کودک شما چگونه رشد می کند؟

احتمالاً در این سن دائماً باید به فرزندتان بگویید که تلفن شما اسباب بازی نیست با وسایل را نباید پرتاب کند، یا موی خواهرش را نباید بکشد. نوزاد ممکن است با سرپیچی از بعضی توصیه‌های شما میزان اختیارتان را محک بزند. او خودسر و یک دنده نیست فقط کنجکاو است.

به خاطر داشته باشید که او نمی‌تواند چیزهایی که چند ثانیه پیش به او گفته‌اید را به خاطر آورد. بهترین روش این است که از نه استفاده کنید و سپس حواس او را پرت کنید.

* یادگیری حقایق جالب تر در مورد رشد نوزاد شما در 7 ماه و 2 هفتگی

تغییرات زندگی شما: رفتار خوبی با خودتان داشته باشید

مسئولیت نگهداری از یک نوزاد به صورت 24 ساعته و 7 روز هفته بسیار سرسام آور است. چند نکته را در طی سال اول درنظر بگیرید:

سالم بمانید: نسبت به تغذیه خود دقت کنید، زیاد از کافئین و الکل استفاده نکنید: تاثیرات آرامش بخش آنها موقتی است و بعدها می‌تواند باعث بدتر شدن حالتان شود.

چندبار در هفته تمرینات ورزشی را انجام دهید، حتی اگر پیاده روی پس از پارک کردن اتومبیل در جایی کمی دورتر از خانه باشد. به اندازه ی کافی بخوابید و در صورت ممکن استراحت های کوتاهی در طول روز داشته باشید. دائماً دست‌های خود را بشویید و از تماس آنها با چشم جلوگیری کنید تا مبتلا به ویروس‌های مختلف نشوید.

بیرون بروید: از هوای تازه با قدم زدن در پارک یا محلی آرام لذت ببرید. نوزاد هنوز کوچک است اما می‌توانید آن را با خود بیرون برد. می‌توانید قرار ملاقاتی با یک دوستی یا همکار تنظیم کنید و کمی گفتگو کنید یا خود را مشغول کاری نمایید که دلتان برای آن تنگ شده است.

ناز خودتان را بخرید: به کارهایی که باعث می‌شود احساس خاص بودن کنید روی بیاورید مانند مانیکور، ماساژ یا هر چیز دیگری. هر چقدر که دوست دارید زیر دوش بمانید.

متمرکز شوید: در کلاس‌های یوگا، کشش، تنفس عمیق یا تمرینات آرامش بخش دیگر ثبت نام کنید.

بیشتر بدانیم: کم خونی

 کم خونی چیست؟

کم خونی در شرایطی رخ می‌دهد که سلول‌های قرمز خون مقدار هموگلوبین کمی داشته باشند، رنگ مایه ی قرمزی که اکسیژن را به بافت‌ها می‌رساند و مواد پس مانده مانند دی اکسید کربن را بیرون می‌برد.

کم خونی عوامل مختلفی دارد مانند کمبود مواد مغذی، اختلالات ژنتیک، داروها، عفونت‌ها و بیماری‌های مزمن. اصلی‌ترین عامل کم خونی در نوزادان فقر آهن است زیرا شما به اندازهٔ کافی در رژیم غذای نوزاد آهن استفاده نمی‌کنید، ناتوانی برای جذب آهن از غذا باعث  از دست دادن خون است. نوزادان تمام رس با ذخیرهٔ آهن اضافه متولد می‌شوند اما در شش ماه اول زندگی‌شان میزان آهن کاهش می‌یابد و باید جایگزین شود.

بعضی انواع کم خونی ارثی هستند مانند اختلال کم خونی سلول دستره که در اثر هموگلوبین غیرمعمولی ایجاد می‌شود. این نوع کم خونی بیشتر در میان آمریکایی‌ آفریقایی ها مشاهده می‌شود.

 

علایم کم خونی چیست؟

شایع‌ترین علایم کم خونی رنگ پریدگی و خستگی هستند. سایر علایم شامل ضربان تند قلب، کج خلقی، کاهش اشتها، ناخن‌های شکننده و زبان متورم و دردناک است. اما در نوزادان هیچ کدام از این علایم شایع نیست.

 

کم خونی چگونه شناسایی و درمان می‌شود؟

اگر آزمایش خوب تأیید کرد که میزان آهن بدن نوزاد بسیار کم است، پزشک مکمل‌های آهن را تجویز خواهد کرد. این مکمل‌ها را در جای مناسب نگهداری کنید و با دقت بر اساس دستور پزشک به نوزاد بدهید، زیرا مصرف بیش از حد آهن بسیار خطرناک است.

 

چگونه می‌توان از کم خونی در نوزاد جلوگیری کرد؟

می‌توانید از کم خونی ناشی از فقر آهن با انتقال آهن کافی به فرزندتان جلوگیری کنید:

  • ابتدا بررسی کنید که فرزندتان در خطر ابتلا به کم خونی قرار دارد یا خیر. عوامل ریسک شامل تولد زودرس، وزن پایین در هنگام تولد، آهن ناکافی در رژیم غذایی خودتان در صورتی که شیردهی دارید یا کمبود آهن در شیرخشک نوزاد وجود دارد. اگر نگران هستید می‌توانید با یک پزشک صحبت کنید تا با مکمل یا رژیم غذایی مناسب این کمبود  آهن غنی شده  را برطرف نمایید.
  • تا قبل از 1 سالگی شیرگاو به نوزاد ندهید. شیر گاو آهن کمی دارد و می‌تواند باعث ورم روده‌های نوزاد شده و در نتیجه کمبود آهن را به دنبال داشته باشد.
  • از مواد غذایی حاوی آهن برای فرزندتان استفاده کنید و از 8 ماهگی غذاهای دیگری مانند لوبیا، اسفناج، زرده تخم مرغ، گوشت کم چرب، مرغ و ماهی برای او آماده کنید.
  • غذاهایی را به فرزندتان بدهید که ویتامین C زیادی دارند و به جذب آهن کمک می‌کنند، مانند: فلفل دلمه‌ای قرمز، پاپایا، طالبی، کلم بروکلی، توت فرنگی و پرتقال.