شکم نوزاد

نوزاد همیشه در طول روز وقتی که بیدار است او را به شکم بر روی زمین قرار دهید. نوزادان باید در هنگام خواب به پشت باشند اما گاهی در طول روز به منظور تقویت عضلات گردن، کمک به بالا کشیدن بدن، چرخیدن، نشستن و خزیدن لازم است که بر روی شکم قرار بگیرند. این کار باعث می‌شود که تورفتگی پشت سر نوزاد هم به مرور از بین برود.

در پایان این هفته، نوزاد ممکن است کاملاً سرش را بالا بگیرد و زمانی که بر روی شکم قرار گرفته سر خود را این طرف و آن طرف کند. سعی کنید که صورت خود را در مقابل نوزاد قرار دهید تا او تشویق به بالا آوردن سرش شود. می توانید حوله یا پتوی نرمی را پیچانده و آن را در زیر سینه‌اش قرار دهید تا بهتر بتواند خود را بالا بکشد. به زودی سیستم عصبی و کنترل ماهیچه‌های نوزاد رشد می‌کند و حرکات نامنظم او شروع می شود.

آرامش بخشی به نوزاد

نوزادان به مکیدن علاقه و نیاز دارند پس آنها را منع نکنید. در واقع ممکن است داشتن یک پستانک برای نوزاد آرامش بخش باشد.

تحقیقات دانشگاه اطفال آمریکا نشان داده که استفاده از پستانک در زمان چرت زدن و هنگام خواب می‌تواند ریسک سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) را کاهش دهد. وقتی پستانک سا سینه در دسترس نباشد نوزاد  انگشتان دست یا پای خود را به سمت دهانش می برد و با مکیدن دست و پای خود احساس خوشایندی پیدا می کند.

عدم استعمال دخانیات

اگر شما یا همسرتان سیگاری هستید، بهتر است که آن را ترک کنید. دود سیگار برای نوزاد بسیار خطرناک است، شش‌هایش را ضعیف می‌کند، او را در معرض عفونت‌های گوش قرار می‌دهد، در تنفس هنگام خواب اختلال ایجاد می‌کند و ریسک سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS)  را دو برابر خواهد کرد. حتی اگر وقتی نوزاد در اتاق است سیگار نکشید، مواد شیمیایی مضر در خانه جریانپیدا می کند و به اتاق نوزاد می رسد.


بخاطر داشته باشید، نوزاد شمامنحصر بفرد است

تمام نوزادان خاص هستند و لازم است که به آنها به عنوان پدیده‌هایی جداگانه نگاه کرد. نمودار  رشد نشان می‌دهد که نوازد شما پتانسیل کامل شدن را دارد. اگر نوزاد شما هنوز رشد نکرده، این را به خاطر داشته باشید که شاید آنها به زمان بیشتری برای رسیدن به سطح نمودار رشد  نیاز دارند. اگر سوالی در مورد رشد نوزاد دارید از مسئولان بهداشت بپرسید.