دنیای ترسناک برای نوزاد

رحم شما محیطی نرم و گرم بود و اکنون نوزاد به اندکی زمان نیاز دارد تا با نور، صدا و جلوه‌های زندگی خارج از بدنتان خو بگیرد. ممکن است نتوانید خیلی زود به شخصیت نوزاد پی ببرید، زیرا او  اکثر زمان خود را در حالات مختلفی از خوابیدن،آرامش، حرکات آرام و هوشیاری فعال است.

تنها روشی که نوزادتان برای برقراری رابطه بلد است، گریه کردن است اما می‌توانید با او از طریق صدا و لامسه هم ارتباط برقرار کنید.

نوزاد دوست دارد که در آغوش کشیده شود، بوسیده شود همچنین نوازش و ماساژ داده شود. او حتی وقتی صدای شما را می‌شنود یا صورتتان را می‌بیند ممکن است از خود صدا تولید کند و بخواهد در جمعیت شما را پیدا کند.


گریه‌های نفخ شکم

اگر نوزاد بیشتر از سه ساعت یک بند در سه یا چند روز از هفته گریه کند و این گریه کردن  به مدت حداقل سه هفته طول بکشد، هیچ توضیح پزشکی برای آن وجود ندارد و تنها دلیلش دردهای شکم درد یا همان نفخ است، کولیکاصطلاحی است که برای درد شکم و گریه کردن‌های غیرقابل کنترل نوزاد استفاده می‌شود.

نوزاد با  نفخ شکم احساس آرامش ندارد و دائماً پاهای خود را باز و بسته می‌کند و گاز از بدنش خارج می‌شود. گریه کردن و ناآرامی او ممکن است در هر ساعتی از روز رخ دهد اما معمولاً  بین ساعت  6 عصر  تا نیمه شب متداول است.

خوشبختانه نفخ زیاد دوام نمی‌آورد. 60 درصد از نوزادان در 3 ماهگی بدترین حالت این دردها را دارند و 90 درصد هم در 4 ماهگی بهتر می‌شوند.

افتادن بند ناف نوزاد

پس از تولد نوزاد بند ناف او را از جفت مادر جدا می‌کنند و تمام آنرا بیرون می‌کشند.قسمتی از بند ناف روی ناف بافی می ماند و   دور ناف می‌شوید که کم کم خشک شده و می افتد.

در این زمان در عوض حوله گذاشتن بهتر است که نوزاد را حمام کرد. وقتی که بند ناف کاملاً جدا شد چیزی که باقی می‌ماند ناف دوست داشتنی نوزاد شماست.


با نوزاد به آرامی رفتار کنید

ممکن است در پایان روز احساس کنید که نوزاد بداخلاق و گیج است. این موضوع طبیعی است. شاید تمام نورها و صداهای اطرف او را به هم ریخته باشند.

می توانید با نوازش، ماساژ دادن و بوسیدن یا تکان دادن نوزاد او را آرام کنید.

بخاطر داشته باشید، نوزاد شمامنحصر بفرد است

تمام نوزادان خاص هستند و لازم است که به آنها به عنوان پدیده‌هایی جداگانه نگاه کرد. نمودار  رشد نشان می‌دهد که نوازد شما پتانسیل کامل شدن را دارد. اگر نوزاد شما هنوز رشد نکرده، این را به خاطر داشته باشید که شاید آنها به زمان بیشتری برای رسیدن به سطح نمودار رشد  نیاز دارند. اگر سوالی در مورد رشد نوزاد دارید از مسئولان بهداشت بپرسید.