آغاز احساس نگرانی از جدایی

اگر نوزاد شما هم  مانند بیشتر هم سن و سالانش باشد، علایم نگرانی از جدایی را نشان خواهد داد. جدا از عاملان نگرانی، استرس ناشی از حضور غریبه‌ها نشان گر رشد شناخت او از جهان اطراف است.

قبلاً وقتی وارد اتاقی می‌شدید، به سختی شما را پیدا می‌کرد. حالا متوجه رفتن پدر و مادر خود می‌شود و می‌تواند شما را تجسم کرده و دلتنگ تان شود و به محض اینکه از جلوی چشمان نوزاد دور شوید، گریه می‌کند.

بیزاری کودک از جدا شدن از شما ممکن است گاهی باعث خستگی مفرط شما شود. اگر باید کاری را انجام دهید و کودک قرار است در خانه بماند، قبل از بیرون رفتن او را بغل کرده و ببوسید و بگویید که به زودی بازمی گردید. او متوجه بازگشت شما در 1 ساعت آینده نمی‌شود اما عشق و محبت باعث می‌شود که آرام شده و تا زمان دیدن مجدد شما صبور باشد.

همچنین سعی کنید او را با کسی تنها بگذارید که قبلاً شناخته است. این گونه اگر مادر و پدر نتواند از او نگهداری کنند، حداقل در کنار آن فرد آشنا احساس شادی می‌کند.

نکته: حتی اگر شب هنگام است و کودک خوابیده باشد، ممکن است به خاطر ترس از جدایی بیدار شود و این دو با هم در ارتباطند.

دندان درآوردن

بین 3 ماهگی تا 12 ماهگی دندان‌ها رشد می‌کنند اما بیشتر بچه‌ها در سنین 4 تا 7 ماه شاهد دندان‌های سفید کوچک هستند. اگر میان این ریشه‌های سفید فاصله وجود دارد، نگران نباشید. معمولاً دندان‌ها در لبه‌های لثه رشد می‌کنند و فضای بین آنها تا 3 سالگی از بین می‌رود. یعنی زمانی که 20 دندان کودک درآید.

وقتی دندان درآوردن شروع شود، آب دهان زیاد شده و دلیل آن هم تلاش برای عادت کردن به این چیزهای جدید در دهان است.

برای اینکه ناراحتی کودک از این موضوع کمتر شود، به او چیزی برای جویدن بدهید مانند حلقه خارش دندان یا حوله کوچک سرد. ممکن است از خوردن غذاهای سرد مانند ماست یا سس سیب لذت ببرد زیرا دمای پایین و خنک بودن غذا میزان درد لثه نوزاد را کم می‌کند. می توانید یک کراکر بدون شکر به او بدهید تا گاز بگیرد.


به خاطر داشته باشید، نوزاد شما منحصر بفرد است

تمام نوزادان خاص هستند و لازم است که به آنها به عنوان پدیده‌هایی جداگانه نگاه کرد. نمودار  رشد نشان می‌دهد که نوازد شما پتانسیل کامل شدن را دارد. اگر نوزاد شما هنوز رشد نکرده، این را به خاطر داشته باشید که شاید آنها به زمان بیشتری برای رسیدن به سطح نمودار رشد  نیاز دارند. اگر سوالی در مورد رشد نوزاد دارید از مسئولان بهداشت بپرسید.