احساساتی‌تر شدن

عواطف کودک در این سن واضح‌تر هستند. او ممکن است به سمت افراد آشنا بوسه بفرستد و اگر تشویق شید دوباره این کار را تکرار کند.

در طی چند ماه آینده ممکن است بررسی و تقلید حالات را یاد بگیرید و اولین نشانه‌های همدردی را نمایش دهد. برای مثال اگر صدای گریه کردن کسی را بشنوند، شروع به گریه کردن کند و حتی با وجود اینکه به تازگی به عواطف خود پی برده است،  شما را به وجد می‌آورد. در طی ماه‌ها شاید سال‌های آتی، کودک با روش برخورد شما با سایرین آشنا می‌شود و آن را تقلید می‌کند.

جدایی در هنگام شب

اگر کودک در اتاق جدایی می‌خوابد و نگران جدا شدن از شما در هنگام شب است مدت زمان بیشتری را صرف کارهای قبل از خواب مانند کتاب خواندن، پخش موسیقی آرامش بخش و لالایی خواندن کنید. داشتن یک برنامه مشخص برای خواب و تکرار شبانه آن باعث ایجاد این حس اطمینان در کودک می‌شود که او آسان تر به خواب خواهد رفت.

اگر هر شب الگوی تکراری و پیش بینی شده شما برای خواب نوزاد تکرار شود بسیار بهتر است. زیرا کودک حس آرامش خواهد داشت و زودتر می خوابد. باید در انتخاب برنامه‌های خواباندن نوزاد دقیق باشید تا چیزی را انتخاب کنید که در واقع برای او آرامش بخش است.

مراسم خواب نوزاد می‌تواند در حمام یا اتاق نشیمن آغاز شود اما در نهایت باید در اتاق خواب کودک به پایان برسد. مهم است که کودک را آموزش دهید که محل خوابیدن او محل مناسبی است.

اگر با خارج شدن شما از اتاق نوزاد ناراحت می‌شود، به او بگویید که چند دقیقه دیگر باز می‌گردید. در بیشتر موارد قبل از بازگشت شما او خوابیده است.

حتی وقتی داخل منزل نیستید، سعی کنید همان روال را تکرار کنید. آرام شدن و خوابیدن نوزاد در فضای ناآشنا با تکرار روال مشخص خواب شبانه، آسان تر خواهد بود.

به خاطر داشته باشید، نوزاد شما منحصر بفرد است

تمام نوزادان خاص هستند و لازم است که به آنها به عنوان پدیده‌هایی جداگانه نگاه کرد. نمودار  رشد نشان می‌دهد که نوازد شما پتانسیل کامل شدن را دارد. اگر نوزاد شما هنوز رشد نکرده، این را به خاطر داشته باشید که شاید آنها به زمان بیشتری برای رسیدن به سطح نمودار رشد  نیاز دارند. اگر سوالی در مورد رشد نوزاد دارید از مسئولان بهداشت بپرسید.