کودک شما چگونه رشد می کند؟

نوزادان دوست دارند که لمس شوند. در واقع لمس شدن بخش مهمی از رشد و پرورش آنهاست. تماس پوست به پوست نه تنها به پیوند عاطفی بین شما و فرزندتان کمک می‌کند بلکه وقتی که ناراحت است یا درد دارد، آرامش بخش خواهد بود.

قوه درک فرزندتان را با استفاده از حس لامسه و لمس اشیایی که در محیط وجود دارند مانند مو و پارچه حوله‌ای تقویت کنید. نوزاد دوست دارد که همه چیز را بخورد بنابراین مراقب باشید و او را تنها رها نکنید تا هر آنچه که می‌خواهد را داخل دهن بگذارد. از کتاب‌هایی با تصاویر برجسته استفاده کنید که حس لامسه را هم درنظر می‌گیرند.


* یادگیری حقایق جالب تر در مورد رشد نوزاد شما در 3 ماه و 2 هفتگی

تغییرات زندگی شما: کنار آمدن با بدن پس از زایمان

تولد نوزاد تجربه زندگی جدید با بدنی جدید است. ممکن است کمر و لگن شما کمی بزرگ تر وپوست  شکم شل شده باشد. حداقل 9 ماه به خود زمان بدهید تا بتوانید به چیزی که قبل از بارداری بوده‌اید، نزدیک شوید. بسیاری از زنان احساس می‌کنند بازگشت به وزن پیش از بارداری محال است. تا زمانی که وزن شما در محدوده سلامتی قرار دارد، هیچ مشکلی نیست.

اگر شیردهی می کنید، بسیار مهم است که از رژیم‌های سخت غذایی اجتناب کنید. به جای تمرکز بر روی کاهش وزن از طریق رژیم می‌توانید از یک برنامه ی ورزشی استفاده کنید و هرگز آن را رها نکنید و نسبت به چیزهایی که می‌خورید و نحوه خوردن مواد غذایی دقیق باشید. در اینجا چند نکته کلیدی مطرح می‌شود:

لقمه‌های کوچک‌تر بردارید و آهسته‌تر آنها را بجویید. کم کم احساس می‌کنید که با همان مقدار کم هم سیر می‌شوید. قبل از اینکه احساس سیر شدن کنید از غذا خوردن دست بردارید.

آب بنوشید. همیشه یک بطری آب در دسترس داشته باشید و در طول روز از آن بنوشید. در صورتی که شیردهی انجام می‌دهید آب خوردن نه تنها برای شیر مفید است بلکه شکم را هم پر نگه می‌دارد. دمنوش های لاغری، قهوه بدون کافئین یا آب ویتامینه یا طعم دار همگی گزینه‌های خوبی هستند.

کالری‌های سالم بیشتر و کالری‌های ناسالم کمتر بخورید. خود را به موادغذایی که در زمان بارداری مصرف می‌کردید، محدود نکنید.

میان وعده‌های سالم. میان وعده‌های سالم و مغذی مانند میوه و سبزیجات خام مصرف کنید.

ورزش کنید. به آرامی شروع به ورزش کنید. اگر قبل از بارداری تمرینات ورزشی مرتب داشتید، کم کم به روال قبل بارداری برگردید و حتی در صورتی که زندگی بدون تحرکی داشتید، ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

بیشتر بدانیم: ایمنی سازی نامناسب

 اگر نوزاد واکسن خود را دریافت نکرده باشد، چه می‌شود؟

اگر در مجموعه واکسیناسیون یکی از واکسن‌ها(مانند واکسن DTaP) به دلیل بیماری یا دلایل دیگر تزریق نشد، نگران نباشید. پزشک شما در وقت مناسب که معمولاً نوبت بعدی معاینه کامل نوزاد است این کار را انجام خواهد داد. بعضی پزشکان به شما برنامه‌ای می‌دهند که در میان یک دوره می‌توانید برای دریافت واکسن اقدام کنید. حتماً در مورد واکسنی که نزده‌اید با پزشک صحبت کنید (در مطب تمام پرونده‌های بیماران ثبت می‌شود اما بهتر است که خودتان هم اینکار را انجام دهید).

 

در چه صورت نوزاد نباید واکسن را دریافت کند؟

با وجود اینکه بیشتر اوقات وقتی نوزاد تب پایین یا سرماخوردگی نه چندان شدیدی دارد، دریافت واکسن ممکن است، در شرایط زیر قبل از دریافت واکسن با پزشک خود مشاوره کنید:

  • تب بالا یا بیماری جدید
  • اختلال ایمنی یا دفاعی بدن یا مصرف دارویی که در سیستم ایمنی بدن او اختلال ایجاد می‌کند
  • صرع
  • تشنج بدون تب
  • مصرف داروهای آستروئید با دز بالا بیش از دو هفته در سه ماه گذشته
  • واکنش شدید به واکسن قبلی مانند تب 40 درجه، تشنج، گریه تسکین ناپذیر یا غش و ضعف

 

اگر نوزاد نارس به دنیا آمده باشد دریافت واکسن مشکلی ندارد؟

نوزادان نارس با وزن پایین در هنگام تولد (کمتر از 2.5 کیلو) باید از همان برنامه زمانی ایمنی سازی نوزادان معمولی استفاده کنند مگر اینکه پزشک چیز دیگری را توصیه کند.