کودک شما چگونه رشد می کند؟

نوزادان به مک زدن نیاز دارند و از این کار لذت می‌برند پس آنها را منع نکنید. در واقع تا الان متوجه شده‌اید که پستانک به آرام شدن نوزادان کمک می‌کند (اگر شیردهی انجام می‌دهید، بهتر است صبر کنید تا سینه‌هایتان کاملاً شیرده شوند که معمولاً سه تا چهار هفته پس از تولد به طول می‌انجامد). وقتی سینه شما، پستانک یا انگشت دستتان در دسترس نوزاد نباشد، بعید نیست که نوزاد به سراغ انگشت پا یا دست خود برود و آنها را بمکد.

دانشگاه امراض کودکان آمریکا توصیه می‌کند که از پستانک در زمان خواباندن کودک استفاده کنید زیرا شواهد نشان داده که پستانک می‌تواند مرگ ناگهانی کودک را کاهش دهد. بنابراین وقتی نوزادخوابید و پستانک از دهانش افتاد نیازی نیست که مجدداً آن را در دهانش قرار دهید یا اگر دوست ندارد پستانک داشته باشد، او را مجبور نکنید.

* یادگیری حقایق جالب تر در مورد رشد نوزاد شما در 3 هفتگی

تغییرات زندگی شما: ایجاد پیوند عاطفی

بعضی مادرها در مورد احساسشان نسبت به فرزندشان صحبت می‌کنند و آنرا یک عشق آنی و ناگهانی از همان ابتدا می‌دانند. توصیف آنها معنی ابتدایی پیوند عاطفی است. اما پیوند عاطفی یک لحظه ناگهانی و جادویی نیست. بیش از نیمی از مادران به زمان بیشتری برای برقراری رابطه نیاز دارند.

تولد، زایمان و ریکاوری تجربیات فیزیکی زیادی را به دنبال دارد به ویژه اگر پیچیدگی در آن وجود داشته باشد. اگر تا بi حال با نوزادان زندگی نکرده‌اید، اینکه ناگهان قرار باشد تمام مسئولیت نگهداری یکی از آنها را بر دوش بکشید بی شک همراه با اضطراب و نگرانی فراوان خواهد بود. رابطه شما با فرزندتان متفاوت از سایر روابط نیست، به زمان و تعاملات فراوان نیاز است تا احساس وابستگی شکل بگیرد.

پس اگر وقتی به نوزادی که 9 ماه منتظرش بودید نگاه می‌کنید، یک غریبهٔ کوچک را می‌بینید، احساس گناه نکنید. تا حدودی حق با شماست و پس از گذشت زمان متوجه خواهید شد که زندگی بدون او غیر قابل تصور خواهد بود.

اگر پس از  چند هفته احساس سردی یا حتی رنجش در شما ادامه پیدا کرد ممکن است به افسردگی پس از زایمان دچار شده باشید. ده درصد از آنهایی که تازه مادر شده‌اند از این افسردگی رنج می‌برند و دلیل اصلی‌ این اتفاق  نیز تغییرات هورمونی است. علاوه بر احساس تردید نسبت به مادر شدن، علایمی مانند بی خوابی، اضطراب، تغییر در اشتها و فکر آسیب زدن به خود و کودک مشاهده خواهد شد.

افسردگی پس از  زایمان ارتباطی با توانایی برای اینکه مادر خوبی باشید ندارد و همه چیز به علت تغییرات بیوشیمیایی درون می باشد که کنترل شما بر روی آنها کم است. همین حالا با ماما تماس بگیرد و منتظر چکاپ افسردگی پس از زایمان نباشید. هر چه زودتر کمک بگیرید، زودتر به احساس خوب خواهید رسید.

بیشتر بدانیم: نفخ شکم

 نفخ چیست؟

نفخ شکم عامل گریه کردن نوزاد است. این عامل بر روی 8 تا 40 درصد از نوزدان تأثیر می‌گذارد. تمام نوزادان در سه ماه اول زندگی‌شان بیشتر از هر زمان دیگری گریه می‌کنند، اما نفخ شکم چیز دیگری است.

