کودک شما چگونه رشد می کند؟

رحم شما محیطی گرم و نرم بوده است و عادت کردن به صدا، نور و دریافت‌های حسی خارج از بدن شما برای نوزاد زمان بر است. ممکن است نتوانید در همان روزهای اول خصوصیات رفتاری او را شناسایی کنید زیرا در حالات مختلف خوابیدن با تغییرات سریع و مکرر قرار دارد.

تنها راهی که نوزاد برای برقراری ارتباط بلد است، گریه کردن است اما شما می‌توانید با صدا و لمس کردن با او ارتباط برقرار کنید. او حالا صدای شما را می‌شناسد و آن را از سایرین تشخیص می‌دهد.

نوزاد دوست دارد که در آغوش کشیده، بوسیده و نوازش شود. ممکن است حتی وقتی که صدای شما را می‌شنود یا صورت شما را می‌بیند صدای آه ایجاد کند و به دنبال پیدا کردن شما در میان سایرین باشد.

* یادگیری حقایق جالب تر در مورد رشد نوزاد شما در 2 هفتگی

تغییرات زندگی شما: افسردگی پس از زایمان

همه انتظار دارند شما بعد از زایمان . آمدن نوزاد بسیار خوشحال باشید، اما شما احساس ناراحتی و بی حوصلگی دارید و غمگین هستید. در واقع دلایل زیادی برای این احساس عجیب که نیمی از مادران به آن دچار می‌شوند و افسردگی پس از زایمان نام دارد، وجود دارد.

در طی هفته‌های اولی که با نوزاد در خانه هستید، ساعت خوابیدن به هم می‌خورد، مسئولیت‌های زیاد نگهداری از نوزاد شما را خسته می‌کند، نداشتن تجربه ی کافی در نگهداری از نوزاد بر سختی کار می‌افزاید و البته نبودن کسی که به شما کمک کند واقعاً استرس زا خواهد بود. تغییرات هورمونی شدیدی که پس از زایمان رخ می‌دهد بر روی حالات روحی مادر به ویژه اگر سابقه رفتار های عصبی قبل یا حین دوره قاعدگی شدید داشته باشد، تأثیر می‌گذارد. یک عامل مهم دیگر انتظار بقیه از مادر جدید است که باید همه کارها را انجام دهد زیرا بهشت زیر پای اوست! در این شرایط طوفان افسردگی به سراغ مادر بهشتی می‌آید.

بهتر است بدانید که این علایم طبیعی هستند. احساساتتان را با کسانی که دوستشان دارید مانند همسر، والدین و سایر وابستگان یا دوستان نزدیک خود در میان بگذارید. با سایر کسانی که به تازگی صاحب فرزند شده‌اند در باشگاه والدین تازه کار ارتباط برقرار کرده تا از تنهایی نجات پیدا کنید.

زمانی را به خودتان اختصاص دهید: نوزاد را به همسر یا پدر و مادربزرگ بسپارید و با دوستانتان بیرون بروید، خرید کنید یا اینکه یک حمام دلچسب داشته باشید. حتی بیرون رفتن و قدم زدن با نوزاد در هوای تازه می‌تواند مفید باشد.

کار را رها کنید: بخاطر داشته باشید که حالا مادر هستید. از این هفته‌ها برای تقویت رابطه‌تان با خانواده استفاده کنید.

اگر این احساسات پس از دو هفته ادامه داشت با پزشک خود مشورت کنید: ممکن است دچار افسردگی حاد پس از زایمان (PPD) شده باشید. دلایل این افسردگی کاملاً مشخص نیست، اما هرگز نمی‌تواند مادر خوب بودن یا کنار آمدن با شرایط جدید را تعیین کند. علایم PPD شامل اضطراب فراوان، حملات وحشت زدگی، تغییر در عادات غذایی (پرخوری یا از دست دادن اشتها)، بی خوابی و تصمیم برای آسیب زدن به خود یا نوزاد می‌ باشد.

بیشتر بدانیم: کاهش ریسک مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS)

 SIDS چیست؟

سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) گاهی به آن مرگ در تخت نوزاد نیز می گویند، زمانی رخ می‌دهد که نوزاد زیر 1 سال به صورت ناگهانی و بدون هیچ علامتی زمانی که خواب است می‌میرد.

 

ایا باید نگران باشم؟

با وجود اینکه SIDS باعث مرگ نوزادان بین 1 ماه تا 1 سال می‌شود، به ندرت رخ می‌دهد. SIDS در هر سال در ایالات متحده آمریکا 1500 قربانی دارد. معمولاً این اتفاق برای نوزادان میان سن 1 تا 4 ماه رخ می‌دهد، 90 درصد موارد شامل نوزادان کوچکتر از 6 ماه هستند.

 

چگونه می‌توان از ریسک مرگ ناگهانی نوزاد جلوگیری کرد؟

  • همیشه نوزاد را در حالت رو به سقف بخوابانید او را بر روی شکم یا پهلو قرار ندهید. بعضی از محققان SIDS در سال 1994 این موضوع را پیشنهاد کردند و پس از آن مرگ‌های SIDS تا 50 درصد کاهش یافت.
  • در همان اتاقی بخوابید که نوزاد قرار دارد اما از تخت مشترک استفاده نکنید (می‌تواند تخت خود را در کنار تخت او قرار دهید).
  • نوزاد را در بین تشک و بالش باز نخوابانید، عروسک‌های نرم یا نرده‌های تخت را در اطرافش قرار ندهید زیرا ممکن است دهان نوزاد را مسدود کنند و باعث خفگی او شوند. نوزاد را بر روی یک تشک تخت و محکم بدون بالش یا اسباب بازی بخوابانید و تنها یک پارچه نرم  در زیرش قرار دهید (می‌توان از پوشش‌های پارچه‌ای نازک و سبک استفاده کرد تا قطره‌هایی که از پوشک نوزاد بیرون می‌ریزد جذب بدنش نشود).
  • در زمان خواب لباس زیادی تنش نکنید، همیشه یک دست لباس بیشتر از لباسی که خودتان می‌پوشید برایش کافیست. اگر به نظرتان نوازد سردش است از لباس‌های گرم‌تر مانند لباس سرهمی یا کتون زیر لباس خوابش که در قسمت پایین مانند یک کیف بسته می‌شود، استفاده کنید.
  • هرگز در نزدیکی او سیگار نکشید و او را از کسانی که اسیگار می کشند دور کنید. اگر می‌توانید از سینه به نوزاد شیر بدهید و در هنگام خواباندش از پستانک استفاده کنید.