تقویت ماهیچه‌های پای نوزاد می‌شود و او بافت زمینی که بر روی آن راه می‌رود را حس می‌کند.

به خاطر داشته باشید، نوزاد شما منحصر بفرد است

تمام نوزادان خاص هستند و لازم است که به آنها به عنوان پدیده‌هایی جداگانه نگاه کرد. نمودار  رشد نشان می‌دهد که نوازد شما پتانسیل کامل شدن را دارد. اگر نوزاد شما هنوز رشد نکرده، این را به خاطر داشته باشید که شاید آنها به زمان بیشتری برای رسیدن به سطح نمودار رشد  نیاز دارند. اگر سوالی در مورد رشد نوزاد دارید از مسئولان بهداشت بپرسید.