کودک شما چگونه رشد می کند؟

در این سن نوزاد شما می‌تواند کاملاً بنشیند و ممکن است بدون نیاز به تکیه گاه بایستد. او می‌تواند چند قدم بردارد تا به اسباب بازی مورد علاقه‌اش برسد.

این گام‌های معجزه آسا به سمت استقلال پیش می‌روند و برای شما تمرین محسوب می‌شود. بیشتر بچه‌ها اولین گام های خود را از 12 ماهگی شروع می‌کنند اما برخی دیرتر راه می افتند. برخی بچه ها هم بعد از 18 ماهگی تصمیم به راه رفتن می گیرند. پس نگران نباشید.

* یادگیری حقایق جالب تر در مورد رشد نوزاد شما در 10 ماه و 2 هفتگی

تغییرات زندگی شما: سنت‌ها و مراسم خانوادگی

وقتی در حال بزرگ شدن بودید، خانواده‌تان برای عید نوروز، اعیاد و مناسبت های مذهبی یا سایر تعطیلات چه کارهایی انجام می‌دادند؟ چگونه تولدتان را جشن می‌گرفتید؟ آیا در تابستان مراسم ویژه‌ای داشتید؟ تشکیل خانواده معمولاً باعث می‌شود که زوج‌ها در مورد سنت‌هایی که با آنها بزرگ شده‌اند فکر کنند و بخواهند آنها را اجرا کنند. حتی اگر فرزند شما کاملاً متوجه آنها نباشد، تکرار آنها باعث القای حس امنیت، باهم بودن و افتخار خانوادگی می‌شود.

رسم و رسوم ممکن است کوچک و پیوسته باشند مانند خواندن کتاب در تخت یا قدم زدم پس از شام. یا می‌توانند در انواع مراسم تعطیلات و رویدادهای خاص شرکت کنند. اما در حال حاضر بهتر است که تعطیلات را برای فرزندتان همراه با آرامش سپری کنید. او کوچک تر از آن است که همه چیز را بفهمد و ممکن است محو دکوراسیون، مسیر و فعالیت‌هایی که انجام می دهید، شود. زمان کافی را برای استراحت و خواب کودک در نظر بگیرید.

بیشتر بدانیم: نیش حشرات

 

اگر حشره‌ای کودک را نیش بزند، چه باید کرد؟

نیش بیشتر حشرات آزاردهنده است اما تهدیدی برای سلامتی محسوب نمی‌شود مگر اینکه کودک به آن حشره حساسیت داشته باشد. این مراحل را دنبال کنید:

  •  با خارش(خراش دادن) نیش را خارج کنید و آن را نکشید.
  •  قسمت آسیب دیده را با صابون و آب بشویید.
  • 15 دقیقه کیسه یخ را بر روی جای نیش زدگی قرار دهید تا درد از بین برود یا می‌توانید از مخلوط جوش شیرین و آب یا لوسیون کالامین استفاده کنید. از پزشک کودکتان در مورد داروهای تسکین دهنده درد سؤال کنید.
  •  در صورتی که فرزندتان دچار اسهال شد یا تب کرد یا اینکه پس از 24 ساعت ورم زخم بیشتر شد، با پزشک تماس بگیرید. در صورتی که علایمی مانند قرمزی، درد یا تورم شدت گرفت باید به پزشک مراجعه کنید.

 

چگونه می‌توان به وجود حساسیت در کودک پی برد؟

حمله تشنج در نتیجه نیش بسیار نادر است و تنها در صورت حساسیت بروز می‌کند. به هرحال کودک باید گزیده شود تا حساسیت او ظاهر شود.اگر کودک حساسیت داشته باشد ممکن است در تنفسش دچار مشکل شود یا خس خس کند.

ممکن است استفراع کند، عضلاتش منقبض شده یا صورت او برافروخته شود، گیج باشد یا در محل نیش زدگی جوش دیده شود. اگر خواب یا گیج باشد شوکه خواهید شد.

اگر دیدید که فرزندتان واکنش آلرژی از خود نشان داد با اورژانس تماس بگیرید، او را بخوابانید، آرامش کنید و با یک پتو بپوشانید.

 

چگونه می‌توان از نیش زدگی جلوگیری کرد؟

نمی‌توان همهٔ حشره ها را نابود کرد و قرار نیست که فرزندتان را همیشه در خانه حبس کنید. اما می‌توانید از  کرم های دافع حشرات مناسب نوزاد استفاده کنید و وقتی که او را بیرون می‌برید لباس و جوراب مناسب بپوشید. (لباس‌های سفید یا رنگ روشن برای حشرات جذابیت کمتری دارند). از محصولاتی که بوی آنها حشرات را جذب می‌کند مانند کرم و لوسیون استفاده نکنید.