بعضی پزشکان آن را بر اساس سه قانون تعریف می‌کنند: سه ساعت پشت سر هم حداقل سه بار در هفته گریه کردن نوزاد به مدت سه هفته متوالی ممکن است اتفاق بیافتد و نوزادرا  سه هفته تا شش هفته درگیر می‌کند. ساعات بروز نفخ معمولاً هنگام عصر است. بسیاری از نوازدان یک بند گریه می‌کنند، آرام نمی‌شوند، مشت‌هایشان را گره کرده و پاهایشان را جمع می‌کنند. نوزادان متفاوت هستید، اما نفخ معمولاً پس از 3 ماه از بین می‌رود.

 

چه چیز باعث نفخ شکم می‌شود؟

هیچکس نمی‌داند. بعضی افراد آن را به دلیل نارس بودن سیستم گوارش و بعضی نیز آلرژی‌های غذایی می‌دانند. عده‌ای دلیلش را سیستم عصبی در حال رشد یا مزاج کودک می‌دانند که باعث می‌شود کودک شدیداً مستعد شود. فرضیه دیگر این است که نفخ شکم گاهی در اثر برهم خوردن تعادل باکتری‌ها در روده‌هاست. تحقیقات نشان داده که نوزادان مبتلا به نفخ شکم فلور روده‌ای متفاوتی دارند.

 

برای درمان نفخ شکم چه راه‌هایی وجود دارد؟

بهتر است در مورد گریه کردن فرزندتان با پزشک صحبت کنید. او سایر دلایل احتمالی مانند مشکلات روده‌ای یا عفونت اداری را بررسی خواهد کرد و غذا و روند رشد نوزاد را تحت نظر خواهد گرفت. پزشک به شما کمک خواهد کرد تا در صورت ابتلای نوزاد به نفخ شکم بهترین درمان را به کار بگیرید.

بچه‌ها با هم فرق دارند پس باید چند روش را امتحان کنید تا به بهترین گزینه برسید. در اینجا پیشنهاداتی مطرح می‌شود که به ایجاد محیطی آرامش بخش، گرم و نرم برای نوزاد به شما کمک خواهدکرد:

  • نوزاد را محکم در پتو بپیچید یا اینکه او را در کرییر قرار دهید.
  • در بغل خود یا تاب او را تکان دهید.
  • او را به شکم روی دست بگیرید تا گازها را دفع کند.
  • چیزی روشن کنید که صدای بلند و مکرری داشته باشد مانند جاروبرقی، ماشین ظرفشویی، ماشین لباس شویی یا دستگاهی با صدای بلند.
  • نوزاد را سوار ماشین کنید یا اینکه با او در خیابان قدم بزنید، تکان خوردن درد را کم می‌کند.

ایده‌های دیگر: حمام گرم، بطری آب گرم یا حوله‌ای را بر روی شکم نوزاد قرار دهید (مراقب باشید که دما پوست او را آزار ندهد) یا از پستانک استفاده کنید. بعضی والدین گزارش کردند که با خوردن داروی سیمتیسون که گازهای روده‌ای را کاهش می‌دهد، علایم نفخ شکم فرزنداشان بیشتر شده است. درمان و دارو تنها در بعضی بچه‌ها نتیجه می‌دهد.

وقتی کودک یکسره گریه کند، صدای گریه‌اش آزاردهنده خواهد بود. بهتر است که از کسی که تجربه ی بیشتری دارد کمک بگیرید. می توانید کودک را در تخت  یا هر جای امن دیگری چند دقیقه‌ای قرار دهید تا خودتان دوش بگیرید (یا گریه کنید!).  بهتر است چند دقیقه‌ای نوزاد را تنها بگذارید حتی اگر در حال گریه است نگران نباشید آسیبی نخواهد دید.