نوزاد حالا محکم تر شده است

این هفته وقتی او را برمی دارید، می‌توانید سرش را بالا بگیرد و چند ثانیه‌ای آن را نگه دارد تا زمانی که دوباره به پشت خوابانده شود. وقتی با کمک شما می‌نشیند، باید بتواند سرش را ثابت نگه دارد.

وقتی بر روی شکم است، می‌بینید که سر و سینه‌اش را بالا می‌آورد و حدود 45 درجه می‌چرخاند. می‌توانید روبروی او بنشینید و از یک عروسک آویزان استفاده کنید تا او سرش را بالا و پایین حرکت دهد..

می توانید این بازی جالب را با نوزاد انجام دهید و ماهیچه‌های گردن او را پرورش دهید، او را به پشت بخوابانید و به آرامی دست‌هایش را بکشید تا به حالت نشسته درآید. به آرامی او را  به عقب ببرید و چند بار این حرکت را تکرار کنید. او باید بتواند سر خود را در راستای بقیه بدن قرار دهد.

در چهار ماهگی نوزاد برای نشستن طولانی مدت در کالسکه آماده است فعلاً می‌توانید پیاده روی‌های کوتاه و آرام را با او انجام دهید. کمی راه رفتن با او در کالسکه برای نوزاد لذت بخش است و می‌تواند سر خود را بالا بگیرد و بنشیند. وقتی سر ثابت است، می‌توان او را در کوله پشتی مخصوص نوزاد که دارای محافظ پشت و سر است، قرار داد.

کتاب و آواز خواندن برای نوزاد

خواندن برای نوزاد در این سن تاثیر گذار است. شنیدن صدایی که می‌خواند به او کمک می‌کند تا گوش‌های کوچک خود را برای یادگیری زبان آماده کند. بر اساس ویژگی‌های صدا مانند لهجه یا شعر خواندن می‌توان رابطه میان خود و نوزاد را با حال ‌تر کنید.

اگر در زمان خواندن شما حواسش پرت شد، سعی کنید چیز دیگری به او بدهید یا اجازه دهید کمی استراحت کند. زمان کافی برای واکنش نشان دادن را به او بدهید.

کتاب‌های مناسبی برای خواندن وجود دارد. کتاب‌هایی را انتخاب کنید که تصاویر بزرگ و شفاف و متن ساده داشته باشند یا حتی کتاب‌هایی که بدون نوشته هستند و شما باید راوی داستان باشید. در این مرحله نیاز نیست که دقیقاً از راهنمای سن کتاب پیروی کنید. کتاب‌های بزرگترها هم اگر تصاویر مشخص و زیبا و رنگ‌های روشن داشته باشند، انتخاب خوبی خواهند بود.

حتی می‌توانید از روی روزنامه، رمان محبوبتان یا مجله با صدای بلند برای نوزاد بخوانید. فرقی نمی کند نوشته‌های شکسپیر باشد یا مجلات معمولی، در صورتی که خود شما از خواندن آن لذت ببرید، نوزاد هم گوش دادن به ریتم صدای شما را دوست خواهد داشت.


به خاطر داشته باشید، نوزاد شمامنحصر بفرد است

تمام نوزادان خاص هستند و لازم است که به آنها به عنوان پدیده‌هایی جداگانه نگاه کرد. نمودار  رشد نشان می‌دهد که نوازد شما پتانسیل کامل شدن را دارد. اگر نوزاد شما هنوز رشد نکرده، این را به خاطر داشته باشید که شاید آنها به زمان بیشتری برای رسیدن به سطح نمودار رشد  نیاز دارند. اگر سوالی در مورد رشد نوزاد دارید از مسئولان بهداشت بپرسید.