من تو را می‌شناسم!

با وجود اینکه نوزاد از همان چند روز اول شما را می‌شناسد، حالا می‌تواند این شناخت را نشان دهد. تقریباً نیمی از بچه‌ها در این سن شناخت والدین  را علنی نمایش می‌دهند.

آن‌ها هنوز هم به غریبه‌ها وقتی که مستقیماً به چشم های نوزاد نگاه می‌کنند یا با او حرف می‌زنند، لبخند می زند. اما در این مرحله می‌تواند کسانی که در زندگی‌اش هستند را دسته بندی کند و در نهایت شما، فرزندان دیگر و چند نفر دیگر مانند خاله، عمه، پدر بزرگ و مادر بزرگ را ترجیح خواهد داد.

نوزاد شما ممکن است آرام باشد و با شما ارتباط چشمی برقرار کند یا اینکه در اتاق به دنبالتان بگردد و دست‌های خود را با هیجان و لبخند تکان دهد. ممکن است حتی بوی شما به او آرامش بدهد.

مغز نوزاد در حال رشد بوده و با تغییرات رفتاری زیادی همراه است. کودک به دنیای بیرون بیشتر خو گرفته و نسبت به تغییرات در محیط حساس‌تر شده است.

بخشی از مغز که از هماهنگی چشم و دست حمایت می‌کند به کودک این امکان را می‌دهد تا اشیا در حال تغییر را شناسایی کند. شنوایی، زبان و بویایی نوزاد هم فعال‌تر شده است. وقتی صدایی را می‌شنود ممکن است مستقیماً نگاه کند و شروع به تولید صدا کرده و سعی کند که حرف بزند.

رشد ابتدایی زبان

تحقیقات نشان می‌دهد که کودکانی که والدین با آنها بسیار صحبت می‌کنند آی کیو بالاتری دارند و سطح واژگانی که به خازذ می سپارند بسیار غنی‌تر از سایر کودکان است. پس تعامل در این مرحله بسیار مهم می باشد. کلمات مختلف را برای او به کار ببرید تا پایه زبانی‌اش قدرتمند شکل بگیرد.

وقتی با او بیرون می‌روید در مورد محیط صحبت کنید و به اشیا اشاره کرده و همه چیز را برای نوزاد کوچک شرح دهید. او هنوز نمی‌تواند با کلمات به شما پاسخ دهد اما تمام اطلاعات را در حافظه در حال رشد خود ذخیره خواهد کرد.

اگر در خانه با  دو زبانه صحبت می کنید، کودک از شنیدن هر دو زبان سود خواهد بود. اگر در ابتدا مهارت‌های واژگانی ضعیفی دارد نگران نباشید. او نه تنها به زودی بهتر خواهد شد بلکه ممکن است تمامی مهارت‌های زبانی‌اش توسعه یابند.

به خاطر داشته باشید، نوزاد شما منحصر بفرد است

تمام نوزادان خاص هستند و لازم است که به آنها به عنوان پدیده‌هایی جداگانه نگاه کرد. نمودار  رشد نشان می‌دهد که نوازد شما پتانسیل کامل شدن را دارد. اگر نوزاد شما هنوز رشد نکرده، این را به خاطر داشته باشید که شاید آنها به زمان بیشتری برای رسیدن به سطح نمودار رشد  نیاز دارند. اگر سوالی در مورد رشد نوزاد دارید از مسئولان بهداشت بپرسید.