کودک شما چگونه رشد می کند؟

محققان باور دارند که فرزند شما در این سن می‌تواند تمام صداهای پایه را که زبان مادری‌اش را می‌سازند، درک کند. در فاصلهٔ این سن  تا  6 ماهگی، نوزاد توانایی این را پیدا می‌کند که بعضی از صداها را تولید کند، صداهایی که همیشه رویای شنیدن آن را داشتید مانند مامان و بابا. این در حالی است که متخصصان رشد کودک باور دارند هنوز برای کودک برقراری رابطه با صدا بسیار زود است.

می‌توانید تلاش نوزاد برای برقراری رابطه را با قرار دادن او در مقابل آینه یا تقلید صداها و حالاتش تشویق کنید. او ممکن است از شما تقلید کند. بگویید: "با" خواهید دید که او هم تکرار می‌کند.

واکنش دادن به صداها یا تلاش‌های کودک برای اینکه چیزی بگوید به او کمک می‌کند تا اهمیت زبان را درک کند و علت و معلول را بهتر بفهمد. عزت نفس نوزاد هم تقویت می‌شود، او کم کم متوجه می‌شود که چیزهایی که می‌گوید تفاوت ایجاد می‌کنند.

* یادگیری حقایق جالب تر در مورد رشد نوزاد شما در 4 ماه و 1 هفتگی

تغییرات زندگی شما: بازگشت به ورزش

در صورتی که پزشک اخطاری به شما نداده باشد، اکنون بدن شما آماده ورزش کردن است. با این حال ممکن است مفصل‌ها و رباط‌هایتان به دلیل بارداری کمی سست باشند پس در ابتدا به سراغ کلاس‌های ورزش سبک بروید.

اگر شیردهی انجام می‌دهید، نگران نباشید ورزش بر روی توانایی شیردهی شما تاثیری ندارد یا ترکیب شیر مادر  را به هم نخواهد ریخت. برای راحتی بیشتر می‌توانید قبل از فعالیت‌های ورزشی سنگین مانند دویدن شیر خود را بدوشید یا اینکه از لباس زیری استفاده کنید که مناسب باشد.

می‌توانید کودک را هم درگیر فعالیت‌های ورزشی خود کنید. او را در کالسکه یا حامل قرار دهید و قدم بزنید یا اینکه در صندلی‌اش بنشانید تا تمرین دوچرخه ثابت شما را ببیند. می‌توانید در باشگاه‌هایی ثبت نام کنید که بخش نگهداری از کودک دارند.

روش‌هایی برای قرار دادن برنامه تمرینات ورزشی در زندگی پر مشغله‌تان پیدا کنید. از ویدئوهای ورزشی در خانه استفاده کنید. اگر تا محل کار با اتومبیل می‌روید، اتومبیلتان را در فاصله دورتر پارک کنید تا کمی قدم بزنید یا ساعت استراحت خود را در باشگاه نزدیک محل کارتان سپری کنید. اگر همه چیز را آسان بگیرید هیچ وقت بهانه‌ای برای دور شدن از آن نخواهید داشت.

به خودتان سخت نگیرید. در حالی که اهمیت دادن به بدنتان بسیار خوب است، اما خوش اندام شدن زمان می‌برد. اگر زیادی درگیر ظاهرتان شوید تمام مزایای ذهنی ورزش را از دست داده‌اید. بدن شما در حال تلاشی سخت برای بهتر شدن است، پس به بدن خود هم هدیه دهید.

بیشتر بدانیم: عفونت‌های گوش

 

عفونت گوش چیست؟

عفونت گوش که به آن آماس شدید گوش هم می گویند زمانی اتفاق می افتد که ویروس‌ها یا باکتری‌ها و مایع در پشت پردهٔ گوش کودک جمع می‌شوند. عفونت ایجاد شده باعث درد، تورم و تب می‌شود. عفونت‌های گوش بسیار معمول هستند و بیش از نیمی از نوزادان حداقل یکبار به آنها مبتلا می‌شوند.

 

علایم عفونت گوش چیست؟

  • کاهش اشتها: عفونت گوش جویدن و قورت دادن را دردناک می‌کند
  • ور رفتن به گوش، البته گاهی نوزادان بدون هیچ دلیلی این کار را انجام می‌دهند.
  • تب که می‌تواند از 38 تا 40 درجه باشد.
  • تغییر ناگهانی در حالت به ویژه پس از سرماخوردگی. فشار در گوش می‌تواند دردآور باشد به ویژه وقتی کودک خوابانده شده بسیار درد دارد.
  • چرک گوش که معمولاً زرد، سفید یا کمی خونی است.
  • اسهال: عفونت گوش در نتیجه ویروس‌هایی ایجاد می‌شود که بر روی سیستم گوارشی هم تأثیر می‌گذارند.

 

درمان عفونت گوش چگونه است؟

عفونت گوش معمولاً با گذشت زمان خود به خود درمان می‌شود. با این حال پزشکان آنتی بیوتیک تجویز می‌کنند تا از بدتر شدن عفونت جلوگیری کرده و زودتر کودک را آسوده کنند. پزشک کودک شما هم ممکن است استامینوفن اطفال تجویز کند تا درد و تب پس از دو روز از بین برود.

برای اینکه از عفونت مکرر گوش جلوگیری شود بهتر است:

  • نوزاد را همیشه دور از دود مواد مخدر که سیستم ایمنی را تضعیف می‌کند، قرار دهید.
  • به شیردهی ادامه دهید. تحقیقات نشان داده بچه‌هایی که شیر مادر تغذیه می‌کنند کمتر به عفونت گوش دچار می‌شوند.
  • مطمئن شوید که نوزاد تمام واکسن‌های لازم  به ویژه واکسن آنفولانزا و سیاه سرفه را دریافت کرده است زیرا احتمال ابتلا به عفونت گوش در او کاهش می‌یابد.
  • استفاده از پستانک را کم کنید زیرا بعضی تحقیقات نشان داده که استفاده از آن ممکن است عفونت گوش را زیاد کند.
  • اگر فرزندتان را به یک مرکز بزرگ مراقبت از کودک می‌برید، او را به یک مرکز با تعداد بچه‌های کمتر منتقل کنید. بنابراین احتمال قرار گرفتن بدن نوزاد در معرض باکتری‌های مختلف و عفونت‌های گوش کاهش می‌یابد.