نوزاد فقط شما را می بیند

بینایی نوزاد هنوز تار و نامشخص است. نوزادان کم بینا متولد می‌شوند و می‌توانند تنها اشیا در فاصله 30 تا 40 سانتی متری را به خوبی ببینند، بنابراین نوزاد در یک هفتگی تنها زمانی شما را می بیند که اورا در آغوش خود نگه داشته باشید.

اگر در ابتدا مستقیماً به شما نگاه نمی‌کند، نگران نباشید. نوزادان معمولاً به سمت ابروها، خط رویش مو یا دهانتان که تکان می‌خورد، نگاه می‌کنند. بعد از اینکه پس از یک ماه شما را به خوبی شناخت، به نگاه چشم در چشم علاقمند می‌شود. تحقیقات نشان داده که نوزادان صورت انسان را به سایر الگوها و رنگ‌ها ترجیح می‌دهند.

فرصت کافی به نوزاد بدهید تا از نزدیک شما را بررسی کند. زمانی که به او شیر می‌دهید، به آرامی سرتان را به اطرف بچرخانید تا متوجه چشم‌هایش شوید که با شما حرکت می‌کند. این تمرین تقویت کننده ماهیچه‌های چشم او است.

نکات مورد توجه:

  • نوزادان به نور حساس هستند و می‌توانند سه بعدی ببینند. پلک زدنش را زمانی که شی را نزدیک او می برید، ببینید.
  • اگر احساس کردید نوزاد در ماه اول زندگی، انحراف چشم دارد و با نگاه کردن به اجسام سیاهی چشم های او جهت های مختلفی را نگاه می کند، نگران نشوید. برای نوزاد انحراف چشم طبیعی است.

درباره وزن نوزاد

اگر شیردهی انجام می‌دهید، ممکن است نگران این موضوع باشید که آیا شیر کافی دارید یا خیر زیرا به نظر نوزاد دائماً گرسنه است. نوزاد  احتمالاً شیر کافی را دریافت می‌کند زیرا هر چند ساعت شیر مادر را دریافت می‌کند.

بعضی علایمی که نشانگر شیر کافی برای نوزاد است بدین قرارند:

  • سینه‌ها به نظر خالی شده و پس از شیردهی نرم می‌شوند
  • نوزاد رنگ پریده نیست و اگر کمی پوستش را فشار دهید سریعاً به همان رنگ اول باز می‌گردد.
  • قد و وزن نوزاد هر دو باید رشد کند
  • صدای قورت دادن شیر را بشنوید
  • مدفوع زرنگ رنگ یا تیره دارد
  • در طول روز پنج تا شش بار پوشکش را خیس می‌کند

در هر صورت اگر شیردهی انجام می‌دهید یا از شیر خشک استفاده می‌کنید، لازم است بخاطر داشته باشید که نوزادن سرعت رشد متفاوتی دارند و این نسبت رشد گاهی کند می‌شود. به علاوه اگر نوزاد در هنگام تولد بزرگ است، با همان سرعت رشد نخواهد کرد.

اگر نوزاد از نمودار رشد خود پیشی گرفت، به خاطر عملکرد خوب شماست پس از سلامت او خوشحال باشید. اما اگر کنترل وزن نوزاد از نظر  پزشک کم است،  نشان می‌دهد که نوزاد از میزان سلامتی کافی بر خوردار نیست، ممکن است به درستی غذا نخورده باشد یا اینکه مواد مغذی به اندازه کافی جذب بدن نوزاد نشده باشد.


مدفوع نوزاد

در روزهای اول، مواد دفعی روده نوزاد به رنگ سبز تیره است که دلیل آن ماده مامیزه می باشد، مامیزه ماده‌ای است که در روده‌ها در زمان جنینی تولید می‌شود. با شروع به شیر خوردن، مامیزه دفع می‌شود، رنگ مدفوع کم کم زرد می‌شود اما با توجه به غذایی که مادر می خورد یا کیفیت و نوع شیر خشکی که به او می‌دهید، ممکن است مدفوع نوزاد رنگ‌های متفاوتی داشته باشد.

شکم یک نوزاد در هر روز 8 تا 12 بار  کار می‌کند اما اگر در روز فقط 1 بار هم دفع داشته باشد، جای نگرانی نیست.


تشخیص و تقلید حرکات

حتی در این سن کم نوزادان می‌توانند صورت‌ها و حرکات بدن را تشخیص دهند و گاهی آنها را تقلید نمایند. صورتتان را در مقابلش قرار دهید، زبانتان را بیرون بیاورید یا ابروهایتان را بالا بیاندازید. خواهید دید که او هم تلاش می‌کند کار شما را تقلید کند.

حتی اگر نوزاد فعلاً  توانایی تقلید حرکات را نداشته باشد، دقیقاً به آنها توجه می‌کند و یاد می‌گیرد. اگر با او ارتباط برقرار کرده و احساس کردید واکنشی نشان نمی‌دهد، نگران نباشید. ممکن است خوابش بیاید یا کمی نیاز به استراحت داشته باشد.


به شکم خواباندن نوزاد

نوزادان زمان زیادی خواب هستند و برای کاهش ریسک SIDS بهتر است که به پشت خوابانده شوند. اما وقتی که نوزاد بیدار است کمی او را بر روی شکم بخوابانید. نوزادان باید هر روز مدتی اینگونه باشند تا ماهیچه‌های گردنشان تقویت شود. پس همین امروز این حرکت را شروع کنید زیرا ممکن است وقتی بزرگتر شود از به شکم خواباندن گریزان باشد.


بخاطر داشته باشید، نوزاد شما منحصر بفرد است

تمام نوزادان خاص هستند و لازم است که به آنها به عنوان پدیده‌هایی جداگانه نگاه کرد. نمودار  رشد نشان می‌دهد که نوازد شما پتانسیل کامل شدن را دارد. اگر نوزاد شما هنوز رشد نکرده، این را به خاطر داشته باشید که شاید آنها به زمان بیشتری برای رسیدن به سطح نمودار  رشد  نیاز دارند. اگر سوالی در مورد رشد نوزاد دارید از مسئولان بهداشت بپرسید.