کودک شما چگونه رشد می کند؟

حالا که نوزاد مدت زمان بیشتری را در روز بیدار می‌ماند می‌توانید از این زمان استفاده کنید تا رشد حسی او را تقویت نمایید. لالایی برای نوزاد بخوانید یا موسیقی پخش کنید.

خود را به ترانه‌های کودکانه محدود نکنید. خانه را با موسیقی مورد علاقه‌تان پر کنید و شاهد ابراز خوشحالی و لذت نوزاد در قالب صداهایی باشید که با دهان و لب‌هایش تولید می‌کند یا دست‌ها و پاهایش را تکان می‌دهد.

* یادگیری حقایق جالب تر در مورد رشد نوزاد شما در 6 هفتگی

تغییرات زندگی شما: رابطه جنسی پس از تولد نوزاد

 به معنی واقعی کلمه شما خسته‌اید. تمایل جنسی‌  شما صفر است (به دلیل تغییرات هورمونی به ویژه اگر شیرده هستید). روزهای زندگی با یک نوزاد بسیار متفاوت از زندگی قبل از او و رویای داشتن نوزاد است. تنها به این خاطر که پزشک آمادگی جسمی را برای انجام رابطه جنسی مساعد اعلام می‌کند بدین معنی نیست که شما برای این کار کاملاً آماده‌اید، حتی اگر شریک زندگی‌تان این درخواست و تمایل را داشته باشد.

دوست داشتن یکدیگر ارتباطی با احساس عشق بازی ندارد، روی دوست داشتن یکدیگر تمرکز کنید. بنابر تحقیق دانشگاه ویسکونسین در آمریکا ۶۵ درصد از زنان در ماه اول پس از تولد نوزادشان رابطه جنسی را در شکل تماس بدنی دارند و ۳۴ درصد از طریق سکس دهانی یکدیگر را ارضا می‌کنند و ۱۷ درصد آمیزش انجام می‌دهند.

مسائلی که در مورد رابطه جنسی پس از زایمان مطرح می‌شود بدین قرارند:

آیا آمیزش دردناک خواهد بود؟

اگر به دلیل پارگی در میاندوراه(فاصله میان واژن و مقعد) یا زایمان سخت بخیه خورده باشید، ممکن است هنوز  آسیب پذیر باشید. رفع درد در این ناحیه ممکن است چندماهی به طول انجامد.

اگر با عمل سزارین زایمان کرده باشید، ممکن است در قسمت زیر ناف، جایی که شکم شکاف خورده است، احساس درد می کنید. در آمیزش رودررو ممکن است به این ناحیه فشار وارد شود و احساس ناراحتی کنید بنابراین از روش‌های دیگر استفاده کنید.

اگر شیردهی انجام می‌دهید، تغییرات هورمونی باعث خشک شدن واژن خواهد شد. بنابراین از کاندوم روغنی یا ژل‌های مخصوص استفاده کنید.

 

آیا واژن من کاملاً از هم گسیخته شده است؟

واژن دارای انعطاف پذیری بالایی است که می‌توان یک نوزاد را از آن بیرون کشید و پس از مدتی به اندازه قبل از زایمان خود بازگردد، اما در هر صورت بزرگتر از قبل خواهد بود. اینکه چقدر بزرگ شده است بستگی به عوامل متعددی دارد. برخی از این دلایل عبارتند از : نوزاد چقدر بزرگ بوده است، شما چند فرزند دارید و آیا تمرینات کیگل را مرتب انجام داده‌اید تا ماهیچه واژن شما مقاوم شود؟

 

آیا برای همسرم مانند گذشته دارای جذابیت جنسی هستم؟

اگر همسر شما کمی سرد و بی اشتیاق نسبت به رابطه جنسی شده است فراموش نکنید که او مدت زمان زیادی با شما رابطه نداشته است. شاید استرس و مسئولیت فرزند جدید در خانه بر روی عواطف پدر نوزاد تأثیر گذاشته است. در مورد احساسات و تمامی تغییرات ایجاد شده‌ای که با به دنیا آمدن فرزندتان بروز کرده‌اند، آزادانه صحبت کنید. اگر هنوز زمان آمیزش جنسی فرا نرسیده است، می‌توانید او را در آغوش بکشید، ببوسید و به روش‌های مختلف یکدیگر را شاد کنید.

بیشتر بدانیم: تب

 چرا نوزاد من تب دارد؟

ممکن است این اولین تب نوزاد باشد و شما را بسیار نگران کند. اما این را بدانید که تب همیشه نشانگر تلاش سیستم دفاعی بدن در مبارزه با عفونت است. وقتی نوزاد در اثر یک میکروب یا ویروس مریض می‌شود بدن او با افزایش دما به این وضعیت پاسخ می‌دهد. تب در واقع بهتر از بیماری‌هایی است که نشانه‌ای ندارند.

 

آیا باید با پزشک تماس بگیرم؟

تا رسیدن نوزاد به ۳ ماهگی در شرایط زیر باید با پزشک تماس گرفت:

  • دمای بدن نوزاد از ۳۸ درجه سلسیوس بیشتر شود.
  • نوزاد رنگ پریده یا قرمز شده، بی حال است و اشتها ندارد یا اینکه رفتار و ظاهرش به گونه‌ای تغییر کرده که شما را نگران می‌کند.

در صورت تماس با پزشک درجه بدن، شیوه محاسبه آن و سایر علایم فرزندتان را به او بگویید. بر اساس این اطلاعات پزشک جدی بودن تب را بررسی می‌کند و داروی مجاز را معرفی خواهد کرد.

هیچگاه قبل از مشورت با پزشک دارویی به نوزاد ندهید ممکن است به دلیل مقدار نادرست برایش بسیار خطرناک باشد، همچنین داروهای تب بر علایم بیماری را از بین می‌برند و تشخیص صحیح پزشکی را مشکل می‌کنند. اگر تب بیشتر از ۳۸ درجه رسید، باید او را به مطب ببرید تا تحت معاینه قرار بگیرد.

 

چگونه می‌توان تا حدودی تب نوزاد را کاهش داد؟

  • با درآوردن لباس‌های اضافه او را خنک کنید یا او را 5 تا 10 دقیقه در وان آب ولرم همراه با یک اسفنج نرم قرار دهید. این کار باعث می‌شود که دمای بدن با تبخیر آب از روی پوست کاهش یابد. از آب سرد استفاده نکنید زیرا باعث لرزیدنش می‌شود و دمای مرکزی بدنش را بالا می‌برد.
  • دائماً به او شیر بدهید تا نوزاد با کاهش  آب بدن  مواجه نشود.
  • اگر پزشک توصیه کرد به مقدار مجاز  استامینوفن به او بدهید.
  • هرگز با ریختن الکل بر روی پوستش سعی نکنید که خنک شود زیرا اگر الکل به درون جریان خون جذب شود باعث حمله عصبی و مشکلات دیگر خواهد شد.