خنده های از ته دل

با وجود اینکه گریه کردن قویترین ابزار برقراری رابطه برای نوزاد است، حس شوخ طبعی‌ این کوچولو با مزه هم در ماه پنجم در حال رشد کردن است. او ممکن است در واکنش شگفت زده شدن مانند صورتی که ناگهان از پشت پتو یا جعبه جلوی چشم او ظاهر می‌شود، بخندد.

خنده‌ها، صداها و لبخندهای نوزاد با صورت‌های شاد و ادا و اطوار تشویق کنید. کودک از شنیدن انواع صداها لذت می‌برد و نیازی به اسباب بازی‌ها یا ابزارهای خاص نیست. با زبان خود ادا درآورید، سوت بزنید یا صداهای حیوانات را درآورید، او واقعاً دوست دارد و لذت می برد.

کشف اشیا

نوزاد را به تجربه و  بازی کردن با اشیای مختلف تشویق کنید. چیزی به سادگی یک پوشک تمیز ممکن است چند دقیقه‌ای او را سرگرم کند. مراقب مکیدن‌های نوزاد باشید و در حالی که سعی می‌کند همه چیز را بشناسد، اشیا را با احتیاط انتخاب کنید.

به او یک جغجغه بدهید و ببنید که چگونه وقتی آن را تکان می‌دهد مجذوب صدا می‌شود. مرکز فعالیت یا باشگاه کودکان محل مناسبی برای این مرحله است زیرا کودک شروع به شناخت رابطه علت و معلول در حرکت دادن توپ یا دسته ی اسباب بازی می‌کند.

علاقه به طیف رنگ‌های کامل

کودکان از همان بدو تولد رنگ‌ها را می‌بینند اما در تشخیص رنگ‌هایی مانند قرمز و نارنجی که شبیه هم هستند مشکل دارند. در نتیجه بچه‌های کوچکتر رنگ‌های سیاه و سفید یا با تناقض بالا را ترجیح می‌دهند.

در این سن کودک متوجه تمایز رنگ‌ها می‌شود و رنگ‌های مشابه را از هم تشخیص می‌دهد. به او انواع رنگ‌ها را در کتاب‌ها، اسباب بازی‌ها و لباس‌ها نشان دهید.


به خاطر داشته باشید، نوزاد شما منحصر بفرد است

تمام نوزادان خاص هستند و لازم است که به آنها به عنوان پدیده‌هایی جداگانه نگاه کرد. نمودار  رشد نشان می‌دهد که نوازد شما پتانسیل کامل شدن را دارد. اگر نوزاد شما هنوز رشد نکرده، این را به خاطر داشته باشید که شاید آنها به زمان بیشتری برای رسیدن به سطح نمودار رشد  نیاز دارند. اگر سوالی در مورد رشد نوزاد دارید از مسئولان بهداشت بپرسید.