حرکات آرام

نوزاد هنوز سوپر من نشده اما حرکاتش کمی هماهنگ‌تر شده‌اند. متوجه خواهید شد که حرکات نامنظم دست و پا در روزهای ابتدایی تولد آرام‌تر، هماهنگ‌تر و با دقت بیشتری انجام می‌شوند.

فضای کافی را به نوزاد بدهید تا دست و پای خود را بکشد و تکان دهد. پتویی را بر روی زمین گذاشته و اجازه بدهید هر طور که دوست دارد حرکت کند. این حرکات به او کمک می‌کنند تا ماهیچه‌های کوچک خود را تقویت کرده و رشد کنند. در حالت خوابیده روی شکم، کم کم تلاش می‌کند تا با فشار روی پاها خود را به جلو هل دهد و این اولین گام حرکت است.

پیشنهاد خوابیدن

در هر صورت اگر ترجیح می‌دهید که نوزاد مستقل در تخت خود بخوابد یا صلاح می دانید که در تخت پدر و مادر باشد، به هر حال لازم است زمان خوابیدن مشخص باشد و نوزاد به اندازه کافی استراحت کند. البته داشتن چنین زمان بندی برای نوزاد زود نیست. بهتر است خواب نوزاد را از هم اکنون تنظیم کنید.

زمان بندی شما برای نوزاد می‌تواند شامل تکان دادن، آواز خواندن، حمام کردن، داستان گفتن، در آغوش گرفتن با یک پتوی نرم یا یک عروسک پنبه ای ، دور خانه چرخاندن و شب بخیر گفتن باشد. مراسم با بزرگ شدن کودک ادامه می‌یابد و برنامه های مناسب با سن نوزاد تنوع بیشتری پیدا می کنند.

 سلام، اسم من...

در این سن، نوزاد به راحتی با سایر کودکان و بزرگسالان دوست می‌شود. ممکن است متوجه شوید که وقتی کسی به اتاق می‌آید یا او را به آغوش کسی می‌سپارید، لبخند می زند.

حالا زمان خوبی برای معرفی نوزادتان به پرستار کودک یا کسی است که قرار است مدتی از او مراقبت کند. داشتن پرستار و گذراندن زمانی با او باعث می شود که به تدریج با استرس روبرو شدن با غریبه‌ها کنار آید و مقدمه‌ای بر چیزی باشد که غیرممکن است.

به خاطر داشته باشید که نوزادان ویژگی‌های اخلاقی متفاوتی دارند و بعضی از آنها با دیگران احساس صمیمت چندانی نمی‌کنند. اگر نوزاد شما از همین دسته است، صبور باشید و مجدداً تلاش کنید. ممکن است زمان ببرد. اطرافیان آشنا به این نوع از دوستی با نوزاد کمک خواهند کرد.

به خاطر داشته باشید، نوزاد شمامنحصر بفرد است

تمام نوزادان خاص هستند و لازم است که به آنها به عنوان پدیده‌هایی جداگانه نگاه کرد. نمودار  رشد نشان می‌دهد که نوازد شما پتانسیل کامل شدن را دارد. اگر نوزاد شما هنوز رشد نکرده، این را به خاطر داشته باشید که شاید آنها به زمان بیشتری برای رسیدن به سطح نمودار رشد  نیاز دارند. اگر سوالی در مورد رشد نوزاد دارید از مسئولان بهداشت بپرسید.