قدرت کافی برای غذا خوردن بدون کمک

کودک سعی می‌کند خودش شیشه شیر را بگیرد و آن را در دهانش قرار دهد اما هرگز شیشه را به او نسپارید و بروید. ممکن است این کار باعث خفگی نوزاد شود. همچنین اگر کودک در حال خواب رفتن است و به شیشه مک می زند شیر وارد دهانش می‌شود و دندان‌ها با گلوکز پوشانده شده و باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. شیری که در دهان بماند وارد مجرایی می‌شود که پشت گلو را با گوش میانی متصل می‌کند و در نهایت منجربه عفونت‌های گوش می‌شود.

نوزاد حالا با زبانش  انعطاف پذیری بیشتری انجام داده و نسبت به غذاها تمایل زیادی نشان می‌دهد. اما در غذا دادن به او عجله نکنید. بهتر است ابتدا با مشاور تغذیه در این باره صحبت کنید.

سیستم گوارشی بدن کودک احتمالاً هنوز برای پذیرش غذاهای جامد آماده نشده است و ماهیچه‌های جویدن و قورت دادن کنترل کافی را ندارند. غذای جامد در صورتی که زود هنگام به کودک داده شود ریسک ایجاد حساسیت نسبت به مواد غذایی را بالا می‌برد. مواد غذایی که حساسیت ایجاد می‌کنند شامل مرکبات، سفیده تخم مرغ، کره بادام زمینی، گندم، سخت پوستان و شیر گاو هستند.

ساعت غذا خوردن خانواده را با کودک تنظیم کنید تا اجتماعی شود. او از غذا خوردن شما لذت می‌برد و ممکن است اشتهای بیشتری پیدا کند. در ماه بعدی و پس از آن می‌تواند خودش بنشیند و اشیای کوچک را بردارد پس به مهارت‌های کودک صرف غذا سر میز افزوده خواهد شد.


تنها نشستن

کودک حالا می‌تواند در موقعیت نشستن قررا بگیرد و از روی شکم با کمک دستهای خود بلند شود. اگر مستقل می‌نشیند، نزدیک او بمانید حتی اگر بالشتی را برای ایمنی بیشتر در کنار نوزاد قرار داده‌اید. کودک مهارت نشستن را به خوبی فرا گرفته اما ممکن است هنوز کنترل کامل نداشته باشد.

او کیست؟

کودک ممکن است علایم یکی از واکنش‌های عاطفی مهم یعنی ترس از غریبه‌ها را نشان دهد. او در نزدیکی افراد جدید مضطرب می‌شود و اگر ناگهان به او نزدیک شوند، گریه می‌کند.

به خاطر داشته باشید که نباید از ترسیدن کودک در آغوش خود احساس خجالت کنید بلکه باید او را کنار برده و آرام کنید. به دوستان و خانواده بگویید که به آرامی به او نزدیک شوند.

ترس از غریبه‌ها نباید باعث اجتناب از برخورد شما با سایر افراد شود. برخورد با افراد جدید به نفع کودک است. فقط نیازمند صبر و درک شما برای عبور از این مرحله مهم است.


معاینه چشم‌های نوزاد شما 

در ویزیت‌هایی که نزد پزشک کودک می‌روید لازم که بینایی نوزاد، ساختار و هماهنگی‌اش، توانایی حرکت چشم‌ها و علایم شرایط مشخص بینایی بررسی شود. انتظارات ناشی از معاینه و  اینکه چه چیزی را باید بررسی کنید را مطالعه کنید.


به خاطر داشته باشید، نوزاد شما منحصر بفرد است

تمام نوزادان خاص هستند و لازم است که به آنها به عنوان پدیده‌هایی جداگانه نگاه کرد. نمودار  رشد نشان می‌دهد که نوازد شما پتانسیل کامل شدن را دارد. اگر نوزاد شما هنوز رشد نکرده، این را به خاطر داشته باشید که شاید آنها به زمان بیشتری برای رسیدن به سطح نمودار رشد  نیاز دارند. اگر سوالی در مورد رشد نوزاد دارید از مسئولان بهداشت بپرسید.