کودک شما چگونه رشد می کند؟

نوزاد هنوز به هماهنگی موزون در تنظیم حرکات خود نرسیده است اما تا حدودی کنترل بیشتری بر روی آنها دارد. متوجه خواهید شد که حرکات دست و پای او  نرم‌تر و دورانی‌تر شده‌ است.

فضای کافی را در اختیار نوزاد قرار دهید تا بتواند دست و پاهای کوچک خود  را بکشد و انعطاف داشته باشد. بر روی زمین پتویی  بیاندازید و اجازه دهید آزادانه بر روی آن حرکت کند. این حرکات به تقویت ماهیچه‌های او کمک خواهد کرد. وقتی بر روی شکم قرار می‌گیرد سعی می‌کند تا پاهای کوچک خود  را بر روی زمین فشار دهد و این اولین مرحله برای آمادگی خزیدن است.

* یادگیری حقایق جالب تر در مورد رشد نوزاد شما در 2 ماه و 3 هفتگی

تغییرات زندگی شما: جلوگیری از بارداری را فراموش نکنید!

 اگر شیردهی دارید آیا می‌توانید باردار شوید؟ اگر فاصله ی زمانی کافی را تا بارداری بعدی نداشته باشید چه می‌شود؟

پاسخ‌ها بله و بله هستند. بر خلاف تصور معمول شیردهی نمی‌تواند به تنهایی عامل جلوگیری از بارداری باشد. شما قبل از اینکه پریود شوید تخمک گذاری مجدد دارید، بنابراین برای بارداری مجدد هیچ مشکلی وجود ندارد. به همین دلیل است که باید از وسایل جلوگیری از بارداری در رابطه جنسی خود استفاده کنید، مگر اینکه بخواهید نوزادتان را به کس دیگری بسپارید!

پزشک به شما گزینه‌های موجود را معرفی خواهد کرد اما در میان آنها به این عوامل دقت داشته باشید:


قبلاً از چه نوع روش جلوگیری استفاده کرده‌اید که باردار شده‌اید؟

نباید دوباره به سراغ همان روش رفت. اگر از دیافراگم استفاده کرده‌اید، لازم است که دوباره آن را تنظیم کنید زیرا ممکن است پس از زایمان به اندازه ی دیگری نیاز داشته باشید.

اگر از روش‌های کنترل هورمون (مانند قرص، چسب یا حلقه) قبل از بارداری استفاده کرده‌اید وحالا شیرده هستید، ممکن است به مواد جدیدی نیاز داشته باشید مانند مینی قرص‌های پروژسترون.

 

آیا قصد امتحان کردن روش جدیدی را دارید؟

اگر نمی‌خواهید تا چند سال باردار شوید، از IUD (دستگاه درون رحمی) یا ایمپلنت ضدبارداری استفاده کنید.

 

آیا تا به حال به استفاده از کاندوم فکر کرده‌اید؟

کاندوم می‌تواند انتخاب خوبی برای مادرهای جوان باشد زیرا بر روی شیردهی آن‌ها تأثیر نمی‌گذارد و مانند مصرف قرص احتمال فراموش کردن ندارد. به علاوه کاندوم مسئولیت جلوگیری را به همسرتان می‌سپارد.

بیشتر بدانیم: تماس با پزشک نوزاد

 چه زمان باید با پزشک نوزادم تماس بگیرم؟

شما باید هر زمان که احساس کردید مشکلی وجود دارد بتوانید با پزشک کودک روز و شب تماس بگیرید. علایمی که باید رسیدگی شوند، برخی از آنها عبارتند از:

  • تغییرات شدید در دمای بدن
  • تغییر در اشتها یا ناتوانی در قورت دادن غذا
  • تب
  • روان شدن بیش از اندازه شکم یا کاهش مقدار خیس شدن پوشک
  • جوش‌های ثابت پوست
  • اشک آلود بودن چشم
  • خیس بودن گوش و گریه دائمی

هر کدام از این موارد می‌تواند نشانگر یک بیماری جدی باشد که بر اساس شدت، مدت زمان و علایم همراه با آن متغیر است. در صورتی که نوزاد در تنفس مشکل دارد یا عطسه‌های متوالی یا سرفه های بی وقفه دارد، سریعاً با پزشک تماس بگیرید.

 

چگونه باید در مورد تب با پزشک تماس بگیرم؟

از آنجایی که تب در نوزادان زیر 3 ماه بسیار مهم است در صورتی که دمای بدن نوزاد به بیش از 38 درجه رسید سریعاً با پزشک تماس بگیرید.

دمای به دست آمده بستگی به این دارد که شما با استفاده از کدام روش اندازه گیری دمای بدن نوزاد را  می گیرید (گوش، زیربغل یا پیشانی) پس به پزشک خود روش را نیز توضیح دهید. مطمئن شوید که پزشک دستورات لازم برای کاهش تب را به شما می‌دهد.

 

چه اطلاعاتی را باید با او درمیان بگذارم؟

وقتی با پزشک تماس می‌گیرید، آرام باشید و تمام علایم را برای او توضیح دهید. توضیح دهید که علایم چه زمانی شروع شده، چقدر ادامه یافته و  آیا هیچ چیز غیرعادی رخ داده است یا خیر. پزشک باید بداند که آیا نوزاد در مجاورت شخص مریض قرار گرفته یا خیر. قبل از تماس گرفتن دمای بدن نوزاد را اندازه بگیرید. همچنین اگر نوزاد تحت درمانی خاص قرار دارد نوزاد را نزد پزشک ببرید و به پرستار یا پزشک در مورد شرایط نوزاد توضیح دهید. از آنجایی که پرستاران و پزشکان روزانه کودکان زیادی را می‌بینند ممکن است شرایط خاص کودک شما را فراموش کرده باشند.