کودک شما چگونه رشد می کند؟

فرزند شما دائماً در حال افزودن مهارت‌های جدید به مجموعهٔ مهارت های خود است. او ممکن است در حالی که دست‌هایش را در هم گره زده راه برود و حتی وقتی که قصد دارید لباس تنش کنید دست یا پایش را بالا بگیرد.
 در این زمان کودک تمایل دارد که خودش غذا بخورد و از  فنجان با دست خود بنوشد. بسیاری از بچه‌ها از اینکه ظرف یا فنجانشان را از روی صندلی بر روی زمین بیاندازند، لذت می‌برند (به دنبال دیدن واکنش شما هستند) پس لازم است نسبت به این کار او هوشیار باشید و قبل از هر گونه تلاشی جلوی او را بگیرید.

* یادگیری حقایق جالب تر در مورد رشد نوزاد شما در 10 ماه و 3 هفتگی

تغییرات زندگی شما: فعالیت با خواب کمتر

وقتی دچار کم خوابی باشید به سختی می‌توانید زندگی را اداره کنید. در اینجا چند استراتژی برای کنار آمدن با شرایط کم خوابی معرفی می‌شود:

همیشه به خاطر شب بیداری‌هایی که دارید دیر از خواب برمی خیزید؟ ساعت خود را کوک کنید و آن را بر روی زنگی بگذارید که از آن متنفر هستید. ساعت بیدار شدن واقعی‌تان را درنظر بگیرید و زیاد خوشبین نباشید. ممکن است ساعت زنگ دار را در خارج از اتاق قرار دهید تا مجبور شوید برای خاموش کردن آن از جای خود بلند شوید.

تمام طول روز گیج و بی حال هستید؟ با استفاده از یک یا دو نوشیدنی کافئین دار خود را سرحال نگه دارید اما پس از نهار از نوشیدنی‌های بدون کافئین استفاده کنید. کافئین زیاد باعث می‌شود که جریان خون شدت بگیرد و مشکلات خواب در هنگام شب ایجاد شود و اگر نوشیدن قهوه را کاهش داده‌اید، کافئین با خوردن یک فنجان موثرتر خواهد بود. سعی کنید که کارهای روزانهٔ خود را با دقت زیاد انجام دهید.

در میانه روز احساس سستی می‌کنید؟ اگر سر کار هستید، 15 دقیقه به حالت چرت زدن در اتومبیلتان استراحت کنید. اگر در یک جلسه طولانی شرکت کرده‌اید، نوشیدنی خنکی بنوشید تا هوشیار باشید. کمی قدم زدن در بیرون از محل جلسه می‌تواند برای شما مفید باشد. اگر در خانه هستید در زمان خواب فرزندتان شما هم سعی کنید کمی استراحت کنید و بخوابید.

بیشتر بدانیم: آنتی بیوتیک ها

 

چرا زمانی که کودک مریض است پزشک آنتی بیوتیک تجویز نمی‌کند؟

آنتی بیوتیک ها فقط در مقابل باکتری‌ها مؤثر هستند، آن‌ها هیچ تاثیری در مقابل ویروس‌ها، سرماخوردگی، آنفولانزا، ذات الریه و بسیاری بیماری‌های تنفسی دیگر ندارند. پس اگر فرزند شما یکی از این شرایط را دارد، آنتی بیوتیک فایده‌ای برای او نخواهد داشت.
 در واقع زمانی آنتی بیوتیک به کودک بدهید که باکتری‌ها را در مقابل درمان مقاوم‌تر نمی‌کنند، روندی که باعث مشکلات متعددی خواهد شد. البته آنتی بیوتیک ها بدون خطر نیستند. مانند هر داروی دیگری عوارض خاص خود یا حساسیت‌های شدید را به دنبال دارند در واقع مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک یکی از موضوعات چالش برانگیز در دنیای پزشکی امروز است.

 

آیا در صورت بهتر شدن شرایط کودک می‌تواند آنتی بیوتیک را متوقف کرد؟

خیر. دورهٔ دارویی آنتی بیوتیک باید بر طبق دستور پزشک به صورت کامل مصرف شود. توقف پیش از موعد ممکن است به طور کامل بیماری را از بین نبرد و مشکلات بیشتری را برای بیمار ایجاد کند.

 

اگر کودک داروی خورده شده را بالا آورد چه کار کنم؟

اگر بلافاصله پس از مصرف آنتی بیوتیک کودک استفراغ کرد و بیشتر دارو از دهان او بیرون ریخت، می‌توان مجدداً به او دارو داد. اما باید دلیل استفراغ نوزاد مشخص شود، زیرا به دلیل عق زدن بوده یا مریض بودنش؟ از پزشک بخواهید تا شما را برای آسان تر کردن هضم دارو راهنمایی کند. داروخانه می‌تواند طعم‌های خاصی به بعضی داروها بدهد تا خوردنش را آسان تر کند.