کودک شما چگونه رشد می کند؟

نوزاد شما توانایی شناخت را از همان روزهای اول به دست می‌آورد اما حالا توانایی نشان دادن آن را یافته است. تقریباً نیمی از نوزادان در این سن والدین خود را تشخیص می‌دهند.

نوزادتان به غریبه‌ها لبخند می زند به ویژه زمانی که آنها در چشماه شفاف او زل می‌زنند یا با او صحبت می‌کنند اما او شروع به دسته بندی کسانی می‌کند که در زندگی‌اش حضور دارند و بی شک او شما را به عنوان والدین خود ترجیح می‌دهد.

نوزاد ساکت می‌ماند و با شما ارتباط چشمی برقرار می‌کند در تمام اتاق به دنبال شماست و دست‌هایش را به نشانه اشتیاق تکان می‌دهد و وقتی شما را می‌بیند، لبخند می زند. او حتی ممکن است با استشمام بوی شما آرام شود.

* یادگیری حقایق جالب تر در مورد رشد نوزاد شما در 3 ماه و 1 هفتگی

تغییرات زندگی شما: وقتی افسردگی پس از زایمان از بین نمی‌رود

آیا احساس بی حوصلگی و اضطراب زیاد دارید اما آن را به نگرانی‌های تازه مادر شدن ربط می‌دهید؟ با گذشت هفته‌ها آیا همسرتان متوجه بیشتر شدن علایم افسردگی پس از زایمان نشده است؟ اجازه ندهید که خجالت یا غرور، شما را از صحبت کردن با پزشکتان باز دارد. تقریباً 10 تا 15 درصد از زنان پس از زایمان دارای علایم افسردگی هستند.

اگر هنوز به احساس آرامش سه ماه پس از زایمان نرسیده‌اید سؤالات زیر را از خود بپرسید، این سؤالات را موسسه تحقیقاتی اعصاب روان پس از زایمان پنسیلوانیا مطرح کرده است:

  • آیا مشکل خواب دارید؟
  • آیا بیشتر اوقات احساس درماندگی می‌کنید؟
  • آیا اشتهای شما کاهش یافته است؟
  • آیا در مورد چیزهای کوچکی که تا به حال اهمیت نمی‌دادید، حساس شده‌اید؟
  • آیا نمی‌توانید زمانی را به خود اختصاص دهید؟
  • فکر می کنید فرزندتان بدون شما زندگی بهتری دارد؟
  • آیا نگران این موضوع هستید که همسرتان از شما خسته خواهد شد؟
  • آیا دائماً به همسر و بچه‌هایتان غر می‌زنید؟
  • آیا فکر می‌کنید که سایر مادرها از شما بهتر هستند؟
  • آیا برای چیزهای کوچک گریه می‌کنید؟
  • آیا دیگر از چیزهایی که دوست داشتید، لذت نمی‌برید؟
  • آیا خود را از همسایه‌ها و دوستانتان دور می‌کنید؟
  • آیا از بیرون رفتن یا تنها ماندن می‌ترسید؟
  • آیا دچار حملات عصبی می‌شوید؟
  • آیا عصبانیت بدون دلیل دارید؟
  • آیا نمی‌توانید تمرکز کنید؟
  • آیا احساس می‌کنید که مشکلی دارید؟
  • آیا احساس می‌کنید که همیشه همین طور خواهید بود و هیچ وقت بهتر نمی‌شوید؟

اگر پاسخ شما به حداقل  سه سؤال مثبت است، موسسه استرس پس از زایمان توصیه می‌کند که بهتر است تحت مراقبت و درمان قرار بگیرید.

بیشتر بدانیم: حساسیت پوستی به پوشک

 دلیل حساسیت چیست؟

پوست بدن نوزاد در قسمت  لایه زبر پوشک معمولاً به دلیل خیس شدن یا مالش با پوشک به رنگ قرمز درمی آید و علایم حساسیت به پوشک می باشد. ادرار یا مدفوع مدت زمان زیادی در درون پوشک باقی می‌مانند که باعث آزردگی و رشد باکتری‌ها یا قارچ می‌شود.

گاهی عفونت پوستی ایجاد می‌شود. گاهی هم خود پوشک، بوی آن یا ضربه‌های نوزاد باعث آزردگی می‌شود (سعی کنید از برندها مختلف استفاده کنید تا مناسب‌ترین نوع پوشک رابرای نوزاد  پیدا کنید).

 

چگونه می‌توان حساسیت را درمان کرد؟

خشکی درمان انواع عفونت‌ها و حساسیت‌های پوشک است. پوشک بچه را دائماً عوض کنید و منتظر کثیف شدن یا خیس شدن آن نباشید. از کرم حساسیت پوشک استفاده کنید تا مانعی میان پوست نوزاد و مواد دفع شده ایجاد شود. کرمی را امتحان کنید که حاوی اکسیدزینک باشد، آنها زخیم تر از ژله پترولوم هستند و مدت زمان بیشتر بر روی پوست می‌مانند در نتیجه مراقبت از پوست نیز بیشتر است و نیاز نیست که با هر بار تعویض پوشک پاک شوند.

بعد از استفاده از پاک کننده‌ها، از آب گرم در یک ظرف استفاده کنید تا نواحی پوشک شده را بدون مالیدن بشویید. در صورتی که لازم است بیشتر تمیز کنید از پارچه‌ای نرم استفاده کرده و به آرامی آن را بر روی پوست نوزاد بکشید. در صورت نیاز می‌توانید از کمی صابون که معطر نباشد، استفاده نمایید.

سپس صبر کنید تا پوست نوزاد در  هوای آزاد خشک شود یا با سشوار در حرارت پایین خشک کنید. روش دیگر این است که اجازه دهید نوزاد مدتی به صورت برهنه در تخت بماند یا در حیاط با هم بازی کنید. اگر تمایل دارید می‌توانید از پارچه ضدآب زیر نوزاد استفاده کنید.

در مواردی که عفونت شدید در اثر قارچ‌ها ایجاد شود، می‌توانید از کرم ضد قارچ استفاده کنید اما بهتر است که اول با پزشک خود صحبت کنید. در صورتی که حساسیت به پوشک بیشتر شد یا همراه با سوزش‌های زیاد بود با پزشک تماس بگیرید.

 

چگونه می‌توان از بروز حساسیت به پوشک جلوگیری کرد؟

خشک کردن، تمیز و خنک نگه داشتن نوزاد بهترین روش برای جلوگیری از حساسیت‌های پوستی است. زود به زود پوشک نوزاد را عوض کنید و محل را تمیز نمایید. اما از تمیزکردن بیشتر از حد نیز اجتناب کنید زیرا ممکن است حساسیت پوست را تشدید کند.

مطمئن شوید که پوشک‌های نوزاد زیادی سنگین نیستند. پایین پوشک را زیاد سفت نکنید تا هوا جریان یابد.

اگر شیردهی انجام می‌دهید، تا جای ممکن این کار را ادامه دهید زیرا شیر مادر میزان pH ادرار و مدفوع نوزاد را تغییر می‌دهد و بروز حساسیت را کاهش خواهد داد. تحقیقات این موضوع را ثابت کرده و نشان می‌دهد که نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند دچار حساسیت کمتری هستند.