زمان بازی نوزاد

بازی کردن با نوزاد روشی عالی برای کمک به او در راستای شناخت دنیای ناشناخته و جدید است. استفاده از الگوهای پر رنگ و کتاب‌هایی که عکس صورت نوزادان در آنها وجود دارد می‌تواند برای نوزاد جذاب باشد.

مهد کودک یا اتاق بازی پر از اسباب بازی‌های متعدد برای نگاه کردن، لمس کردن و گوش دادن است که به نوزاد مهارت‌های مختلفی در دست‌ها و انگشتان می‌دهد و برای نوزاد در 4 هفتگی بسیار جذاب است. می‌توانید در کنار نوزاد بر روی زمین دراز بکشید و بازی کنید.

با وجود اینکه نوزاد در این سن اشتیاق گرفتن اشیا را دارد، هنوز به هماهنگی حرکت دست و چشم نرسیده است. این مهارت در 4 ماهگی ایجاد می‌شود. در این فاصله می‌توانید اسباب بازی‌ها را در دست نوزاد قرار دهید و البته احتمال مکیده شدن انگشت دستتان هم وجود دارد!

نوزاد و کشف اندام های خود

در زمان تولد، نوزاد در مورد دست‌ها و پاهای خود و دلیل بودن اندام ها هیچ شناختی نداشت. تمام این ناشناخته‌ها با آغاز تلاش برای کشف تغییر می‌کند. اولین اعضایی که نوزاد آنها را بررسی خواهد کرد دست‌ها و پاهایش است.

نوزاد را با بالا گرفتن دست‌ها بر بالای سر خودش تشویق کنید و با نوزاد صحبت کنید، مثلا از او بپرسید نوزادمان چقدر بزرگ است؟ با اینکه نوزاد هنوز بسیار کوچولو و بامزه است، سپس انگشتان پای نوزاد را در دست خود گرفته و  بشمارید. سعی کنید دست‌های نوزاد  را در روبروی صورت او حرکت دهید تا بتواند همزمان ببیند و احساس کند.

نوزادان در تنظیم کردن دمای بدنشان مشکل دارند و چرخه بدن آنها هنوز کامل نشده است. بخاطر داشته باشید که بعضی از قسمت‌های بدن نوزاد مانند دست و پاها گرم‌تر هستند. در روزهای سرد انگشتان پا و دستان نوزاد را بپوشانید.


حرف زدن نوزادی

ممکن است نوزاد صداهایی از خود برای بیان کردن احساسات خود تولید کند. بعضی از آنها هم زوزه می‌کشند و می‌خندند. هر صدایی که تولید می‌کنند باید به آنها پاسخ بدهید. آن‌ها از صدای شما لذت خواهند برد.

اگر مشغول کار هستید، با تولید صدا نوزاد همچنان از وجود شما لذت می‌برد.  در مورد حرف زدن‌های نوزاد سطحی نگر نباشید. این مهارت در راستای برقراری رابطه و آموزش ساختار و نقش زبان به نوزاد بسیار مهم است.

روزتان را برای نوزاد تعریف کنید. او از صحبت کردنتان لذت خواهد بود و حتی ممکن است به گونه‌ای نظراتش را با تولید صدا نشان دهد.


به خاطر داشته باشید، نوزاد شمامنحصر بفرد است

تمام نوزادان خاص هستند و لازم است که به آنها به عنوان پدیده‌هایی جداگانه نگاه کرد. نمودار  رشد نشان می‌دهد که نوازد شما پتانسیل کامل شدن را دارد. اگر نوزاد شما هنوز رشد نکرده، این را به خاطر داشته باشید که شاید آنها به زمان بیشتری برای رسیدن به سطح نمودار رشد  نیاز دارند. اگر سوالی در مورد رشد نوزاد دارید از مسئولان بهداشت بپرسید.