کودک شما چگونه رشد می کند؟

اگر نوزادتان در طول شب می‌خوابد (پنج تا شش ساعت) شما یکی از خوش شانس‌ترین‌ها هستید. بیشتر نوزادان دو ماهه تمام شب را بیدار هستند، گرچه بسیاری از آن‌ها می‌توانند فواصل زمانی بیشتری بخواند و بیدار بمانند. نوزاد شما بی شک دو الی چهار دوره ی زمانی خوابیدن و 14 تا 16 ساعت زمان خواب کلی در 24 ساعت شبانه روز دارد.

یک نکته جالب: نوزادانی که جغد شبانه (شب بیدار) یا خروس صبحگاهی (سحرخیز) هستند، کم یا زیاد می‌خوابند به هر حال این الگو را در تمام سنین کودکی‌شان دنبال خواهند کرد.

* یادگیری حقایق جالب تر در مورد رشد نوزاد شما در 2 ماه و 2 هفتگی

تغییرات زندگی شما: پیدا کردن پرستار کودک

حتی اگر در مورد نحوه ی نگهداری از کودک اولویت خود را مشخص کرده‌اید، بهتر است که سایرگزینه ها را نیز بررسی نمایید. ممکن است به گزینه‌های جالبی برخورد کنید.

وقتی به دنبال مرکز مراقبت از کودک یا مراقبت روزانه از نوزاددر خانه هستید از سایر والدین هم مشورت بگیرید. به تمام این مکان‌ها سربزنید و مدت زمانی از روز را در آنها سپری کنید، با پرستاران، مدیر و سایر والدین در مورد این مرکز صحبت کنید. نحوه برخورد کارمندان با فرزندتان را زیرنظر بگیرید. اگر به دنبال پرستار کودک یا نانی هستید از پیشنهادات سایرین استفاده کنید. سپس مدت زمان محدودی به صورت آزمایشی فرزندتان را به او بسپارید و خودتان در خانه حضور داشته باشید.

در مورد دلایل موافق و مخالف و هزینه‌های مربوط به نگهداری از کودک اطلاعات کسب کنید.

بیشتر بدانیم: ریفلکس معده

 

ریفلکس معده چیست؟

ریفلکس زمانی است که غذا و اسید از شکم به سمت مری بازمی گردند. ایجاد ریفلکس برای نوزادان معمول ست، آن‌ها کمی شیر را پس از خوردن بالا می‌آورند. بر اساس برآوردها بیش از ۵۰ درصد از نوزادان روزانه استفراغ می‌کنند. مدت زمانش معمولاً کوتاه است و باعث مشکل خاصی نمی‌شود. با این حال اگر نوزاد حجم شیر زیادی را در طول روز بالا می‌آورد یا تعداد دفعات استفراغش زیاد است، به آن عارضه ریفلکس گوارشی می گویند (GERD).

ریفلکس ممکن است با سستی طولانی مدت و درد در هنگام خوردن همراه باشد. در موارد شدید، نوزاد مبتلا به GERD عق  می زند و سرفه می کند و وزن کافی به دست نمی‌آورد. تمامی علایم را با پزشکتان در میان بگذارید.

 

چه چیز باعث ریفلکس می‌شود؟

مشکل اصلی ضعیف بودن عضله اسوفاجیال است، ماهیچه‌ای که حلق را به شکم متصل می‌کند. بیشتر نوزادان با عضله اسوفاجیال نسبتاً ضعیف متولد می‌شوند. به علت همین ضعیف بودن غذا در شکم باقی نمی‌ماند. بلعیدن هوای زیاد و خوردن شیر پیش از حد می‌تواند باعث ریفلکس شود.

 

ریفلکس چگونه درمان می‌شود؟

در بیشتر موارد نوزادان با بزرگتر شدن به تدریج ماهیچه‌هایشان هم قدرتمندتر می‌شود.

اگر نوزاد شما شیرخشک مصرف می‌کند، پزشکش ممکن است پیشنهاد استفاده از شیرخشک سویا یا آزیرایمن دهد تا حساسیت کمتری ایجاد کند. ممکن است توصیه شود که شیردهی در فواصل بیشتر اما با مقدار کمتر صورت گیرد تا شکم نوزاد زیاد پر نشود. بعضی تحقیقات نشان می‌دهد که افزودن غلات برنج به شیر مادر یا شیرخشک باعث تشدید علایم ریفلکس می‌گردد.

در زمان غذادادن یا پس از آن نوزاد را در موقعیت نیمه عمودی قرار دهید به نحوی که سرش تقریباً ۳۰ درجه بالا باشد تا از بازگشت شیر جلوگیری شود. حتی آروغ زدن مداوم می‌تواند علایم ریفلکس را کاهش دهد.

پزشک ممکن است داروی ضد اسید برای نوزاد تجویز کند تا اسید معده‌اش را کاهش دهد (بدون تجویز پزشک دارویی به نوزاد ندهید). ممکن است نیاز به ارزیابی علایم نوزاد بر اساس pH باشد که وارد مری می‌شود تا میزان اسید و مدت زمان ریفلکس محاسبه شود.

روش‌های دیگری هم برای ارزیابی ریفلکس وجود دارد مانند اشعه ایکس روده‌ای و اندوسکپی که در آن لوله به همراه دوربین در روده بالایی نوزاد قرار می‌گیرد تا ان منطقه معاینه شود.