کودک شما چگونه رشد می کند؟

در این هفته کودک شما اطلاعات خاصی را به خاطر می‌آورد مانند جای عروسک‌هایش در خانه. او می‌تواند کارهایی که هفته پیش انجام داده تکرار کند.

این مهارت‌ها نشان می‌دهد که حافظه‌اش در حال رشد است، توانایی برای به خاطر آوردن جزئیات یک تجربه در حافظه کوتاه مدت او است، البته هنوز تجربیات زیادی را فراموش می‌کند. حافظه آگاه طولانی مدت نسبت به برخی اقدامات تا 2 یا 3 سالگی رشد نخواهد کرد، یعنی تا زمان تکلم.

* یادگیری حقایق جالب تر در مورد رشد نوزاد شما در 9 ماه و 2 هفتگی

تغیییرات زندگی شما: سبک‌های متفاوت والدین

هر کسی سبکی متفاوت با اولویت‌های مختلف برای بزرگ کردن کودکان دارد. البته گاهی نمی‌توان در مقابل کاری که یکی از والدین انجام می‌دهد سکوت کرد.

به خاطر داشته باشید که روش‌های نگهداری و پرورش کاملاً شخصی هستند و کاری که برای شما نتیجه می‌دهد ممکن است برای دیگری فایده‌ای نداشته باشد. فرض کنید که وقتی غریبه‌ای عمل شما را مورد انتقاد قرار می‌دهد، چه حسی دارید؟
برای مثال به شما می‌گوید کلاه بچه را سرش کن یا بعضی اقوام که با روش خواباندن یا شیردادن شما مخالف هستند. از خودتان بپرسید که آیا ارزش شنیدن دارد. معمولاً هیچ پاسخ صحیحی وجود ندارد اما راهکارهایی هستند که در موقعیت‌های خاص بهتر نتیجه می‌دهند.

گاهی بهتر است که در جواب مخالفت، موافقت کرد. از بحث کردن بپرهیزید و بر روی گرایش‌های مشترک میان خود و دوستانتان متمرکز شوید. از سوی دیگر اگر رویکرد دوستتان بر روی فرزند شما نتیجه می‌دهد( مثلا نوزاد شما بارها او را گاز می گیرد و دوست شما این حرکت را نا دیده می گیرد)، باید در موردش صبحت کنید. اگر احساس می‌کنید که کار او باعث به خطر افتادن کودک می‌شود، لازم است که اطلاعات کافی را به او بدهید و او را از خطرات آگاه سازید. در مورد نگرانی‌تان صادق و رک باشید.

سعی کنید تاکید کنید که شما با این مشکل روبرو بوده‌اید و حالا به عنوان یک دوست نصیحت می‌کنید. اگر او پاسخ نداد، تصمیم با خودتان خواهد بود که کاری را انجام دهید که به نفع کودکتان است.

بیشتر بدانیم: از شیر گرفتن

 

چگونه زمان آمادگی نوزاد برای از شیرباز شدن مشخص می‌شود؟

نوزاد شما تنها چند ثانیه درگیر شیرخوردن می‌شود. در زمان شیرخوردن سریعاً حواسش پرت می‌شود. اگر باز می‌گردد تا شیر بخورد غافلگیرش نکنید، تغییرات رشد گاه باعث می‌شود که تمایل نوزاد به شیر کاهش یابد.

 

آیا همهٔ بچه‌ها به صورت طبیعی شیرخوردن را ترک می‌کنند؟

بله در نهایت این اتفاق رخ می‌دهد اما امکانش زودتر از 9 یا 10 ماهگی نیست. در این زمان نوزاد ممکن است خود به خود تمایل به شیر خوردن را از دست بدهد. شما می‌توانید به کاهش میل به شیرخوردن او کمک کنید و با غذاهای جایگزین مواد مغذی مورد نیاز را به بدن نوزاد برسانید.

 

اگر مادر و فرزند برای از شیر گرفتن آماده باشند، چه باید کرد؟

به تدریج دفعات شیردهی را کاهش دهید و غذاهای جایگزین را به او بدهید. در طول روز شیردهی را حذف کرده و آن را به شیردهی اول صبح تغییر دهید. شیردهی در زمان خوابیدن را آخرین مرحله قرار دهید. سعی کنید که مدت شیردهی کاهش یابد و پس از آن خوراکی خوشمزه‌ای به او بدهید. میان دفعات شیردهی فاصله بیاندازید. حواس او را پرت کنید و سعی کنید با یک شیشه یا فنجان پر شده از شیر مادر یا شیرخشک او را راضی نگه دارید.