کودک شما چگونه رشد می کند؟

ممکن است کم کم شاهد علایم یکی از مهمترین واکنش‌های عاطفی باشد که آن نگرانی نسبت به غریبه است. نوزاد در مجاورت افراد جدید و غریبه مضطرب می‌شود و اگر غریبه‌ای ناگهان به او نزدیک شود، گریه می‌کند، در این شرایط او را در آغوش بکشید و آرامش کنید. از دوستان و خانواده‌تان بخواهید که به آرامی و با حرکات پیوسته به نوزاد نزدیک شوند.

اضطراب ناشی از نزدیک شدن یک غریبه به معنی این نیست که باید او را از چهره‌های جدید دور کنید. فرزندتان از بودن با سایرین لذت می‌برد. فقط به خاطر داشته باشید که او به صبر و شناخت نیاز دارد تا بتواند به گام بعدی وارد شود.

* یادگیری حقایق جالب تر در مورد رشد نوزاد شما در 5 ماه و 1 هفتگی

زندگی شما: عادت کردن فرزندتان به سایر افراد

در دوران بارداری این نگرانی را داشتید که آیا فرزندتان با شما پیوند عاطفی برقرار خواهد کرد یا خیر. و حالا احساس وابستگی شدید را میان خود و نوزادتان تجربه می‌کنید، در صورتی که غریبه‌ای نزدیک شما یا همسرتان شود فرزندتان به نشانه اعتراض گریه خواهد کرد. وقتی فرزندتان سایرین را پس می زند، کار بیشتری پیش روی شما خواهد بود. به همین دلیل است که عادت کردن به سایرین بخش مهمی از اجتماعی شدن نوزاد است.

از طریق روابط مستمر روزانه ارتباط عاطفی طولانی مدتی ایجاد می‌شود، بنابراین همسرتان را تشویق کنید تا در مراقبت از نوزاد به شما کمک کند، اقداماتی مانند عوض کردن پوشک، حمام کردن و غذا دادن. قبل از اینکه همسرتان به سر کار برود چند دقیقه‌ای نوزاد را به او بسپارید و اجازه دهید با هم بازی کنند. در ابتدا فاصله خود را رعایت کنید تا نوزاد نتواند صدایتان را بشنود و بوی شما را اسشتمام کند.
 یک ایده: کارهای روزانه را تقسیم کنید به نحوی که همسرتان حمام روزانه و خواباندن را برعهده بگیرد.

بهتر است که فرزندتان را در تعامل با دوستان و خانواده قرار بدهید. سعی کنید که در حالی که با دیگران صحبت می‌کنید، او را در آغوش بگیرید و با او بازی کنید. سپس او را به شخص مجاور بسپارید. در نهایت کمی بعد او را به آغوش خود بازگردانید. این کار را تکرار کنید و فواصل زمانی را کوتاه و کوتاه تر کنید.

بیشتر بدانیم: یبوست

 

علایم یبوست در نوزاد چیست؟

هیچ آمار دقیقی در مورد تعداد دفع مزاج نوزاد در هر روز وجود ندارد. زمان و دفعاتی که شکم نوزاد کار می‌کند بستگی به موارد زیر دارد:

  • زمان و چیزی دارد که می‌خورد
  • میزان فعالیت نوزاد
  • سرعت گوارش غذا در بدن نوزاد

یبوست زمانی رخ می‌دهد که مدفوع در روده‌ها به سمت عقب باز می گرددو زمان دفع را به تأخیر انداخته یا دفع را مشکل می‌سازد. نوزادتان در صورتی دچار یبوست می‌شود که:

  • مدفوع سفت و خشک باشد یا در آن خون دیده شود
  • از آخرین زمان دفع سه روز یا بیشتر گذشته باشد.
  • در هنگام دفع نوزاد احساس ناراحتی شدید می‌کند.

 

عامل ایجاد یبوست چیست؟

اگر نوزاد از شیرمادر تغذیه کند، یبوست کمتر رخ می‌دهد. در صورتی که مدفوع سفت، خشک و دردآور است با پزشک نوزاد صحبت کنید. در صورتی که یبوست با علایمی مانند استفراغ یا دل پیچه همراه باشد نشان گر وضعیت نامناسب روده‌ها است.

اگر نوزاد از شیرخشک تغذیه می‌کند، برند شیر ممکن است با او سازگاری نداشته باشد. از پزشک بخواهید تا برندهای جدید را به شما معرفی کند.

اگر مکمل برنج به رژیم غذایی نوزاد خود افزوده‌اید می‌تواند عامل یبوست باشد زیرا فیبر کمی دارد. سعی کنید از سبزیجات و میوه‌هایی مانند گلابی یا آلو در مخلوط غلات خود استفاده کنید یا جو و غلات تنها را به نوزاد بدهید.

یبوست می‌تواند در اثر کمبود آب بدن ایجاد شود، پس خوراندن مایعات بیشتر راه حل مناسب خواهد بود. اگر به کودک غذاهای جامد می‌دهید، کمی آب گلابی یا آلو هم در برنامه‌اش قرار دهید. می‌توانید کمی آبمیوه را با آب مخلوط کنید، آب میوه را به داخل شیشه شیر یا شیر دوشیده شده از سینه مادر اضافه کنید.

 

چه کارهایی برای بهتر شدن یبوست نوزاد می‌توان انجام داد؟

جدا از ایجاد تغییر در رژیم غذایی‌اش، روش‌های دیگری هم برای راحت تر شدن عمل دفع وجود دارد:

  • تکان دادن پاهای نوزاد در حالت رکاب زدن در حالی که به پشت خوابیده است.
  • ماساژ آرام شکم در زیر ناف. اگر احساس می‌کنید که قسمتی از شکم نوزاد سفت شده است، فشار را چند ثانیه‌ای ثابت کنید.
  • اگر دیدید که برای دفع تقلای زیادی می کند، حمام آب گرم را مهیا کنید تا ماهیچه‌هایش آرام بگیرند.
  • با تجویز پزشک از شیاف گلیسیرین استفاده کنید یا مقعدش را با دماسنج آغشته به  وازلین تحریک کنید. اگر یبوست به این روش‌ها پاسخ نداد، پزشک احتمالاً داروی روان کننده را تجویز می‌کند.