کودک شما چگونه رشد می کند؟

در چهار هفتگی نوزاد از تماشای صورت شما لذت می‌برد و ممکن است بعضی از حالات شما را هم تقلید کند. زبانتان را بیرون بیاورید می‌بینید که تلاش می‌کند این کار را انجام دهد. نوزاد به زودی صداهایی مانند قل قل، بغ بغ، خرخر و وزوز تولید می‌کند. در پاسخ به نوزاد رو به صورت او  صداهای قل قل و بغ بغش را تکرار کنید. زبان نوزادان را دست کم نگیرید، صداهای آنها بسیار هماهنگ است و به عنوان یک وسیله ی ارتباطی می‌تواند به نوزاد در مورد ساختار و نقش زبان آموزش دهد.

وقتی که در بیرون از خانه کار دارید یا می‌خواهید قدم بزنید با پوشیدن یک حمل کننده مخصوص نوزاد را بر جلوی قفسه سینه‌تان قرار دهید تا او احساس خوشحالی و آرامش داشته باشد. نوزاد دوست دارد که به شما نزدیک باشد.

* یادگیری حقایق جالب تر در مورد رشد نوزاد شما در 4 هفتگی

تغییرات زندگی شما: احساسات درهم و برهم

حتی زمانی که خود را به خاطر  پدر و مادر شدن شادترین افراد  روی زمین می دانید، احساساتی مأیوس کننده در درونتان جریان دارند. 9 ماه را با خیال اینکه نوزاد چه شکلی خواهد بود سپری کردید و حقیقت ممکن است آن چیزی که شما تصور می‌کردید، نباشد. والدینی که فرزندشان با یک مشکل مادرزادی متولد می‌شود این قبیل احساسات را بیشتر تجربه می‌کنند اما والدین معمولی هم چنین احساساتی دارند.

در تمامی این شرایط داشتن فرزندی جدید را باید جشن گرفت.اما قبل از اینکه نوزاد واقعی کاملاً پذیرفته شود، تأسف خوردن برای نوزاد خیالی ادامه دارد. در مورد این موضوع به ندرت صحبت می‌شود اما کاملاً طبیعی و انسانی است. بنابراین اگر لذت شما با اندکی تأسف همراه است احساس گناه نکنید. به خودتان فرصت بدهید و اندکی تنها باشید تا قدر  نعمت‌هایی را که دارید بیشتر بدانید.

بیشتر بدانیم: واکسیناسیون

 چرا واکسن‌های متعددی برای نوزادن پیشنهاد می‌شود؟

هیچ پدر و مادری از دیدن گریه و زاری فرزندشان لذت نمی‌برند. اما واکسن‌ها برای مراقبت از نوزادان در مقابل بیماری‌های خطرناک مهیا شده‌اند و بسیاری از افراد آنها را مهمترین مرحله کنترل سلامتی نوزاد می‌دانند. بعضی از این بیماری‌ها (فلج اطفال و دیفتری) صدها سال پیش شیوع داشته‌اند اما در حال حاضر به مدد برنامه‌های ایمنی سازی مواردی محدود در جامعه مشاهده می‌شود.

 

واکسن چگونه کار می‌کند؟

واکسن‌ها حاوی ویروس‌ها یا باکتری‌های ضعیف شده یا مرده هستند که باعث بیماری می‌شوند. پس از اینکه نوزاد واکسن را دریافت کرد، سیستم ایمنی بدنش پادتن مورد نیاز برای مقابله با آن ویروس را تولید می‌کند و این گونه نوزاد در مقابل بیماری ایمن می‌شود.

 

نوزادان چه نوع واکسن‌هایی را دریافت خواهند کرد؟

از  جدول زمان بندی واکسیناسیون نوزاد استفاده کنید تا در مورد زمان و نوع واکسن‌ها اطلاع یابید.