کودک شما چگونه رشد می کند؟

حالا نوزادتان ممکن است با دست‌ها و پاهای کوچک خود چند دقیقه‌ای بازی کند. او هر کاری را چندین بار تکرار می‌کند تا از نتیجه مطمئن شود. سپس کمی آن را تغییر می‌دهد تا تغییر نتیجه را ببیند.

ناگهان متوجه می‌شوید که در تخت خواب خود آرام  دراز کشیده و مشغول بازی است، کسی که تمام مدت بیداری به توجه شما نیاز داشت حالا خود را در تخت سرگرم می‌کند. ممکن است تا نوشیدن فنجان دوم قهوه‌تان او همچنان مشغول باشد.

* یادگیری حقایق جالب تر در مورد رشد نوزاد شما در 4 ماه و 2 هفتگی

تغییرات زندگی شما: درگیرساختن همسرتان

اگر شما مراقب اصلی کودک هستید، ممکن است احساس کنید که مانند یک فنر هر بار که فرزندنتان گریه می‌کند باید از جا بپرید. اما این ایدهٔ خوبی نیست که آرامش را فقط شایسته همسرتان بدانید. مشارکت او نه تنها به شما فرصت استراحت می‌دهد بلکه میزان اعتماد به نفستان را هم افزایش خواهد داد و فرصت‌های پیوند عاطفی را فراهم می‌آورد.

روش‌های متعددی برای تشویق همسرتان وجود دارد اما لازم است که او را چند دقیقه‌ای در اتاق با کودک تنها بگذارید تا خودش یاد بگیرد.

به همسرتان یادآوری کنید که کدام نیازها باید اول برطرف و رسیدگی شوند. اگر گریه ادامه پیدا کرد، می‌تواند نوزاد را در آغوش گرفته بر پشتش ضربه بزند یا اینکه  او را ماساژ دهد.

بسیاری از نوزادان از حرکت آرام و هماهنگ احساس آرامش می‌کنند. رقصیدن، تکان دادن یا تاب دادن نوزاد ممکن است کارساز باشد.

پرت کردن حواس روش دیگری است. می‌توان صداها و اداهای عجیب و غریب درآورد یا آواز خواند تا حواس کودک پرت شود.

بیشتر بدانیم: سرخ چشمی (ورم ملتحمه حاد)

 

سرخ چشمی چیست؟

سرخ چشمی یا آماس ملتحمه چشم نوعی التهاب چشمی است که در نتیجه ویروس، باکتری یا آلرژی ایجاد می‌شود. غشای پوشاننده سفیدی چشم نوزاد و داخل پلک‌ها ملتهب می‌شود. در نتیجه چشم‌ها به نظر اشک آلود و قرمز می آیند و در اطراف چشم پوسته‌های سفید، زرد یا سبز دیده می‌شود. ممکن است در هنگام صبح چشم‌ها باز نشوند.

 

اگر متوجه سرخ چشمی در نوزاد شدم، چه باید کرد؟

سریعاً با پزشک فرزندتان تماس بگیرید. او باید چشم‌های نوزاد را معاینه کند و درمان مناسب را با توجه به علت این التهاب تجویز نماید. همچنین لازم است که دست‌ها مرتباً شسته شوند، به ویژه قبل و بعد از معاینه چشم‌ها تا عفونت بیشتری وارد نشود. سرخ چشمی واگیردار است، مراقب باشید که بدان مبتلا نشوید. فرزندتان را به پارک یا مهدکودک نبرید و تمام روتختی، لباس‌ها و حوله‌ها را بشویید.

 

درمان سرخ چشمی چیست؟

درمان بستگی به دلیلش دارد:

  1. اگر دلیل آن باکتری باشد، پزشک آنتی بیوتیک که به صورت قطره یا پماد چشمی است تجویر می‌کند.
  2. اگر دلیلش ویروس باشد (که با علایم سرماخوردگی همراه است) ممکن است پاکسازی مستمر به مدت یک هفته با یک حوله گرم را توصیه کند.
  3. اگر دلیل آلرژی باشد، پزشک به دنبال مبدأ آلرژی خواهد بود بنابراین لازم است که محیط اطراف نوزاد تا جای ممکن از آن عامل پاک شود. قطره‌های چشمی نیز تجویز می‌شوند.
  4. گاهی مجرای اشک مسدودشده و باعث بروز مشکل می‌شود،  چشم‌های نوزاد را مستعد عفونت می‌کند. با توجه به نوع دلیل این عفونت پزشک ممکن است ماساژ مجرا اشک یا کمپرس آب گرم را برای باز شدن انسداد پیشنهاد نماید.
     اگر مجرا همچنان مسدود ماند، بهتر است که با چشم پزشک صحبت کنید. در موارد معدود عمل سرپایی لازم است تا مجرای مسدود شده باز شود.