کودک شما چگونه رشد می کند؟

حالا فرزندتان می‌تواند با تکان دادن، فشار دادن، انداختن و پرتاب کردن اشیا و روش آزمون و خطا اشیای اطراف خود را بشناسد. این ایده که شما کاری را با یک هدف مشخص انجام می‌دهید، کم کم در او بروز می‌کند، بنابراین یک مجموعه فعالیت با چیزهای مختلفی که نوزاد می‌تواند بگیرد، بکشد، فشار دهد، بلزراند، بیاندازد و باز کند، شکل می‌گیرد.

نوزاد مسحور اسباب بازی‌هایی می‌شود که قابلیت‌های خاصی دارند مانند تلفن‌ها. اگر نتواند خودش آن را در کنار گوشش قرار دهد، برای او این کار را انجام دهید و وانمود کنید که در حال گفتگو هستید. در طی چند ماه آینده او از اشیا برای اهداف مشخص استفاده خواهد کرد، شانه کردن موهایش، نوشیدن با فنجان و صحبت کردن با تلفن اسباب بازی‌اش در برنامه بازی های او قرار می گیرد.

* یادگیری حقایق جالب تر در مورد رشد نوزاد شما در 8 ماه و 2 هفتگی

تغییرات زندگی شما: کنار آمدن با نگرانی از جدایی

وقتی که قرار است او را نزد شخص دیگری برای مراقبت قرار دهید، طبیعی است که نگران جدایی شود. در واقع علایمی که نشان می‌دهد، بیانگر رشد مناسب اوست.

برای این که آسان تر از هم جدا شوید می‌توانید از این روش‌ها استفاده کنید:

  • با مهربانی اما جدیت با او خداحافظی کنید. خدافظی را طولانی نکنید یا در مقابل گریه کردنش عواطف خود را نشان ندهید.
  • وقتی خداحافظی کردید، دور شوید. در مقابل این حس که باید بازگردم که ببینم که او خوب است، مقاومت کنید زیرا شرایط را برای هر دوی شما سخت می‌کند.
  • زمانی که به جایی که می‌خواستید، رسیدید تماس بگیرید. از شخص موردنظر بپرسید که اوضاع فرزندتان چگونه است. بی شک پس از رفتن شما گریه‌اش قطع شده و سرگرم کار دیگری شده است.
  • پس از برگشتن مجدداً زمانی را با او سپری کنید تا روابطتان برقرار شود.
  • بعضی کودکان واکنش متفاوتی نسبت به رفتن والدینشان نشان می‌دهند. اگر فرزندتان با دیدن شما مجدداً ناراحت خواهد شد از همسرتان بخواهید که دنبال او برود.

بیشتر بدانیم: مسمومیت تصادفی

 چگونه می‌توان از مسمومیت جلوگیری کرد؟

یاد بگیرید مواد سمی و مسری در خانه شما چیست.می‌توان در خانه این کارها را انجام داد:

  • لیبل های محصولات را کنترل کرده و در صورت این که سوالی داشتید با مراکز مربوطه تماس بگیرید.
  • لوازم آرایشی، بهداشتی، درمانی، ویتامین‌ها و مکمل‌های مواد معدنی، شوینده‌ها، حشره کش ها و سایر مواد نظافت منزل را در خارج از دسترس نوزاد قررا دهید.
  • تا جای ممکن داروهایی را خریداری کنید که دارای درپوش‌های محافظ کودک هستند یا از محصولات نظافتی با کمترین درصد سم استفاده کنید.
  • مواد خطرناک را در ظرف‌های مخصوص نگهداری کنید تا با سایر مواد ادغام نشوند.
  • هیچ وقت دارویی را شکلات نخوانید و جلوی چشم نوزاد آن را نخورید.
  • گیاهان خانگی را دور از دسترس نوزاد قرار دهید.

 

اگر نوزاد چیز سمی را بلعید، چه باید کرد؟

سم ماده‌ای است که به بدن آسیب می زند. در حالی که خوردن کمی سم ممکن است باعث ناراحتی در شکم شود، خوردن سایر مواد مسموم تا حد زیادی به شش‌ها یا دستگاه گوارشی آسیب زده و در بعضی موارد باعث مرگ می‌شود. اگر نوزاد نمی‌تواند نفس بکشد، عملیات احیا را انجام داده و با اورژانس تماس بگیرید. اگر هوشیاری نوزاد کم شده یا سریعاً خواب می‌رود، تب دارد و به نظر از گلو درد رنج می‌برد یا دچار حمله شده، با اورژانس تماس بگیرید.

حتی اگر چنین علایمی هم دیده نمی‌شود با مرکز اورژانس تماس گرفته و توصیه‌های لازم را دریافت کنید. هر چه از مواد در دهان او باقی مانده را بیرون بکشید. سعی نکنید که او بالا بیاورید ابتدا دستورالعمل‌های حرفه‌ای را اجرا کنید.

وقتی با اورژانس تماس بگیرید، آن‌ها ابتدا نام مادهٔ خورده شده، زمان و مقدار، سن و وزن، علایم و آدرس را خواهند پرسید.

 

اگر نوزاد به چیز سمی دست بزند، چه باید کرد؟

اگر ماده سمی بر روی لباسش ریخته آن را دربیاورید. پوست بدن را با آب ولرم بشوئید و حداقل 15 دقیقه ادامه دهید. اگر سوختگی وجود دارد از روغن استفاده نکنید زیرا بدتر می‌شود. اگر سم در چشم نوزاد ریخته شده، چشم را 15 دقیقه شستشو دهید و سعی کنید که او مرتب چشم‌هایش را به هم بزند. با مرکز اورژانس تماس بگیرید تا توصیه‌های لازم را با توجه به آن ماده در اختیارتان قرار دهند.