کودک شما چگونه رشد می کند؟

وقتی که نوزاد را روی شکم قرار می‌دهید، سر و شانه‌های خود را با کمک دست‌هایش بالا می‌آورد. این بالا کشیدن به تقویت ماهیچه‌ها کمک خواهد کرد و به او دید بهتری از اطراف می‌دهد. او حتی ممکن است بتواند از عقب تا جلو یا بالعکس خود را بلند کند.

می‌توانید از طریق بازی او را به این کار تشویق کنید: یک اسباب بازی را در نزدیک نوزاد قرار دهید تا برای برداشتن آن مجبور باشد بلند شود. تلاش‌های نوزاد را تشویق کنید و برایش لبخند بزنید. او ممکن است به اطمینان مجدد نیاز داشته باشد زیرا این کار جدید کمی برای این موجود کوچک ترسناک است.

* یادگیری حقایق جالب تر در مورد رشد نوزاد شما در 3 ماه و 4 هفتگی

تغییرات زندگی شما: ترک کردن نوزاد

حتی زمانی که نوزاد را به پدر و مادرتان یا یک پرستار مطمئن می‌سپارید، باز هم احساس نگرانی در خود دارید. نگرانی  به خاطر جدا شدن از  نوزاد نشانه‌ای از اهمیت دادن به اوست. بهتر است زیاد به این نگرانی‌ها اهمیت ندهید. تمایلتان برای نگه داشتن همیشگی نوزاد به تنهایی باید هم راستا با سایر حقایق مانند سلامت ذهنی (کمی دور شدن از مراقبت‌های نوزاد می‌تواند برای هر دوی شما خوب باشد)، کسب درآمد از طریق کار و نیاز نوزاد برای اینکه با دیگران هم رابطه داشته باشد، تعریف شود. پرستار بچه هم لازم و هم ارزشمند است.

اگر تا به حال اقدام به استخدام پرستار بچه  نکرده‌اید، از والدینی که آنها را می‌شناسید پرس و جو کنید. بعد از اینکه یک نفر را پیدا کردید، در حالی که خودتان در خانه هستید از او بخواهید تا از فرزندتان مراقبت کند. اینگونه نحوهٔ رفتار او را با نوزاد خواهید دید.

برای چند دقیقه‌ای می‌تواند از خانه خارج شوید. دل واپسی را از خود دور کنید. اگر به نظر مضطرب بیایید، نوزاد سریعا متوجه آن می شود و جدایی برای شما و نوزاد سخت‌تر خواهد بود.

بیشتر بدانیم: نوزادان تپل

 اگر فرزندم چاق به نظر آید چه می‌شود؟

بعضی بچه‌ها چاق به دنیا می‌آیند و برخی دیگر  با رشد کردن چاق می شوند. این بدان خاطر نیست که رژیم ناسالمی دارند یا اینکه ورزش نمی‌کنند، علتش این است که ماهیچه‌های این نوزادان هنوز رشد نکرده است. این نوع چاقی نوزادی با بزرگتر شدن او از بین می‌رود.

 

آیا باید به نوزاد رژیم داد؟

خیر. اول اینکه پزشک نوزاد را بررسی می‌کند تا نسبت وزن و قد نوزاد را محاسبه کند. اگر زیادی سنگین است، پزشک نحوه رشد او را بررسی می‌کند. با توجه به سن نوزاد جای نگرانی نیست به ویژه اینکه هنوز غذاهای جامد به رژیم غذایی کودک افزوده نشده‌اند.

 

آیا این به معنی وجود مشکلات وزنی همیشگی در نوزاد است؟

خیر. نوزاد تپل الزاماً در آینده تبدیل به یک نوجوان یا بزرگسال چاق نمی‌شود. بسیاری از کودکان بزرگ پس از راه افتادن و سینه خیز رفتن لاغر می‌شوند. با گذشت زمان شما می‌توانید او را تشویق به بازی کنید تا سریعتر متناسب و سالم شود. فقط زمانی به او غذا بدهید که گرسنه است و وقتی که ناراحت یا آشفته است، به او غذا ندهید. در عوض می‌توانید او را بغل کنید و ببوسید.