کودک شما چگونه رشد می کند؟

نوزاد به تدریج در برداشتن اشیای بسیار کوچک و دنبال کردن چیزهای متحرک ماهر می‌شود. نوزاد در این مرحله ممکن است بتواند پس از دیدن حتی قسمتی از یک شی تمام آن را تشخیص دهد، مانند پیدا کردن اسباب بازی مورد علاقه‌اش از زیر پتو. این مرحله شروعی برای بازی قایم موشک است که در ماه‌های بعدی انجام خواهد شد. او ممکن است شی را در حالی که از دیدش خارج می‌شود، ببیند.

ممکن است متوجه شده باشید که او در صورتی به شی خواهد رسید که در نزدیکی نوزاد قرار داشته باشد و وقتی یک شی را پیدا کرد، به دنبال دومی خواهد رفت.

* یادگیری حقایق جالب تر در مورد رشد نوزاد شما در 5 ماه و 1 هفتگی

تغییرات زندگی شما: استفاده از پرستار بچه

تصمیم برای استخدام پرستار بچه، تصمیم بزرگی است. بی شک سخترین کار پیدا کردن و انتخاب یک نفر است که شما به او اطمینان داشته باشید، به ویژه اگر از اعضای خانواده یا دوستان نزدیک شما نباشد.
از دوستان، همسایه‌ها و سایر والدین پرس وجو کنید تا بهترین گزینه‌ها را به شما معرفی کنند. می‌توانند در قسمت خدمات پرستاری آنلاین سایت های معتبر را بررسی کنید و یا از آژانس پرستاری بخواهید تا گزینه مناسب را به شما معرفی کند. یا اینکه در مدرسه یا کالج به دفتر کاریابی دانشجویان سری بزنید.

گزینهٔ دیگر معاوضه کردن زمان با والدین یا زوجین دیگر است. سازمان‌های پرستاری از کودک مؤسسات رسمی هستند که در آن والدین مراقبت از فرزندان یکدیگر را برعهده می‌گیرند.

عوامل مهمی در انتخاب پرستار کودک تأثیر گذار است مانند سن، تجربه و دانش مربوط به مراقبت‌های نوزاد. جستجو برای منابع شروع خوبی است زیرا به شناسایی شخصیت پرستار و توانایی هاش کمک می‌کند. نحوهٔ رفتار پرستار با نوزادتان را هم ارزیابی کنید. می‌توانید از یک نوجوان به عنوان دستیار مامان استفاده کنید که به شما در مراقبت از کودک در هنگام کار کردن یا بیرون رفتن از خانه کمک می‌کند.

پس از انتخاب پرستار کودک بهتر است که از او بخواهید کمی زودتر بیاید تا مدتی با هم صحبت کنید. در حالی که شرایط و توضیحات را به او می‌دهید اجازه دهید فرزندتان را بغل کند. اطلاعات مهم را به او یاد دهید، مانند :

  • شماره‌های تماس برای ارتباط با شما و پزشک کودک
  • مسیر فرار از خانه
  • محل وسایل کمک‌های اولویه
  • اطلاعات پزشکی نوزادتان و اختیارات درمانی در صورتی که شما حضور نداشتید.
  • در مورد حقوق و جبران خسارت می‌توانید از سایر والدین سؤال کنید.

بیشتر بدانیم: نمودارهای رشد

 چرا پزشکان به رشد کودکان در طول زمان توجه می‌کنند؟

پزشک نوزاد شما با اندازه گیری وزن، قد و دور سر نوزاد و مقایسه آن با اندازه‌های قبلی و متوسط سعی دارد تا به الگوی رشد دست یابد. اگر رشد نوزاد شما به صورت ناگهانی از این الگو یا اندازه‌ها انحراف پیدا کرد، نشانگر مشکلات نوزاد در جذب و دریافت مواد معدنی، بیماری یا مشکلات رشد است. از محاسبه کننده صدک رشد ما استفاده کنید تا نوزادتان را با سایر نوزادان مقایسه نمایید.

 

صدک(درصد) چیست؟

پزشک صدک رشد نوزادتان را بر روی نمودار رشد نشان خواهد داد. این روش برای مقایسه نوزاد با سایر نوزادان در کشور محل زندگی شما استفاده می‌شود. اگر برای مثال صدک وزنی او 25 ام باشد، این بدان معنی است که 25 درصد از نوزادان در همان سن و جنسیت وزنی مشابه دارند و 75 درصد وزنشان بیشتر است. صدک های رشد میان 50 و 95 نرمال هستند.

 

اگر نوزادی زیادی بزرگ یا کوچک باشد چه می‌شود؟

در صورتی که فرزندتان در میان هم سن و سال‌هایش کوچکتر یا بزرگتر است، نگران نباشید. هر نوزادی سرعت رشد خود را دارد. ممکن است رشد او در یک ماه یا یک سال ناگهانی سرعت بگیرد و به میزان مورد نظر برسد. بعضی بچه‌ها به صورت طبیعی بزرگتر یا کوچکتر هستند که دلیلش هم ژن آنهاست. دلیل دیگر برای اینکه نباید به یک عدد در نمودار رشد اکتفا کرد این است که سلامتی نوزاد شما به عوامل مختلفی مانند پیشرفت، طبع و میزان فعالیت بستگی دارد نه تنها رشد فیزیکی. اگر نگران هستید می‌توانید با پزشک صحبت کنید و او به شما جزئیات را توضیح می‌دهد.