کودک شما چگونه رشد می کند؟

لبخند زدن آغاز می‌شود. اولین لبخند نوزاد در همین زمان مشاهده خواهد شد. پس خود را آماده کنید تا در مقابل هر کاری که برای نوزاد انجام می‌دهید لبخند شاد این کوچولو بی دندان را  فقط برای شماست از صمیم قلب پذیرا باشید. این لحظه قند در دلتان آب می‌کند حتی اگر آن روز  برای شما روز بدی بوده است و حتی شب را تا صبح برای نوزاد بیدار مانده اید.

* یادگیری حقایق جالب تر در مورد رشد نوزاد شما در 5 هفتگی

تغییرات زندگی شما: چکاپ پس از زایمان

به زودی آخرین دوره ی چکاپی که از قبل از زایمان نزد پزشک یا ماما آغاز شده، فرا می‌رسد. پزشک شماسلامتی عاطفی و جسمی را پس از بررسی استرس‌های بارداری، زایمان و مادر شدن ارزیابی خواهد کرد.

در آزمایش لگنی پزشک یا ماما کنترل می‌کند که خراش، پارگی یا کبودی در واژن یا گردن رحم التیام یافته باشد. اگر گردن رحم درمان شده باشد، ممکن است آزمایش پاپ اسمیر نیز گرفته شود. ناحيه عضلاني بين واژن و مقعد کنترل می‌شود تا برش‌های انجام شده در زمان زایمان یا پارگی‌ها درمان شده باشند. وجود پارگی در شکم هم بررسی می‌شود و اگر سزارین شده باشید، جای زخم‌ها و بخیه‌ها کنترل خواهد شد تا اطمینان یابند که التیام یافته‌اند.

سینه‌ها نیز کنترل می‌شود. اگر شیردهی دارید، ماما بررسی می‌کند که هیچ گونه مجرای مسدود شده‌ نداشته باشید زیرا در صورت وجود چنین موردی احتمال عفونت‌هایی مانند ورم پستان وجود دارد. اگر شیردهی ندارید، ماما یا پزشک سینه را کاملا معاینه می کند و از خشک بودن سینه‌ها مطمئن می‌شود.  همچنین باید مطمئن شود که هیچ قسمت سفت یا سخت شده‌ای در سینه به نشانه ی عفونت وجود ندارد.

به شما گفته می شود که داشتن رابطه جنسی موردی ندارد گرچه مادران تا چند هفته و حتی چند ماه پس از زایمان انرژی و تمایل کافی برای شروع رابطه جنسی مجدد را ندارند. جدا از مساله تمایل شما لازم است اقدامات لازم برای جلوگیری از  بارداری مجدد پس از زایمان  را شروع کنید زیرا ممکن است قبل از اینکه بدن شما ریکاوری شود مجددا باردار شوید.

البته سلامت روانی هم برای پزشک معالج اهمیت دارد. از هر 5 مادر 4 تای آن‌ها به افسردگی پس از زایمان دچار می‌شوند. با این حال اگر این احساسات بیشتر از دو هفته ادامه پیدا کرد شاید دچار افسردگی خفیف بعد از زایمان شده اید و توجه کنید که شرایط جدی خواهد بود و لازم است که از کمک‌های روان پزشک استفاده کرد و از داروهای مجاز که برای شیردهی ضرری ندارد، استفاده نمود.

بیشتر بدانیم: همکاری با پزشک نوزاد

 هر چند وقت یکبار باید نوزاد را نزد پزشک برد؟

بیشتر پزشکان کودک و پزشکان خانواده توصیه می‌کنند که در ده روز اول بهتر است که یک یا دو بار  برای بررسی سلامتی نوزاد اقدام شود و در ۱، ۲، ۴، ۶، ۹ و ۱۲ ماهگی برای چکاپ های بعدی مراجعه کند. اگر نوزاد دارای مشکل پزشکی است یا رشد خوبی ندارد، تعداد این مراجعات بیشتر خواهد بود.

 

چگونه می‌توان بهترین برداشت را از چکاپ های نوزاد داشت؟

پزشکان معمولاً سرشان شلوغ است و چکاپ را با سرعت برق و باد انجام می‌دهند پس بهتر است قبل از پرداخت ویزیت پزشک سؤالات خود را آماده کنید. در زمان معاینه اطلاعات مربوط به وزن، قد و واکسن نوزاد را در کنار توصیه‌های پزشک را در برگه معاینه پزشکی نوزاد یادداشت نمایید. اگر در زمان معاینه موضوعی را فراموش کردید نگران نباشید می‌توانید با منشی تماس بگیرید و سؤالات خود را پشت تلفن مطرح کنید.

شما کارشناس فرزندتان هستید و پزشک نیز کارشناس مراقبت از او پس داشتن رابطه مناسب بین شما و پزشک نوزاد بسیار کارساز خواهد بود. اگر با توصیه پزشک مشکل دارید یا احساس می‌کنید پیشنهادات او کاربردی نخواهند بود، بهترین راه در میان گذاشتن نظرات خود با پزشک است. ممکن است یکی از شما برداشتش اشتباه باشد. بیشتر پزشکان از نظرات صادقانه شما استقبال می کنند و به دنبال رابطه‌ای ثمربخش با شما و نوزاد شما هستند. اگر متوجه اختلافات زیادی شدید، بهتر است با پزشک دیگری مشورت کنید. از دوستان خود برای معرفی پزشکی خود کمک بگیرید.

 

اگر پس از چند ساعت مجبور شدید با پزشک صحبت کنید، بهترین کار چیست؟

بدون شک شما از روند کاری پزشک آگاهی دارید. بیشتر پزشکان سیستمی برای پاسخ به سؤالات و نگرانی‌های والدین از طریق سرویس پیام رسانی و قرار دادن نام و شماره تلفن دارند یا اینکه برای توصیه‌های سلامتی  پرستاری که همیشه در دسترس بیماران قرار دارد را معرفی می کنند. همچنین در صورت بروز موقعیت‌های اضطراری می‌توانید به اورژانس بیمارستان‌ها مراجعه کنید. مهم‌ترین چیزی که در مورد توصیه پزشک باید به خاطر داشته باشید این است که وقتی موضوع سلامتی نوزادتان باشد، هیچ سوالی احمقانه نیست.