هماهنگی بازوها، دست‌ها و پاها

نوزاد شما حالا می‌تواند دست‌های را تکان بدهد و پاها را به هم بکوبد و با انعطاف پذیری بیشتری که در مفصل‌های زانو و ران او ایجاد شده ضربات دست و پای نوزاد قوی تر شده‌اند. وقتی پاهای نوزاد بر روی زمین است او را بلند کنید تا احساس کند که به پایین کشیده می‌شود.

کودک می‌تواند هر دو دستش را با هم حرکت دهد و انگشتان نحیف خود را باز و بسته کند. هماهنگی دست و چشم را با نگه داشتن یک اسباب بازی جلوی او امتحان کنید. حرکت باید در روبروی او باشد زیرا ممکن است در فاصله‌های زیاد زمین بخورد.

احساس لمس شدن

کودکان دوست دارند که لمس شوند. در واقع به لمس شدن نیاز دارند و این بخشی از مرحله رشد آنهاست. تمامی روابط پوست به پوست نه تنها به ایجاد رابطه شما و فرزندتان کمک می‌کند بلکه وقتی ناراحت و نا آرام است برای او لذت بخش خواهد بود.

احساس لامسه نوزاد را با انواع مواد مختلف تحریک کنید مانند پر، پارچه‌های پشمی و موکت و سطوح صیقلی و غیره گزینه های مناسبی است. او دوست دارد همه چیز را بخورد پس با دقت پارچه‌ها را انتخاب کنید و او را با چیزی که در دهان کوچک خود فرو برده تنها نگذارید. از کتاب‌هایی مانند Pat the Bunny استفاده کنید که تجربه‌ های لامسه‌ای را به شما آموزش می دهند.

لمس شدن: احساس بادی خنک یا ماساژ، قرار گرفتن بر پشت شما یا بوسیدن بینی همگی روش‌های قدرتمندی برای آرام کردن کودک است. ممکن است او هوشیارتر شود و دایره توجه اش وسعت گیرد.

برای ماساژ دادن سطح صاف و گرمی را پیدا کنید تا کودک را با پتویی نرم روی این سطح قرار دهید. روغن بدن کودک یا روغن سبزیجات را بر روی کف دست خود بریزید و دست‌ها را به هم بمالید تا گرم شوند. به چشم‌های نوزاد نگاه کرده و همین طور که او را ماساژ می‌دهید، آواز بخوانید یا با او صحبت کنید.

به واکنش فرزندتان دقت کنید. اگر به نظر لذت نمی‌برد، ماساژ را سبک‌تر یا سنگین کنید یا اینکه نوزاد را ماساژ ندهید. نیازی نیست که نقاط خاص ماساژ دادن را بدانید. او فقط به لمس کردن با دستان پر از محبت شما نیاز دارد.

به خاطر داشته باشید، نوزاد شما منحصر بفرد است

تمام نوزادان خاص هستند و لازم است که به آنها به عنوان پدیده‌هایی جداگانه نگاه کرد. نمودار  رشد نشان می‌دهد که نوازد شما پتانسیل کامل شدن را دارد. اگر نوزاد شما هنوز رشد نکرده، این را به خاطر داشته باشید که شاید آنها به زمان بیشتری برای رسیدن به سطح نمودار رشد  نیاز دارند. اگر سوالی در مورد رشد نوزاد دارید از مسئولان بهداشت بپرسید.