کودک شما چگونه رشد می کند؟

نوزاد در این سن متوجه بسیاری از کلمات و عبارات ساده می‌شود، پس لازم است به صحبت کردن با او ادامه دهید. الگوهای گفتاری مناسب را به کودک پر حرفتان القا کنید، کلمات و عبارت را با استفاده از زبان خودتان برای او تکرار کنید. برای مثال اگر می‌گوید به به، شما با تلفظ صحیح به او بگویید شیشه شیر را می‌خواهی؟ در این مرحله بهتر است که زیاد گفتگوی کودکانه به کار نرود زیرا شنیدن کلمات صحیح برای رشد کودک ضروری است.

با وجود اینکه گاهی احمقانه به نظر می‌رسد، گفتگو با فرزندانتان روشی عالی برای تشویق مهارت‌های زبانی او خواهد بود. وقتی جمله‌ای را با سرو صدای خودش به شما می‌گوید به او این گونه پاسخ دهید: واقعاً؟ چقدر جالب. او لبخند خواهد زد و به گفتگو ادامه دهید.

* یادگیری حقایق جالب تر در مورد رشد نوزاد شما در 10 ماه و 1 هفتگی

تغییرات زندگی شما: جلوگیری از آسیب‌های کشش عضلانی

کودکی که در حال رشد است احتمال کشیدگی عضلات بیشتری دارد. اما با هشیاری می‌توان از درد و آسیب‌های احتمالی جلوگیری کرد:

  • وقتی کودک را برمی دارید، همیشه ابتدا زانوهایش را خم کنید و هیچگاه او را از کمر نچرخانید.
  • برای اینکه کودکتان را وقتی که نشسته‌اید بغل کنید، بر روی صندلی راحت و مناسب بنشینید. از بالشی در پشت صندلی استفاده کنید.
  • وقتی که در حال حرکت کودک را بغل کرده‌اید، سعی کنید که حامل و کوله پشتی کودک را محکم بگیرید تا وزن کودک باعث کشیدگی گردن یا کمرش نشود. می‌توانید از بند محکمی استفاده کنید.
  • برای اینکه به مچ دست آسیب نرسد، دستی که با آن به کودک غذا می‌دهید یا او را بغل می‌کنید را تغییر دهید و در صورتی که سابقه درد مچ دست دارید از اهرم‌های کمکی استفاده کنید.
  • این سن کودک زمانی مناسب برای ساخته شدن ماهیچه‌های کمر است. می‌توان از تمرینات کششی روزانه استفاده کرد.

اگر خودتان تمرینات کششی را انجام می‌دهید، حمام گرم یا دوش یا ماساژ می‌تواند باعث حس راحتی بیشتر شود. می‌توانید از مسکن‌های ضد درد هم برای کاهش درد استفاده کنید.

بیشتر بدانیم: وقفه تنفسی در خواب

 

وقفه تنفسی در خواب چیست؟

وقفه تنفسی نوعی اختلال خواب است که موقتاً و مکرراً تنفس را در زمان خواب دچار مشکل می‌کند. عامل بروز این مشکل می‌تواند هر چیزی باشد که مسیر گذر هوا را مسدود می‌کند یا مانع تنفس طبیعی می‌شود:

  • غدد یا لوزه‌های بزرگ
  • بیماری مداوم
  • آلرژی
  • چانه عقب رفته
  • شکاف کام (لب شکری)
  • سیستم عصبی در حال رشد
  • نوزادان و کودکان نوپا با شرایطی مانند فلج مخچه‌ای و سندرم دان احتمال آسیب بیشتری دارند.


چگونه می‌توان نتیجه گیری کرد که کودک به وقفه تنفسی در خواب مبتلا شده است؟

در طی خوابیدن، نوزاد مبتلا به وقفه تنفسی ممکن است با صدای بلند خروپف کند، بریده بریده نفس بکشد یا سرفه بزند، دچار مشکل تنفسی شود یا میان نفس‌هایش وقفه ایجاد شود و زیاد عرق کند. خروپف به تنهایی به معنی وجود مشکل نیست، ممکن است او چندین بار در طول شب بیدار شود و در طول روز هم خوابالود باشد. مشکلاتی که باعث وقفه تنفسی در خواب می‌شود شامل لوزه یا تورم غدد یا عدم افزایش وزن می‌شود.

 

اگر تشخیص دادیم که کودک دچار وقفه تنفسی در خواب شده، چه باید کرد؟

با پزشک کودکتان صحبت کنید. او ممکن است شما را به متخصص گوش،حلق و  بینی  ارجاع دهد. اگر لوزه‌ها باعث مشکل شده باشند، لازم است که عمل جراحی انجام شود. از آنجا که وقفه تنفسی در خواب در صورت عدم درمان می‌تواند باعث مشکلات قلبی و عروقی شود، پزشک به بررسی‌های خود ادامه می‌دهد تا مشکلات اصلی را شناسایی کند.