علاقمندی به موسیقی

حالا که نوزاد مدت زمان بیشتری در روز بیدار است می‌توانید از این زمان‌ها برای رشد حواس نوزاد استفاده کنید. سعی کنید که لالایی‌های محبوب نوزاد  را بخوانید یا برای او موسیقی پخش کنید.

فقط از ترانه‌های کودکانه استفاده نکنید. خانه را با صدای موسیقی از  شجریان گرفته تا تتلو پر کنید و ببینید که او از صداهایی که تولید می‌کند، دست و پاهای خود را  که به هم می زند، لذت خواهد برد.

نوزاد ممکن است از صداهای زوزه باد یا تیک تیک ساعت هم لذت ببرد. هر چقدر که صداهای گوناگونی برای او پخش کنید، تاثیرگذاری بیشتر خواهد بود. متوجه خواهید شد که نوزاد به بعضی قطعات بیشتر از سایرین واکنش می‌دهد.

البته قرار نیست که تمام وقت او را با موسیقی پر کنید. آن‌ها به آرامش هم نیاز دارند. وقتی زیادی سرو صدا در اطرافشان باشد ممکن است گریه کنند، عصبانی شوند یا به خود بپیچند. زمان مشخصی را برای این کار در نظر بگیرید.

آغاز ابراز وجود نوزاد

با وجود اینکه هنوز نمی‌تواند صحبت کند، صورت کوچک نوزاد به شما حرف‌های زیادی را می‌گوید. او با حالات مختلف صورت مانند غنچه کردن لب‌ها، بالا بردن ابروها، بستن یا باز کردن چشم‌ها و چین انداختن در پیشانی احساس زیبای خود را بیان می‌کند.

او سعی دارد چیزی را به شما بگوید مانند عوض کردن پوشک یا شاید می خواهد به شما بگوید در حال تمرین کردن توانایی‌های جدید است.

به خاطر داشته باشید، نوزاد شمامنحصر بفرد است

تمام نوزادان خاص هستند و لازم است که به آنها به عنوان پدیده‌هایی جداگانه نگاه کرد. نمودار  رشد نشان می‌دهد که نوازد شما پتانسیل کامل شدن را دارد. اگر نوزاد شما هنوز رشد نکرده، این را به خاطر داشته باشید که شاید آنها به زمان بیشتری برای رسیدن به سطح نمودار رشد  نیاز دارند. اگر سوالی در مورد رشد نوزاد دارید از مسئولان بهداشت بپرسید.