کودک شما چگونه رشد می کند؟

با وجود اینکه گریه همچنان قدرتمندترین شکل ارتباطی است، نوزاد در این سن شروع به نمایش طبع شوخی خود می‌کند. او ممکن است نسبت به غافلگیری‌های بامزه مانند صورتی که زیر پتو مخفی شده یا اسباب بازی که از یک جعبه به بیرون سرک می‌کشد، بخندند.

خنده‌ها، کرکره زدن‌ها و لبخندهای نوزاد را با صورت‌های شاد و اداهای بچه گانه پاسخ بدهید. کودکان از شنیدن صداهای مختلف لذت می‌برند و برای ایجاد چنین صداهایی به اسباب بازی یا ابزار خاصی نیاز نیست. کمی زبانتان را تکان بدهید، سوت بزنید یا صداهای حیوانات را تقلید کنید، نوزاد از این صداها لذت خواهد برد.

* یادگیری حقایق جالب تر در مورد رشد نوزاد شما در 4 ماه و 3 هفتگی

تغییرات زندگی شما: دوشیدن شیر مادر

بسیاری از مادران کارمند می‌توانند با دوشیدن شیر برای نوزاد خود به محل کار خود بروند. انجام این کار به نگهداری و ریختن شیر در شیشه نیاز دارد. اما در ابتدا این کار مشکل خواهد بود. در اینجا روش‌هایی برای شیردوشی در محل کار پیشنهاد می‌شود:

تمرین در خانه: به دوشیدن شیر قبل از اینکه به سر کار بروید، عادت کنید. بسیاری از مادران کارمند از شیردوش برقی استفاده می‌کنند که می‌تواند یکباره هر دو سینه را خالی کند اما روش‌های دیگر هم وجود دارد.

از وسایل شیردوشی استفاده کنید که زندگی را آسان می‌کنند مانند سوتین شیردهی، کیسه‌های مخصوص مایکروویو برای نگهداری شیر مادر و کیسه‌های نگهداری شیر مادر. مجدداً در مورد سرد نگه داشتن شیر زمانی که در سرکار هستید فکر کنید. اگر محل کار شما یخچال ندارد، لازم است که از کیسه فریزر یا کیسه‌های یخ استفاده کنید.

با ناظر محل کارتان در مورد برنامه‌های خود صحبت کنید: بسیاری از محیط‌های کاری قسمتی مخصوص شیردوشی دارند. اگر محل کار شما چنین جایی را ندارد و شما دفتری که در آن بسته شود، در اختیار ندارید می‌توانید با ناظر محل کارتان صحبت کنید.

هر روز در یک زمان و مکان مشخص شیردوشی را انجام بدهید: اگر امکان دارد سعی کنید که هر سه ساعت ظرف شیر را پر کنید. به خاطر داشته باشید که به اندازهٔ کافی در میان این فاصله زمانی آب مصرف کرده‌اید.

آرام باشید: بعضی مادران عکس فرزند کوچکشان را روبروی خودقرار می‌دهند و تصویر لبخند زدن او را تجسم می‌کنند. پرستار بچه می‌تواند لالایی که شما برای فرزندتان می‌خواندید را برای نوزاد بخواند تا او هم احساس آرامش داشته باشد.

بیشتر بدانیم: ویروس سنسشیال تنفسی (RSV)

 

RSV چیست؟

RSV یا ویروس سنسشیال تنفسی باعث بروز علایمی شبیه به سرماخوردگی در ماه‌های زمستان می‌شود. این ویروس به خودی خود خطرناک نیست اما می‌تواند باعث عفونت گوش، عفونت مجرای تنفسی،ذات الریه، آسم پیشرفته یا سایر مشکلات تنفسی شود.

تقریباً تمام کودکان زیر 2 سال به این ویروس مبتلا می‌شوند اما بالاترین میزان خطر آن برای نوزدان زیر 6 ماه است، نوزدانی که مشکلات جسمانی دارند، نوزاد زودرس آن‌هایی که سیستم‌های ایمنی بدنشان ضعیف‌تر است.

 

چطور می‌توان نتیجه گرفت که نوزاد RSV دارد؟

نوزاد شما ممکن است کمی سرماخورده باشد اما پس از چند روز سرفه‌هایش بدتر می‌شود و در تنفس دچار مشکل است. این بدان دلیل است که ویروس نایچه را آلوده کرده و مخاط بیشتری تولید می‌شود که بر سر راه تنفس قرار می‌گیرند. علایمی که نشان می‌دهد نوزاد دچار عفونت شدید شده است عبارتند از:

  • سوختن پره‌های بینی
  • احساس ناراحتی در قفسه سینه
  • سفت شدن ماهیچه‌های شکمی
  • خرخر کردن در هنگام تنفس
  • تنفس سریع
  • لب‌ها یا ناخن‌های آبی
  • عدم اشتها

 

در صورتی که به نظر نوزاد به RSV مبتلا شده چه باید کرد؟

با پزشک اطفال تماس بگیرید. ممکن است از شما بخواهد که نوزاد را برای معاینه به مطب ببرید. ممکن است درمان را با یک اسپری تنفسی پیشنهاد کند که باعث خواهد شد نوزاد راحت تر نفس بکشد. از آنجا که RSV یک ویروس است، آنتی بیوتیک‌ها کاربردی ندارند اما شما می‌توانید خودتان علایم را در خانه از بین ببرید. آب کافی را به بدن نوزاد برسانید و او را از دود و بخار دور کنید زیرا تنفس را مشکل‌تر خواهد کرد.

بعضی نوزادان ترجیح می‌دهند که وعده‌های بیشتر با مقدار شیر کمتر دریافت کنند، زیرا تنفس و خوردن هم زمان برای آنها مشکل است. می‌توانید از قطره‌های بینی و سرنگ مخصوص استفاده کنید تا مخاط از بینی کنده شده و خارج شوند، دستگاه بخور در خانه یا روش‌هایی که بتوان با آن سر نوزاد را کمی بالاتر آورد (مانند حوله‌ای در زیر تشک تخت البته نه بالشی زیر سر) همگی می‌توانند مفید باشند.
 در صورت بروز تب می‌توانید استامینوفن را به او بدهید اما از سایر داروها فقط با مشاوره پزشک استفاده کنید. ممکن است پزشک به نوزادان زودرس و نوزدانی که مشکلات تنفسی یا قلب دارند در فصل RSV واکنس ویژه‌ای را توصیه کند که به او در مقابله با ویروس کمک خواهد کرد.