کودک شما چگونه رشد می کند؟

بینایی چشمان نوزاد شما هنوز تار است. نوزادان نزدیک بین متولد می‌شوند و در صورتی که با شی حدود 20 تا 38 سانتیمتر فاصله داشته باشند می‌توانند آن را به خوبی ببینند، پس او تنها زمانی می‌تواند به درستی شما را ببیند که در آغوش شما باشد.

نگران این موضوع نباشید که چرا نوزاد از همان ابتدا مستقیماً به چشم‌های ما نگاه نمی‌کند. نوزادان بیشتر ترجیح می‌دهند که ابروها، خط رویش مو یا دهان شما را نگاه کنند. پس از گذشته ماه اول و وقتی که شما را شناخت به تعامل نگاه چشم در چشم علاقمند می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که نوزادان صورت انسان را به سایر الگوها و رنگ‌ها ترجیح می‌دهند. اشیایی که درخشان، متحرک، برجسته یا سفید و سیاه هستند در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند.

* یادگیری حقایق جالب تر در مورد رشد نوزاد شما در 1 هفتگی

تغییرات زندگی شما: مشکلات شیردهی

دو تا چهار روز پس از تولد نوزاد، شیر وارد سینه‌های شما می‌شود و باعث پدیده‌ای می‌شود که به آن تراکم خون می گویند (تا این زمان نوزاد شیر اولیه به نام شیرماک (آغوز) را می‌نوشد). این تغییر مهم باعث تاثیرات ناخوشایندی برای مادران می‌شود: میزان احساس ناراحتی از متوسط تا زیاد خواهد بود. چرا؟

نوزاد شیر را از غدد تولید آن به سمت نوک پستان مک می زند و شما با افت میزان هورمون‌های پس از زایمان و احساس جدید مک زدن نوزاد شیرخوار خود روبرو هستید.

سینه‌هایتان حساس یا سخت و داغ می‌شوند و ممکن است ورم کرده یا احساس گزگز کنند. بخاطر دردناک بودن این احساسات هیچ گاه فکر نکنید که شیردهی از توان شما خارج است. تراکم خونی مدت زمان کوتاهی دارد که با عادت کردن بدن به شیردهی کاهش می‌یابد. بعضی روش‌ها برای کاهش درد وجود دارند:

  • دوش آب گرم بگیرید.
  • قبل از هر بار شیردهی از کمپرس آب گرم (مانند حوله کوچکی که در آب داغ قرار داده شده و سپس چلانده شده) بر روی سینه‌هایتان استفاده کنید.
  • قبل از شیردهی کمی شیر از هر یک از سینه‌هایتان بدوشید. سینه ی پر می‌تواند به سختی مک زده شود و ممکن است نوزاد دهانش را اشتباه بر روی قسمت دیگری از آن قرار دهد و برای نوشیدن شیر تلاش مضاعفی داشته باشد که خود باعث درد خواهد شد.
  • لباس زیر مخصوص شیردهی بپوشید. بعضی خانم‌ها ترجیح می‌دهند که فقط در شب از این لباس‌ها استفاده کنند.
  • هر دو تا سه ساعت یکبار به نوزاد شیر بدهید. بخاطر درد از شیردادن امتناع نکنید.
  • هر چقدر بیشتر شیر بدهید، سینه‌هایت شما احساس بهتری خواهند داشت.
  • زیاد مایعات بنوشید تا علاوه بر تأمین آب بدن تولید شیر متوقف نشود.
  • از هر دو سینه شیر بدهید.
  • پس از شیردهی از کمپرس آب سرد استفاده کنید. کیسه یخ خرده شده یا کیسه‌ای از سبزیجات یخ زده هم می‌تواند مفید باشد.

بیشتر بدانید: زردی (یرقان) چیست؟

 زردی چیست؟

زردی شرایطی است که باعث زرد شدن رنگ پوست و قسمت سفید چشم‌ها می‌شود. اگر انگشت خود را بر روی بینی یا قفسه سینی نوزاد مبتلا به زردی قرار دهید، رنگ زرد را خواهید دید. اگر نوزاد پوست تیره‌ای دارد می‌توانید زردی را در سفیدی چشم‌ها یا لثه‌هایش ببینید.

معمولاً زردی در روزهای دوم یا سوم تولد نوزاد، وقتی که از بیمارستان مرخص می‌شود بروز می‌کند به همین دلیل لازم است که در مورد این بیماری اطلاعات کامل داشته باشید و بدان توجه کنید. در بیشتر موارد زردی فیزولوژیکی به تدریج پس از دو هفته از بین می‌رود.

 

دلایل زردی چیست؟

یک نوزاد تازه متولد شده گلبول‌های قرمز بیشتر از حد نیاز بدنش دارد و معمولاً وقتی که کبد کوچک او نتواند آنها را سریعاً دفع کند، رنگ دانه‌ای زرد به نام بیلی روبین (محصول گلبول‌های قرمز) در خون ساخته می‌شود. بیشتر بیلی روبین در مدفوع نوزاد دفع می‌شود اما تقریباً نیمی از نوزادان در طی دو هفته اول زندگی خود دارای مقداری زردی هستند.

نوزادان زودرس و نوزادانی که دارای مشکل ژنتیکی یا عفونی هستند بیشتر مستعد این بیماری خواهند بود. همچنین اگر شیر مادر کافی به نوزاد نرسد احتمال افزایش زردی در او وجود دارد زیرا بیلی روبین نمی‌تواند از طریق مدفوع نوزاد دفع شود. زردی شیردهی در دو هفته اول بروز می‌کند.

بروز زردی در طی ۲۴ ساعت اول می‌تواند دلایلی مانند عدم هماهنگی گروه خونی مادر با نوزاد (مادر Rh منفی و نوزاد Rh مثبت)، عفونت یا مشکل کبدی داشته باشد.

 

آیا باید نگران باشم؟

بیشتر نوزادان دارای زردی صحیح و سالم هستند و نیازی به درمان ندارند. پزشک ممکن است آزمایش خون را تجویز کند تا میزان بیلی روبین خون نوزاد اندازه گیری شود که معمولاً اینکار با خون گرفتن از پاشنه ی پا نوزاد انجام می‌شود.

در مواردی که میزان زردی متوسط باشد، پزشک پیشنهاد نور درمانی می‌دهد که برای این کار نوزاد بدون لباس زیر نورهای آبی مخصوص قرار می‌گیرد تا بیلی روبین خونش تجزیه شده و با ادارد از بدن دفع شود. برای این درمان دستگاه کوچکی به کار می‌رود که هم در خانه و هم در بیمارستان قابل استفاده است. نوع ویژه‌ای از پتوی فیبرنوری که پتوی بیلی نامیده می‌شود هم تاثیرگذار است.

علاوه بر نوردرمانی باید مراقبت آب بدن نوزاد بود و در صورت بروز مشکلات پزشکی سریعاً درمان را آغاز کرد. پزشک به شما توصیه خواهد کرد که شیردهی بیشتری انجام دهید و از مکمل‌های مایع استفاده نمایید تا نوزاد بیلی روبین بیشتری را در ادرار خود دفع کند.

هدف از این درمان پایین آوردن میزان بیلی روبین است تا از ایجاد سموم در مغز کودک (بیماری که کرنیکتروس نامیده می‌شود) جلوگیری شود. با نظارت و درمان می‌توان از بروز چنین مشکلات و بیماری‌هایی به طور کامل جلوگیری کرد.