مهارت‌های انگشتی

انگشت‌های کودک فرزتر می‌شوند. او می‌تواند اشیای کوچک را میان انگشتان خود نگه دارد، ممکن است یکی از دانه‌های غلات یا شی بسیار کوچک را بدون اینکه چیزی از آن بر روی زمین بماند را بردارد.

او به چیزهای بسیار کوچک علاقه دارد و سعی می‌کند مزه آنها را امتحان کند. می‌توان خوراکی‌ها را کوچک کرد اما نه به اندازه‌ای که باعث خفگی کودک شود.

بهتر است چیزی که در آب قابل حل نیست مانند هویج خام یا دانه انگور را به دست او ندهیم. باید از تکه‌های سبزیجات پخته، پنیر، میوه‌های خرد شده استفاده کرد.


حرکت بیشتر

در این هفته او می‌تواند با استفاده از دست‌ها و زانوهایش بخزد و بدن خود را موازی با زمین قرار دهد. حتی شاید از پله‌ها با خزیدن بالا بروید.

در این سن به راحتی می‌نشیند و حتی ممکن است در کنار مبل چند گام بردارد، اجازه دهید بدون حمایت از شما بایستد. نوزاد وقتی در حالت ایستاده قرار می‌گیرد چند گام بر می‌دارد.

ای جادوگران کوچولو اولین گام های خود را به سمت استقلال بر می دارند و تمرینات زیادی برای شما انجام می دهند، الینه فقط با استفاده از گوشه ها و اطراف دیوار و اجسام دیگر. بیشتر کودکان در سن 9 و 12 ماهگی اولین گام‌های خود را برمی دارند و در 14 تا 15 ماهگی به خوبی راه می‌روند.


به خاطر داشته باشید، نوزاد شما منحصر بفرد است

تمام نوزادان خاص هستند و لازم است که به آنها به عنوان پدیده‌هایی جداگانه نگاه کرد. نمودار  رشد نشان می‌دهد که نوازد شما پتانسیل کامل شدن را دارد. اگر نوزاد شما هنوز رشد نکرده، این را به خاطر داشته باشید که شاید آنها به زمان بیشتری برای رسیدن به سطح نمودار رشد  نیاز دارند. اگر سوالی در مورد رشد نوزاد دارید از مسئولان بهداشت بپرسید.