کودک شما چگونه رشد می کند؟

حتی در این سن کم، برای نوزادتان کتاب بخوانید. شنیدن صدای شما به او کمک می‌کند تا از طریق گوش دادن زبان را فرا بگیرد. آهنگ کلامتان را تغییر بدهید، از صداهای بچه گانه استفاده کنید و آواز بخوانید تا میان شما و نوزاد رابطه ی خوبی برقرار شود.

اگر نوزاد به سمت دیگری نگاه می‌کند و توجهی ندارد، کار دیگری انجام دهید و اجازه دهید تا استراحت کند. از واکنش‌هایی که دارد برداشت‌های خود را انجام دهید.

کتاب‌های مناسب زیادی برای خواندن وجود دارد مانند شب بخیر ماه، شب بخیر گوریل و دنگ بزرگ قرمز  کتاب‌هایی را انتخاب کنید که تصاویر بزرگ و روشن با متن ساده‌ای دارند یا کتاب‌هایی که فقط دارای تصویر هستند.

در این مرحله نیاز نیست که به رده بندی سنی توجه زیادی شود. کتاب‌های طراحی شده برای بچه‌های بزرگتر در صورتی که تصاویر رنگارنگ و بزرگ داشته باشند، می‌توانند برای نوزاد جذاب باشند.

* یادگیری حقایق جالب تر در مورد رشد نوزاد شما در 2 ماه و 4 هفتگی

تغییرات زندگی شما: مدیریت توصیه‌های ناخواسته

وقتی صاحب فرزند می‌شوید همه می‌خواهند به شما توصیه کنند، مانند:

  • نباید لباس گرم بپوشد؟
  • اگر به او غذای جامد ندهی رشد نمی‌کند!
  • اگر پستانک بخورد تمام دندان‌هایش نابود می‌شوند!

اینکه توصیه‌های آنها درست باشد یا غلط نوعی فضولی در کارهای شماست که باعث آزردگی شما خواهد شد.

چگونه باید با آن برخورد کرد؟ ابتدا هر چه را که می‌شنوید جدی نگیرید. بهترین کار این است که فقط به اطلاعاتی که دوستان، اقوام و غریبه‌ها می‌دهند گوش دهید و کاری را انجام دهید که به نظرتان از همه بهتر است.

منطقی‌ترین توصیه را شناسایی کنید. مردم بچه‌ها را دوست دارند. گاهی توصیه‌های مفیدی می‌کنند. در مقابل می‌توانید از عباراتی مانند ممنون برای توجه شما یا در مورد این موضوع فکر خواهم کرد، استفاده کنید.

بهترین روش برای پاسخ دادن به بزرگترهایی که توصیه‌های خود را در مورد تغذیه یا خواب نوزاد دارند این است که بگویید: ممنونم مادر. ببینم پزشک چه می‌گوید.

بیشتر بدانیم: سر و موی نوزاد

 اگر سر نوزاد به نظر پهن می‌آید چه باید کرد؟

اگر  نقطه ای پهن و صاف روی سر نوزاد مشاهده کردید، دلیل آن ممکن است خوابیدن به یک حالت ثابت باشد. بچه‌ها با جمجهٔ نرم و انعطاف پذیر متولد می‌شوند و وقتی هر شب به پشت خوابانده شوند سرشان ممکن است در همان جایی که روی بالش قرار می‌گیرد، پهن یا صاف شود.

در بسیاری موارد با بزرگتر شدن نوزاد و توانایی‌اش برای نشستن و خزیدن، حتی پهن بودن زیاد هم از بین می‌رود. اما بهتر است که با متخصص مغز و اعصاب صحبت کنید تا وضعیت نوزاد و درمان او بررسی شود.

اگر انحراف سر نوزاد زیاد نباشد، پزشک به شما توصیه‌هایی می‌کند مانند خواباندن نوزاد به شکم برای اینکه ماهیچه‌های گردنش قوی شود. با تقویت این ماهیجه ها می‌تواند در هنگام خواب سرش را بچرخاند تا همیشه در یک حالت نباشد.

اگر میزان صاف بودن سر نوزاد شدید است، ممکن است پزشک هدبند مخصوصی به او بدهد تا چند ماهی استفاده کند و سرش به حالت قبل بازگردد. میزان موفقیت این نوع درمان بسیار زیاد است، بنابراین در صورت مشاهده این مورد سریعاً برای درمان اقدام کنید.

 

چرا قسمتی از موهای نوزادم ریخته است؟

نوزادان سر خود را معمولاً در یک موقعیت قرار می‌دهند، مالیده شدن آن بر روی تشک یا کشیده شدن در تخت باعث کچل شدن موها در یک نقطه خواهد شد. نگران نباشید موی جدید به زودی رشد می‌کند و جایگزین موهای قبلی می‌شود زیرا رفتارهای کودک هم تغییر می‌کند.

ریزش مو می‌تواند دلایل دیگری هم داشته باشد: نوزادان معمولاً با موی زیاد متولد می‌شوند و آنها را به دلیل افت میزان هورمونی از دست می‌دهند. سایر دلایل ریزش مو، عفونت قارچی پوست یا اختلالات ایمنی مانند طاسی ناگهانی است که در نوزادان زیر ۶ ماه بسیار نادر است.

 

موهای نوزاد از چه سنی رشد می‌کنند؟

پیش بینی این زمان مشکل است. بیشتر نوزادان قبل از یکسالگی دو نوع مو دارند اما زمان بندی برای ریزش مو و رشد مجدد آن کاملاً متغیر است.در برخی نوزادان پس از چند سال موهای جدید  رشد می‌کند و بعضی دیگر مدت زمان بیشتری به طول می‌انجامد. رنگ و بافت موی جدید ممکن است متفاوت از موی سری باشد که نوزاد در هنگام تولد داشته است.