کودک شما چگونه رشد می کند؟

نوزاد در این سن شروع به نتیجه گیری در مورد جهان اطراف خود می‌کند. او به همه چیز با کنجکاوی می‌نگرد حتی حرکات خودش را با دقت بررسی می کند.

آینه ی نشکن را در جلوی صورت نوزاد بگذارید یا او را در جلوی آینهٔ خودتان قررا دهید. کودک نمی‌داند که این تصویر خودش در آینه است (و معمولاً تا دوسالگی هم نمی‌داند) اما مهم نیست. او دوست دارد که به خود و سایرین خیره شود و ممکن است با یک لبخند شادمانی خود را نشان دهد.


* یادگیری حقایق جالب تر در مورد رشد نوزاد شما در 3 ماه و 3 هفتگی

تغییرات زندگی شما: تغییر دوستی‌ها

داشتن فرزندی جدید موجب تغییراتی در روابط به خصوص با دوستان می‌شود. گاهی دوستان قدیمی که بچه ندارند به اندازهٔ شما از دیدن نوزاد شما خوشحال می‌شوند و در برنامه‌تان می‌توانید برای بودن با آنها زمانی را اختصاص دهید. اما عده‌ای هم ممکن است به این بخش جدید زندگی‌تان علاقه‌ای نداشته باشند.

بعضی‌ها حسود هستند، برخی حوصله‌شان سر می‌رود و عده‌ای هم ممکن است علاقه‌ای به بچه‌ها نداشته باشند. به هر حال نمی‌توانید دوستان خود را ملامت کنید. شما در حال تغییر هستید. علایقی که قبلاً با عده ای از افراد داشته‌اید ممکن است دیگر با سبک زندگی شما همخوانی نداشته باشند.

با وجود اینکه نمی‌توان انتظار داشت که همه چیز ثابت باقی بماند، می‌توان تلاش کرد تا نوعی تعادل میان زمان قبل و موقعیت جدید ایجاد نمود. دوستتان از شما انتظار ندارد که تمام فکر و صحبت شما در مورد فرزندتان را  باشد و شما هم از او انتظار نداشته باشید که فقط در مورد مادر بودن حرف بزند.
به دنبال زمینه‌های مشترک در فعالیت‌ها در زمان با هم بودن بگردید. اگر بتوانید گاهی برای نهار دوتایی بیرون بروید یا اینکه از او برای دیدن فرزندتان دعوت کنید، بسیار عالی خواهد بود.

ممکن است از بعضی دوستان دوری کنید اما در همین زمان نوزادتان شما را وارد جمع دوستی جدیدی می‌کند. در پارک‌ها، شبکه‌های حمایت از مادران و برخوردهای تصادفی همه موقعیت‌هایی برای آشنا شدن با پدر و مادرهای دیگر است.

بیشتر بدانیم: برفک

 

برفک چیست؟

برفک نوعی عفونت قارچی در دهان نوزاد است که علتش قارچ کاندیدا آلبیکانز است. اگر نقاط سفید را داخل لب‌ها و لثهٔ نوزاد یا بر روی زبان او دیدید، این‌ها همه علایم برفک است.

قارچ در محیط‌های گرم، مرطوب و شیرین مانند داخل دهان کودک رشد می‌کند. اگر شیردهی انجام می‌دهید،  زمانی که به نوزاد شیر می‌دهید، نوک سینه‌های شما ممکن است قارچ آلود شود و به تدریج سینه‌ها خشک و دردناک می‌شوند. اگر حساسیت زیادی داشته باشید و مقاومت بدن شما کم باشد آسیب پذیرتر خواهید بود. قارچ ممکن است از طریق سیستم گوارشی نوزاد هم منتقل شود و باعث حساسیت به پوشک یا عفونت مهبلی شود.

 

درمان برفک چیست؟

با پزشک اطفال صحبت کنید. او برای شما و فرزندتان داروی ضدعفونت قارچی تجویز می‌کند. اگر شیردهی انجام می‌دهید، لازم است که هر دوی شما درمان شوید تا بیش از این یکدیگر را آلوده نکنید. احتمالاً چند هفته‌ای به طول می‌انجامد تا درمان نتیجه دهد.

در طول درمان دست‌هایتان را دائماً بشویید و اسباب بازی‌ها و پستانک نوزاد را در آب جوش تمیز کنید. کرم ضدقارچ بر روی نوک سینه‌ها بمالید و ایبوپروفن مصرف کنید.

 

برفک چه تاثیری بر روی نوزاد دارد؟

در حالی که عفونت قارچی برای شما دردآور است، نوزاد ممکن است هیچ نشانه‌ای از بیماری نداشته باشد. بعضی نوازدان مبتلا به برفک آسیب پذیرتر هستند و اشتهای آنها در خوردن کم می‌شود زیرا لثه‌هایشان درد می‌کند.