کودک شما چگونه رشد می کند؟

دندان درآوردن ممکن است بسیار زود مانند 3 ماهگی و بسیار دیر مانند 12 ماهگی انجام شود. اما معمولاً اولین دندان در سنین 4 و 7 ماهگی نمایان می‌شود. در صورتی که نوزاد شما کمی با تأخیر دندان‌های سفیدش را نشانتان داد، نگران نشوید. دندان معمولاً در زوایای غیرمعمولی رشد می‌کند و فواصل ایجاد شده در سن 3 سالگی بعد از اینکه 20 دندان کودک درآمد، از بین می‌روند.

با شروع رشد دندان‌ها، بزاق دهان نوزاد بیشتر می‌شود.

* یادگیری حقایق جالب تر در مورد رشد نوزاد شما در 7 ماه و 3 هفتگی

تغییرات زندگی شما: مدتی از فرزندتان دور باشید

اگر قرار است که پرستار کودک استخدام کنید یا وقت بیشتری  را به دور از فرزندتان  سپری کنید، شما تنها نیستید. دلایل خوبی برای دور بودن از نوزاد وجود دارد، شاید برای شما این دلایل وجود نداشته باشد اما او خواستار این فاصله است. جدایی‌های کوتاه مدت به نوزاد کمک می‌کند تا با سایر افراد آشنا شود و زمانی را با آنها سپری کند و شاید بر اضطراب ناشی از جدایی در آینده به او کمک کند.

قرار نیست که مدت زمانی در کنارش نباشید. فقط چند ساعت، هر نوع جدایی کوتاه مدتی که او در آن زمان بیدار و آگاه باشد، نتیجه می‌دهد. و شما هم متوجه خواهید شد که اگر در کنارش نباشید آسمان روی سرش خراب نمی‌شود.

بیشتر بدانیم: خفه کننده‌ها

 آیا با دیدن آن متوجه خواهم شد؟

بله. خفه کننده به معنی این است که نوزاد تلاش می‌کند هوا را نفس بکشد یا چیزی راه تنفس نوزاد را مسدود کرده است. در صورتی که مشکلات تنفسی داشته حالت خفگی به او دست می‌دهد و علایمش صداهای ناهنجار، سرفه یا خس خس کردن است. پوستش آبی یا قرمز می‌شود و ممکن است هشیاری‌اش را از دست بدهد.

 

اگر حالت خفگی به نوزاد دست بدهد چه باید کرد؟

اگر نوزاد می‌تواند سرفه بزند، گریه یا صحبت کند و به نظر تنفس طبیعی دارد، راه تنفسش کاملاً مسدود نشده است. او می‌تواند خودش مانع را از بین ببرد و بهترین کاری که والدین می‌توانند انجام دهند این است که آرام بمانند. اما اگر نوزاد برای نفس کشیدن تقلا می‌کرد، رنگ پوست او آبی شد، ترسیده بود (چشمان و دهان باز) یا گیج به نظر می‌آمد، برای کمک فریاد بزنید و سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

در همان حال تلاش کنید راه تنفس نوزاد را باز کنید. می‌توانید به پشت او ضربه بزنید تا با سرفه کردن شی بیرون آید. برای اینکه بتوانید به بهترین شکل این کار را انجام دهید بهتر است ابتدا به قسمت راهنمای تصویری کمک‌های اولیه برای خفگی مراجعه کنید.

 

با چه روش‌هایی می‌توان از خفگی جلوگیری کرد؟

همیشه غذای مناسب سن نوزاد را به او بدهید مانند غذاهایی که له شده است و یا غذاهایی که با دست می تواند بخورد، با عجله یا درون ماشین به نوزاد غذا ندهید، در زمان غذا خوردن مراقب او باشید و البته همیشه در حالت نشسته به او غذا بدهید. اجازه ندهید با اشیای کوچک، اسباب بازی‌هایی که قطعات کوچکی دارند یا قوطی‌های پودر بچه بازی کنند. هر اسباب بازی که به او می‌دهید قبلاً توصیه‌های ایمنی مربوط به آن را مطالعه کرده باشید. همچنین از داروهای دندانی برای او استفاده نکنید زیرا ممکن است باعث تهوع او شود.

خفگی یکی از دلایل اصلی مرگ در کودکان است بنابراین تمامی والدین و پرستاران باید امداد اولیه نوزادان را فرابگیرند.

 

اگر متوجه شدم که نوزاد چیزی بلعیده است چه باید کرد؟

معمولاً نوزادان چیزهای کوچک (مانند سکه) را می‌بلعند که بدون هیچ مشکلی از طریق روده‌ها دفع می‌شود. اما اگر متوجه شدید که نمی‌توان آن شی را قورت دهد، اشتهای نوزاد کاهش یافته یا احساس درد می‌کند بهتر است با پزشک تماس بگیرید یا سریعاً به اورژانس مراجعه کنید.