کودک شما چگونه رشد می کند؟

اندازه و پیچیدگی مغز نوزاد در این هفته گسترش می‌یابد. تقریباً مغز به اندازه ۵ سانتی متر در سه ماه اول رشد می کند.

گاهی متوجه می‌شوید که نوزاد چند دقیقه‌ای ساکت و هوشیار است. این زمان، زمان یادگیری اوست. در این شرایط سعی کنید با او صحبت کنید، برای نوزاد شعر بخوانید یا اینکه تصاویر روی دیوار را برای نوزاد تعریف کنید، تا میزان یادگیری او را چندین برابر سازید. ممکن است نتواند به گفتگوی شما واکنش نشان دهد اما مجذوب زبان، صدا و صحبت های شما می‌شود.

حالات صورت و بدن، صداها و رنگ‌ها همه فرصت‌های یادگیری هستند. حتی حمام آزمایشگاهی برای نوزاد است تا دنیای اطرافش را کشف کند.

* یادگیری حقایق جالب تر در مورد رشد نوزاد شما در 7 هفتگی

تغییرات زندگی شما: احساس گناه در مورد عدم شیردهی

جامعه بر روی مادران فشار وارد می‌کند که از شیر خود نوزاد را تغذیه کنند. بی شک شیر مادر بهترین غذای نوازد است. با ین حال دلایلی وجود دارد که ممکن است شیر مادر غیر قابل استفاده  برای برخی زنان و بچه‌ها باشد. احساس گناه از اینکه شیر مادر به نوزاد داده نمی‌شود می‌تواند ضربه ی شدید روحی را به مادر وارد کند به ویژه اگر در دوران بارداری برای اینکار برنامه ریزی کرده باشد و حالا شرایط باعث شده که مادر توان شیردهی نداشته باشد.

شیر مادر و شیرخشک هر دو رشد نوزادان را تأمین می‌کنند. اگر توان شیردهی ندارید یا اینکه تصمیم داریدشیر دادن به نوزاد را متوقف کنید، با پزشک تغذیه خود صحبت کنید تا  بتوانید از شیر جایگزین مناسب استفاده نمایید. در مورد احساسات خود با پزشک صحبت کنید و زیاد سخت نگیرید. مهم‌ترین چیزی که باید به خاطر داشته باشید این است که تغذیه نوزاد مهم‌تر از عشق و مراقبت از او نیست.

بیشتر بدانیم: شنوایی

 

چگونه می‌توانم از شنوایی نوزادم مطمئن شوم؟

تمام نوزادان قبل از اینکه از بیمارستان مرخص شوند بنابر پیشنهاد آکادمی اطفال آمریکا و مؤسسات ملی بهداشت باید تحت نظارت شنوایی قرار بگیرند (برآوردها نشان می‌دهد که ۲ تا ۳ نفر از ۱۰۰۰ نوزاد با مقداری کم شنوایی متولد می‌شود).

تست نوزادی میزان آسیب شنوایی را مشخص نمی‌کند بنابراین اینکه نوزاد در بیمارستان سالم معرفی شود بدین معنی نیست که شنوایی‌اش مشکلی ندارد. بعضی نوزادان مدتی بعد شنوایی خود را به دلیل بیماری یا آسیب دیدگی از دست می‌دهند. از آنجا که والدین و پرستاران معمولاً اولین کسانی هستند که متوجه این مشکل می‌شوند، لازم است که در مورد علایم هشداردهنده آسیب شنوایی آگاهی داشته باشید.

اما این را نیز بدانید که ممکن است مشکل کم شنوایی نوزاد را تشخیص ندهید. نوزاد ممکن است وقتی که با او صحبت می‌کنید یا وارد اتاق می‌شوید، به سمت شما بازگردد اما این به معنی شنوایی سالم نیست. او ممکن است بعضی صداها را تشخیص دهد اما توانایی کافی برای دریافت آنها را نداشته باشد که در ادامه بر روی صحبت کردنش هم تأثیر می‌گذارد. به همین دلایل لازم است که نوزاد دائماً برای تست شنوایی به مراکز بهداشت مراجعه کند.

 

چه چیزهایی باعث مشکلات شنوایی می‌شود؟

بعضی نوزادان با مشکلات شنوایی به دنیا می آیند که ارثی هستند مانند سابقه ناشنوایی در خانواده. دلایل دیگر شامل قرار گرفتن در معرض عفونت‌هایی مانند سرخچه یا CMV در رحم مادر است، مشکلاتی نیز در هنگام زایمان ممکن است باعث بروز این ناتوانی شود که شامل نرسیدن اکسیژن به نوزاد، مننژیت، کم کاری غده تیروئید یا زودرس بودن می‌باشد.

بعضی نقص‌های مادرزادی هم باعث ناشنوایی می‌شود. در برخی موارد، مشکل شنوایی موقتی است و دلیلش سرماخوردگی، عفونت گوش میانه یا جرم گرفتی گوش اعلام می‌شود. یا گوش داخلی ممکن است در اثر آسیب دیدگی، تومور یا یک ویروس صدمه ببیند.

 

در صورت وجود مشکل چه باید کرد؟

اگر در مورد شنوایی نوزادتان نگران هستید، با پزشک او صحبت کنید تا گوش‌هایش را معاینه کند، تست شنوای بگیرید یا اینکه نوزاد  را به یک متخصص شنوایی یا پزشک گوش، حلق و بینی معرفی کند.

تشخیص به موقع برای درمان مشکلات شنوایی بسیار مهم است. کم شنوایی اگر درمان نشود باعث می‌شود که فرد در یادگیری و تکلم زبانی هم دچار مشکل شود ولی تشخیص و درمان به موقع معمولاً پیشرفت خوبی را در مهارت‌های زبانی به دنبال دارد. درمان شامل سمعک شنوایی می‌شود که حتی برای گوش نازک نوزادان نیز ساخته می‌شود. بچه‌هایی که دارای مشکل شنوایی هستند می‌توانند از کاشت حلزونی هم استفاده کنند، این دستگاه از الکترودها برای پردازش صدا استفاده می‌کند.