شروع به یادگیری نقش زبان

محققان باور دارند که کودک در این سن می‌تواند تمام صداهای اصلی را که در زبان مادری‌اش ساخته می‌شود، متوجه شود. در میان 4 ماهگی و 6 ماهگی او مهارت تولید بعضی صداها را پیدا می‌کند که این صداها همان کلمات رؤیایی شما هستند. مانند ماما یا بابا. در حالی که متخصصان رشد کودک اعتقاد دارند هنوز برای کودک برقراری رابطه با این صداها بسیار زود است، نباید از جذابیت شنیدن این صداها غفلت کرد.

شما می‌توانید تلاش‌های کودکتان را در برقراری رابطه با تقلید کارهایی که می‌کند یا صداهایی که تولید می‌کند، تشویق کنید. او ممکن است حالا بخواهد از شما تقلید کند. بگویید بااا و او هم تکرار خواهد کرد. وقتی صدایی تولید می‌کند یا سعی دارد چیزی بگوید به او واکنش نشان دهید تا به اهمیت زبان پی ببرد. اینکار باعث درک رابطه علت و معلول نیز خواهد شد.

برای عزت نفس هم خوب است. او متوجه می‌شود که چیزی که می‌گوید، تفاوت ایجاد خواهد کرد. گفته‌های نوزاد را افزایش دهید و به آنها معنی ببخشید. برای مثال می‌توانید بگویید، بله آن یک توپ است. به زودی تووو گفتن نوزاد تبدیل به توپ می‌شود.

آیا زمان غذای جامد فرا رسیده است؟

در چهار تا شش ماه اول زندگی، کودکان تمام مواد مغذی لازم را از طریق شیر مادر یا شیرخشک دریافت می‌کنند. اما همچنان والدین مشتاق این هستند که به آنها غذاهای جامد بدهند. حالا که سیستم گوارشی نوزاد چهار ماهه کمی پیشرفت کرده است و زبان کوچک او می‌تواند با کنترل حرکت کند می‌توانید از بعضی غذاهای جامد مانند غذای مخصوص کودک به صورت پوره یا غلات غنی شده استفاده کنید.

اما دلایل خوبی هم وجود دارد که بهتر است کمی دیگر صبر کنید. مصرف غذاهای جامد در سنین بزرگ‌تر می‌تواند از واکنش‌های حساسیتی جلوگیری کند و این اطمینان را ایجاد کند که شیر مادر یا شیر خشک از رژیم غذایی کودک حذف نخواهد شد. اگر به نظرتان غذای جامد می‌تواند به کودک کمک کند که شب راحت بخوابد، تحقیقات نشان داده که چنین چیزی تضمین شده نیست و دلیل علمی ندارد.

در مورد مسائل تغذیه مباحث زیادی وجود دارد. اگر در مورد بهترین زمان شروع دادن غذای جامد به نوزاد مطمئن نیستید با پزشک صحبت کنید.

به خاطر داشته باشید، نوزاد شما منحصر بفرد است

تمام نوزادان خاص هستند و لازم است که به آنها به عنوان پدیده‌هایی جداگانه نگاه کرد. نمودار  رشد نشان می‌دهد که نوازد شما پتانسیل کامل شدن را دارد. اگر نوزاد شما هنوز رشد نکرده، این را به خاطر داشته باشید که شاید آنها به زمان بیشتری برای رسیدن به سطح نمودار رشد  نیاز دارند. اگر سوالی در مورد رشد نوزاد دارید از مسئولان بهداشت بپرسید.