کودک شما چگونه رشد می کند؟

احساسات نوزاد شما در حال نمایان شدن هستند. در طی چند ماه آینده او ممکن است حالات را بررسی و تقلید کند و اولین علایم دلسوزی را نشان دهد. برای مثال اگر صدای گریه کردن بشنود، ممکن است او هم گریه کند و حتی وقتی از احساسات خود آگاه می‌شود، همه  احساس خود را  از شما برگرفته می‌داند. در طی چند ماه فرزندتان دیدگاه شما را نسبت به سایرین کپی برداری خواهد کرد.

* یادگیری حقایق جالب تر در مورد رشد نوزاد شما در 7 ماه و 1 هفتگی

تغییرات زندگی شما: آسان‌تر شدن اوضاع

همه به میان بر علاقه دارند. در این جا چند ترفند برای راحت تر شدن شرایط برای شما مطرح می‌کنیم:

آماده سازی غذا: بعضی والدین خود را موظف به آماده کردن شیرخشک، غذای کودک، میان وعده می کنند. راه بهتر این است که همه  وعده‌های غذایی در زمان‌های مختلف را ا یکباره آماده کرده و برای هر مصرف فقط کمی از آن‌ها را بر دارید.

نظم دادن به تدارکات: همه چیز را در محلی مشخص قرار دهید تا در صورت نیاز به راحتی آنها را پیدا کنید. همیشه کیسهٔ پوشک آماده و بازشده داشته باشید. گاهی می‌توانید دو بسته پوشک را در قسمت‌های مختلف خانه قرار دهید و حتی یک بسته در ماشین هم بگذارید تا در صورت نیاز به راحتی استفاده کنید.

فرزندتان را درگیر کنید: دوش گرفتن یا حمام رفتن با نوزاد در وقت صرفه جویی کرده و لذت بخش است. می‌توانید کارهای خانه را با کمک او برای پرتاب کردن لباس‌ها درون لباسشویی یا تمیز کردن اتاقش انجام دهید.

بیشتر بدانیم: اسهال

 چگونه می‌توان نتیجه گرفت که کودک مبتلا به اسهال است؟

اسهال به مدفوع مایع گفته می‌شود. فرزندتان در صورتی مبتلا به اسهال است که بیش از حد معمول دفع مزاج دارد و مدفوع او آبکی یا همراه با مخاط یا خون است. رنگ مدفوع ممکن است سفید، زرد، سبز یا تیره باشد و بوی بسیار بدی بدهد.

 

دلایل اسهال چیست؟

شایع‌ترین دلایل اسهال در نوزادان عفونت‌های گوارشی، عفونت‌های ویروس تنفسی (سرماخوردگی)، ناسازگاری با غذاها یا آلرژی نسبت به غذا و داروهای آنتی بیوتیک هستند. آب میوه یا میوه زیاد در رژیم غذایی نوزاد هم می‌تواند اسهال را به دنبال داشته باشد.

 

در صورت بروز اسهال چه باید کرد؟

بعضی روش‌های درمانی:

  • در صورتی که آب بدن نوزاد کم شده یا از خوردن یا نوشیدن خودداری می‌کند، اگر خون در مدفوع نوزاد می‌بینید، اگر شکم او ورم کرده یا تب بیشتر از 24 ساعت دارد با پزشک تماس بگیرید. کاهش ادرار (کمتر از یک پوشک خیس در هر 8 ساعت)، ادرار تیره، چشم‌های گود رفته، سر گود رفته، دهن خشک، گریه بدون اشک و بهانه گیری و خواب آلودگی همگی علایم کاهش آب بدن هستند.
  • تا جای ممکن به او مایعات دهید تا از تحلیل آب بدن نوزاد جلوگیری شود اما از آب میوه‌ها و مایعاتی که شکر فراوان دارند، اجتناب کنید. آب، شیر مادر و شیر خشک بهترین گزینه‌ها هستند. ممکن است از محلول جبران آب بدن هم استفاده کنید.
  • به او احساس آرامش بدهید. پوشک را عوض کنید و از کرم مخصوص استفاده کنید تا پوست بدن نوزاد آسیب نبیند.
  • به دنبال دلیل باشید. آیا علایم دیگری هم دارد؟ آیا غذای جدیدی به او داده‌اید؟ آیا آنتی بیوتیک مصرف می‌کند؟
  • با شستن مداوم دست‌ها و میوه و سبزیجاتی که به او می‌دهید از بروز دوباره اسهال جلوگیری کنید.