حس کردن محیط بیرونی با دست ها

دست‌های نوزاد شما در این سن بیشتر باز است و آماده  چنگ زدن به دنیای خارج  می شود.در روزهای اول زندگی نوزاد، گرفتن نوعی حرکت نا خود آگاه و غریزی بود و او نمی‌توانست چیزی را که می‌خواهد بگیرد. با این وجود او در واقع نمی‌تواند  چیزی را در دست بگیرد بلکه در دستانش آن را نگه می‌دارد. و وقتی دست خود را به سمت چیزی می‌برد ممکن است نتواند آن را بردارد.

او تلاش کردن برای برداشتن اشیا را شروع می‌کند، پس لازم است که اشیای خطرناک دور از دسترس قرار گیرند و آب داغ یا اشیای تیز در نزدیک نوزاد نباشند.

از حالا یادگیری نوزاد آغاز می‌شود

ممکن است گاهی متوجه شوید که نوزاد آرام به جایی خیره شده است. این زمان آغاز یادگیری است: مغز نوزاد در سه ماه اول حدود 8 سانتی متر رشد می‌کند.

از این زمان‌ها استفاده کنید تا بهتر با نوزاد آشنا شوید. با او صحبت کنید، برای فرزند کوچک خود آواز بخوانید، تصاویر روی دیوار را برای او شرح دهید. ممکن است هنوزنتواند صحبت های شما را متوجه شود، اما در حال یاد گرفتن است.

بافت‌های جدید برای حس کردن از طریق دست‌های نوزاد در دسترس او قرار دهید.نورها و صداهای جدید همه فرصت‌های یادگیری هستند. حتی حمام کردن ازمایشگاه شناخت زندگی برای اوست.


چشم‌ها می‌توانند اشیا را پردازش کنند

در این سن دو چشم می‌توانند اشیا را دنبال کنند و نوزاد با شی متحرک همراه می‌شود، کاری که برای اولین بار بعد از تولدش توانسته انجام دهد.

فروشگاه‌ها پر از اسباب بازی‌های رشد است اما با اشیای معمولی هم این تمرینات ممکن است. یک قاشق پلاستیکی شفاف را در جلوی او تاب دهید سپس شاهد تلاشش برای دنبال کردن آن باشید. باید توجه نوزاد را جلب کرد، گرچه تا سه ماه آینده او می تواند به صورت عمودی اشیا را دنبال کند و برای دنبال کردن مورب هم به شش ماه دیگر نیاز دارد. پس هم اکنون نوزاد قادر به دنبال کردن حرکت افقی اشیا است.

می‌توانید به صورت نوزاد نزدیک شوید و به آرامی سر خود را این طرف و آن طرف حرکت دهید. این گونه چشم‌های نوزاد بر روی شما قفل می‌شود.

به خاطر داشته باشید، نوزاد شمامنحصر بفرد است

تمام نوزادان خاص هستند و لازم است که به آنها به عنوان پدیده‌هایی جداگانه نگاه کرد. نمودار  رشد نشان می‌دهد که نوازد شما پتانسیل کامل شدن را دارد. اگر نوزاد شما هنوز رشد نکرده، این را به خاطر داشته باشید که شاید آنها به زمان بیشتری برای رسیدن به سطح نمودار رشد  نیاز دارند. اگر سوالی در مورد رشد نوزاد دارید از مسئولان بهداشت بپرسید.