کودک شما چگونه رشد می کند؟

نوزاد شما نمی‌توانند مانند شما احساسات خود را را بیان کند. با وجود اینکه شما به راحتی متوجه شادی یا ناراحتی او می‌شوید، توانایی‌اش برای نشان دادن علاقه یا حس شوخ طبعی نوزاد در حال پیشرفت است.

با بزرگتر شدن فرزندتان، وقتی که بخواهید از اتاق خارج شوید، گریه می‌کند یا وقتی که وارد می‌شوید، هیجان زده خواهد شد. ممکن است دست‌هایش را بلند کند و از شما بخواهد تا او را بغل کنید.

او متوجه شوخی‌های شما خواهد شد و با شکلک‌های مختلف می‌خندد و سعی می‌کند که شما را هم بخنداند. با همان صورتک‌های عجیب و غریب خندیدن را ادامه دهید.

یادبگیرید که چه زمان ممکن است نوزاد استرس جدایی داشته باشد و با چه استراتژی‌هایی می‌توان جدایی را آسان‌تر کرد.

* یادگیری حقایق جالب تر در مورد رشد نوزاد شما در 5 ماه و 1 هفتگی

تغییرات زندگی شما: رابطه جنسی به عنوان والدین جدید

پیدا کردن زمان و انرژی برای برقراری رابطه جنسی به عنوان والدین جدید کار بسیار مشکلی است و موضوع دیگر حضور شخص سوم در اتاق خانهٔ شماست که هر لحظه ممکن است صدای گریه‌اش بالا برود. اما با برنامه ریزی و تلاش می‌توان هر کاری را انجام داد.

عشوه گری را فراموش نکنید: عشوه گری همان پیش نوازش نیست. در واقع نوعی بازی جنسی بدون تمایل به برقراری رابطه جنسی است. عشوه گری با همسر (تلفنی، رو در رو یا در فضای مجازی) به هر دو طرف کمک می‌کند تا در حالت خوبی باشند.

زمان همه چیز را درست می‌کند: همیشه قرار نیست که با خوابیدن فرزندتان شما هم بخوابید. این زمان فرصت مناسبی برای نزدیکی به هم و برقراری رابطه جنسی است.

با هم قرار بگذارید: نیازی نیست که لباس بپوشید و از خانه خارج شوید می‌توانید برای در خانه ماندن برنامه ریزی کنید. نزدیک شدن به هم و دوش گرفتن با یکدیگر زمانی که فرزندتان خواب است نوعی قرار محسوب می‌شود.

حس خوش بودن را حفظ کنید: برای چیزهای غیرمعمولی آماده باشید. برای مثال اگر شیردهی انجام می‌دهید ممکن است متوجه لکه‌ها یا نشت شیر شوید. اگر فرزندتان شروع به گریه کرد برای نجاتش عجله نکنید. چند دقیقه‌ای صبر کنید تا خودش به خواب برود.
اگر خود کودک آرام شد، نیازی به تغییر وضعیت ندارید. اما همه چیز را رها نکنید. آرام آرام به بستر همسرتان بازگردید و رابطه را ادامه دهید.

بیشتر بدانیم: سرماخوردگی‌ها

 

فرزندم چگونه سرما می‌خورد؟

معمولاً در سال اول زندگی ویروس‌های مختلفی وارد بدن می‌شوند که همگی عامل سرماخوردگی هستند و نمی‌توان از آنها جلوگیری کرد. در واقع این گونه برآورد شده که نوزادان در طول یک سال بیش از هشت بار سرما می‌خورند. ویروس‌ها از طریق ذرات هوا و لمس کردن اشیای آلوده مانند دستگیره در و اسباب بازی منتقل می‌شوند. نوزاد شما نمی‌تواند به سادگی والدین با ویروس‌ها بجنگد زیرا سیستم ایمنی بدن او به اندازه کافی رشد نکرده است.

به علاوه فرزندتان دائماً انگشتان خود را کنار چشم و داخل دهانش قرار می‌دهد و ویروس‌ها به سادگی از طریق دست‌ها وارد بدنش می‌شوند و در آنجا تکثیر می‌شوند. اگر در جمع باشد یا خواهر و بردار بزرگتر داشته باشد، احتمال دارد در معرض صدها میکروب مختلف قرار بگیرد. علایم معمول سرماخوردگی شامل عطسه، چشمان اشک آلود، گرفتگی بینی، سرفه، آبریزش بینی، بهانه گیری و تب پایین هستند. این علایم معمولاً یک هفته ادامه دارند.

 

چگونه می‌توان حال نوزاد را بهتر کرد؟

با استفاده از سرنگ آبرسان سوراخ‌های بینی را تمیز کنید و از دستگاه بخور آب یا مرطوب کننده در اتاقی که او می‌خوابد استفاده کنید. این اقدامات کمک می‌کند تا مخاط تولید شده در دهان و بینی نوزاد روان شده و راحت تر نفس بکشد.

به خاطر داشته باشید که بچه‌ها معمولاً از بینی نفس می‌کشند بنابراین بینی گرفته می‌تواند باعث ناراحتی بیشتر در کودک شود. می‌توانید از وعده‌های غذایی بیشتر اما با مقدار کمتر استفاده کنید زیرا تنفس و خوردن همزمان برای او مشکل است.

هیچ داروی سرماخوردگی به نوزاد ندهید. پزشکان دارویی برای کودکان زیر 6 سال تجویز نمی‌کنند زیرا علاوه بر اینکه فایده‌ای ندارد همراه با عوارض جدی است. از آنجایی که علت بیشتر سرماخوردگی‌ها ویروس است، آنتی بیوتیک ها هم بی فایده‌اند. بدن فرزندتان خودش باید با عفونت بجنگد. اگر سرماخوردگی همراه با تب باشد، پزشک برای نوزاد استامینوفن تجویز خواهد کرد.

 

چه زمان باید با پزشک تماس گرفت؟

در صورت بروز علایم زیر با پزشک تماس بگیرید:

  • تب 38 درجه یا بیشتر
  • تنفس مشکل و سریع، سرفه‌های بد یا خس خس در پشت قفسه سینه
  • بیرون زدن اشک و چرک از چشم‌ها که ممکن است نشانه قرمزچشمی یا عفونت گوش باشد.
  • خاراندن مداوم گوش، گریه در هنگام مکیدن سینه مادر، یا گریه ناگهانی وقتی که در تخت خود قرار داده می‌شود، همگی نشانگر عفونت گوش است.

توجه: در صورتی که پس از گذشت پنج تا هفت روز نوزاد همچنان مریض است با پزشک تماس بگیرید.